۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۱۷۰۷۹
استاد دانشگاه تهران:

صیانت و سلامت دین مرهون امامت است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران، امامت را موجب قوام سایر اصول دین دانست و تأکید کرد: اگر امامت از سلامت دین صیانت نکند، اسلام نیز همچون ادیان پیشین دچار انحراف خواهد شد.
اهل بيت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید حمید خویی، استاد داروسازی دانشگاه تهران و نوه آیت الله خویی، شب گذشته در آخرین نشست چهارمین اجلاس علمی غدیر در هتل الغدیر مشهد گفت: جلوه های ولایت در سوره مائده مشهود است، این سوره آخرین سوره بلندی است که در مدینه بر پیامبر‌(ص) نازل می شود و خداوند در آن آخرین حرف های خود را به امت یادآور می شود.

وی با اشاره به تفسیر کنزالدقائق که پیامبر (ص) در 10 مورد، از مردم پیمان ولایت را گرفته است، افزود: یکی از قله های هدایت، آیات سوره مائده است، در این سوره خداوند وقتی به تمام نعمت های الهی اشاره می کند، در متن آیات به احتیاج امت به ولایت نیز تأکید دارد.

خویی، آیه 67 سوره مائده را، اصلی ترین استشهاد قرآن نسبت به ولایت حضرت علی(ع) و جریان غدیر دانست و اظهار داشت: این آیه دارای بیان جامع و کامل بوده و در تفسیر و تأویل آن مفاهیم بسیاری نهفته است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افزون بر مفاهیم تک تک آیات قرآن در هر سوره، آیه تبلیغ در سوره مائده دارای یک پیام مستقل و کاملی است که اگر کسی بخواهد به ارتباط موضوعی این آیه در سوره پی ببرد باید 10 آیه قبل و بعد آن را حتما مطالعه و به تفسیر و تأویل آن آیات نیز کند.

وی با بیان این‌که اگر امامت از سلامت دین صیانت نکند، اسلام نیز همچون ادیان پیشین دچار انحراف خواهد شد، تصریح کرد: صیانت از دین و سلامت آن مرهون عنصر امامت است، توحید با امامت، عدل با امامت، نبوت با امامت معنا پیدا می کند و اگر جامعه خواستار حذف امامت باشد گرفتار کج فهمی نسبت به دین می شود.

پژوهشگر و محقق در عرصه نهج البلاغه، به واقعه عاشورا و شهادت ائمه معصوم‌(ع) اشاره کرد و افزود: امروز کج فهمی دینی یعنی در مراسم جشن غدیر خم در یمن، عده ای با برهم زدن و آسیب زدن به مردم به دنبال لغو این مراسم در بین مردم هستند همان طور که در کربلا و نجف عده ای با بستن کمربند انفجاری در میان زائران می روند و عده ای بی گناه را به شهادت می رسانند./930/پ202/س
ارسال نظرات