۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۶۶۷۲
با حضور آیت‌الله مصباح یزدی؛

جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی در قم بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تخصصی جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی به همت معاونت پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد.
جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی در قم بررسی شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی جایگاه معارف قرآن در منظومه معرفت دینی به همت معاونت پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) و با حضور آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عصر امروز در سالن همایش‌های این مؤسسه در قم برگزار شد.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که قرآن بهترین منبع فهم دین است گفت: در ابتدای طلبگی فکر می‌کردیم آنچه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود مطالب ثابت و دگمی است که باید از آن تبعیت کرد چنان‌چه پیشینیان، مراجع و بنیانگذاران حوزه انجام داده‌اند.
 
وی افزود: همواره سؤال‌هایی مطرح می‌شد که چرا بین برخی از بزرگان حوزه بر سر مباحث درسی مانند فلسفه‌ اختلاف‌هایی مطرح است، برخی آن را تدریس می‌کردند و برخی نظر خوشی نسبت به آن نداشتند و پرسیده می‌شد که باید چه تصمیمی برای تحصیل در این مبانی گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر کسی بخواهد قرآن را یاد بگیرد باید یک دوره تفسیر قرآن را از سوره حمد تا ناس بخواند آیا این میسر است؟ آیا نمی‌توان روش تدریس و برنامه‌ای تدوین کرد که فرد در مدت کوتاه‌تری و به اندازه ضرورت با روش تفسیر قرآن آشنا شود و هرکس همت داشت این تحقیقات را ادامه دهد.
 
در ابتدای این مراسم نیز حجت‌الاسلام محمدعلی قاسمی، استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) اظهار داشت: تخصص در تفسیر و مسایل مربوط به علوم قرآنی معیار گزینش استاد برای دروس معارف در گروه تفسیر و علوم قرآن است.
 
وی در ادامه بر بررسی کیفی آیات قرآنی تأکید کرد و افزود: برخی از دانش‌پژوهان مؤسسه نسبت به این‌که در کلاس‌های معارف به تفسیر آیات توجهی نمی‌شود و صبغه فلسفی آن بیشتر است، معترض بودند که این‌طور نیست و از دانش‌پژوهان می‌خواهیم حتما این موارد را یادآوری کنند.
 
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حداقل امتیاز استادان معارف مؤسسه امام خمینی‌(ره) و به ویژه در این ترم تحصیلی بین 88 تا 93 است و همه این امتیازها را خود دانش‌پژوهان داده‌اند، تصریح کرد: باور نداریم که ارزیابی دانش‌پژوهان از سطح کلاس‌ها منفی باشد.
 
وی با بیان این‌که واحدهای کلاس‌های دروس معارف را هیأت رییسه مؤسسه تصویب کرده است، اظهار داشت: براساس تصویب شورای معارف، کلاس‌های سه واحدی معارف در مدت یک ساعت و نیم و در دو روز برگزار می‌شود تا خسته‌کننده نباشد، بنابراین امکان تقلیل واحدها نیز وجود ندارد.
 
حجت‌الاسلام قاسمی گفت: همه مطالبی که در درس قرآن‌شناسی تدریس می‌شود لازم است و برای این‌که بتوان تمام مطالب را در قرآن‌شناسی لحاظ کرد برخی از مباحث حذف خواهد شد و این به معنای آن نیست که در امتحان نیز این مباحث حذف شده باشد.
 
برگزاری میزگردی علمی با حضور حجج اسلام حمید آریان، علی اوسط باقری و غلامعلی عزیزی‌کیا از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که براساس آن، استادان حوزه و دانشگاه به بررسی تفسیر موضوعی خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی و جایگاه این معارف قرآنی در معرفت دینی پرداختند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات