۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۴۹۹
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

رشته عدالت پژوهی راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره آموزش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مهجوریت دانش فقه سیاسی، خواستار راه اندازی رشته عدالت پژوهی در اسلام شد.
عدالت


حجت الاسلام سید رضا حبیبی نژاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر طرح بحث فقه سیاسی در حوزه های علمیه گفت: هدف همه انبیا الهی تشکیل حکومت دینی بوده است و اجرای احکام دینی و آرمان های الهی بدون حکومت ممکن نیست.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اجرای احکام اسلام بدون تصور حکومت دینی امکان پذیر نیست، گفت: داشتن حکومت اسلامی برای ما لازم است و در نتیجه بررسی مباحث و مبانی آن هم در قالب فقه سیاسی ضروری است.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی ظرف اجرای تمام فقه اسلامی است، اظهار داشت: ابواب گوناگون فقهی که در آثار فقیهان وجود دارد، تنها در پناه حکومت اسلامی محقق می شود.

محقق حوزه علمیه قم افزود: فقه شیعه در مورد فقه حکومتی به دلیل مظلومیت ائمه(ع) و اکثریت سنی مذهبان دچار ضعف است و بعد ازانقلاب اسلامی ایران هم آنچنان که شایسته است به این مباحث پرداخته نشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در راستای شکل‌گیری فقه سیاسی باید نظریات علامه نایینی و امام خمینی(ره) طرح و مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و نظریه‌های جدید ارائه گردد.

پژوهشگر دانش فقه سیاسی گفت: متاسفانه امروز افراد زیادی در حوزه های علمیه نداریم که به مباحث فقه سیاسی تسلط داشته باشند برای مثال امروز در سطح دکترا چند عدالت پژوه به صورت تطبیقی بحث و درس دارند؟

وی با طرح این سوال که چرا درس خارج حکومتی در حوزه کمتر تشکیل می شود، بیان داشت: محقق و متتبع فقه اقتصادی می‌تواند در زمینه بیع، نقد و نظر داشته باشد اما فقه سیاسی چالشی است و استاد و محقق درد سر علمی آن را نمی یذیرند از این رو کرسی های نظریه پردازی مورد تاکید مقام معظم رهبری، جهت کمک به این مباحث است.

محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر راه اندازی و توسعه رشته علمی فقه سیاسی گفت: باید قدرت تحمل از طرف نهادهای حوزوی بالا ببریم، زیرا اگر کاستی هایی وجود دارد به مرور زمان حل خواهد شد، به عنوان مثال بحث بیع مباحث دقیق علمی کنونی را از ابتدا نداشته است اما بعد از بحث ها و بررسی ها و نقد و نظر ها، مکاسب شیخ انصاری متولد شده است.

وی بر ضرورت راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی تاکید کرد و گفت: برای رشد فقه سیاسی مهمترین رکن، ایجاد سازو کاری برای آزاد اندیشی است، زیرا بدون آن یا اساتید و محققان به مساله ورود پیدا نمی کنند یا به شکل محافظه کارانه در فقه سیاسی ظاهر می شوند که قطعا مطلوب نیست.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه درس های خارج و مباحث فقه سیاسی در حوزه های علمیه شیعی اندک است و مراکز تخصصی فقه سیاسی نداریم، گفت: مباحث این رشته به صورت پراکنده وجود دارد و تعجب این است که فقه سیاسی به عنوان زیربنای سایر مباحث این چنین دچار مهجوریت است.

وی اظهار داشت: باید تحولی در موضوعات مورد درس و بحث و پژوهش حوزه‌های علمیه ایجاد شود و در این راستا، کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند بسترساز مناسبی باشد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: ایجاد رشته‌های خاص مورد نیاز جامعه در حوزه های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد و در دانشی همچون فقه سیاسی، رشته عدالت پژوهی تعریف و راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه رشته عدالت پژوهی را در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشنهاد داده ام اما هنوز اجرایی نشده است، گفت: فرایند اداری حوزه در برخی مواقع دست و پای ایجاد اصلاحات مفید را می گیرد.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه امروز نظریه‌های عدالت غربی مدون و در یک شکل مناسب منقح گردیده است، گفت: نظریه عدالت اسلامی هنوز به صورت نظام‌مند مطرح نشده است از این رو راه‌اندازی یک رشته علمی در این زمینه کمک می کند تا نظام عدالت اسلامی با چارچوب معین تبیین شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات