۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۱۸۶۶۰
پژوهشگر حوزه علمیه:

انتخاب اساتید راهنما و مشاور صاحب نام آسیب زا است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه هدف از پژوهش‌های دینی باید دفاع از حریم دین و احکام شرعی باشد، گفت: پاسخ علمای پیشین،جوابگویی به نیاز امروز نیست از این رو پژوهشگران باید نسبت به این مساله حساس باشند.
جلسه دفاع


حجت الاسلام شریف علیجان کریمی، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از مشکلات پایان‌نامه‌هایی که در حوزه های علمیه نوشته شده یا در حال نوشته شدن است ایجاد یک حالت کلیشه‌ای است.

وی ادامه داد: متاسفانه در فرایند تصویب و ارزش‌گذاری پایان‌نامه‌ها، اگر کسی آن قالب‌ها را خیلی خوب مراعات کند اثرش مورد قبول واقع می‌شود و کمتر به محتوا اهمیت داده می‌شود.

این محقق علوم اسلامی ادامه داد: یک آسیب جدی که در پایان نامه‌ها وجود دارد، نداشتن فرصت کافی اساتید راهنما و مشاور است که برای هدایت علمی افراد و نوشته شدن پایان‌نامه وقت کافی نمی‌گذارند.

وی ادامه داد: این اشکال از یک آفت جدی سرچشمه گرفته است که یک سری افراد خاص مشهور شده‌اند و در موضوعات مختلف به عنوان استاد راهنما و مشاور مورد استقبال قرار گرفته اند، در حالی که فرصت کافی برای همکاری، راهنمایی و مشورت دادن ندارند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: هرکس می‌خواهد تحقیقی انجام دهد باید موضوع آن برای او یک مسئله باشد، یعنی برای او یک مشکلی در حوزه‌ای از حوزه‌های دانشی ایجاد شده باشد و به دنبال حل آن باشد.

وی گفت: در انتخاب موضوع پژوهش باید یک اولویت بندی داشته باشیم و آن پژوهش گره‌ای از مشکلات باز کند و راه حلی را ارائه کند که جنبه کاربردی هم داشته باشد.
 
این محقق حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه امروزه در تحقیقات ما به خصوص در حوزه‌‌های علمیه، به جنبه‌های کاربردی پژوهش کمتر توجه می‌شود و باز همان مسائل انتزاعی و ذهنی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: پژوهش‌های دینی باید تمام شبهاتی که در مسائل دینی وجود دارد پاسخگو باشد، یعنی هدف از پژوهش‌های دینی باید دفاع از حریم دین و احکام شرعی باشد و این همان تعریفی که برای علم کلام ارائه شده است.

این محقق علوم اسلامی گفت: متأسفانه افرادی که در امر پاسخگویی به شبهات مشغول هستند همان پاسخ پیشینیان را می‌گویند که جوابگوی نیاز امروز نیست.

این محقق علوم اسلامی گفت: در زمینه‌ فلسفه و کلام، مسائل باید منقح شود و هنوز کار زیادی می‌طلبد؛  باید مباحث مهمی همچون فلسفه‌ زبان، فلسفه‌ تحلیلی زبان، زبان دین و زبان قرآن که از مسائل بنیادین است مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در موضوعات مختلف همچون تفسیر قرآن یا مسائل اعتقادی، چون تحقیق به شکل‌های مختلف ارائه می شود، به لحاظ این که مخاطب شما متنوع است این مساله را نمی توانیم یک آسیب حساب کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات