۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۱۸۷۰۷
مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران:

سازوکار استفاده از پایان‌نامه‌های طلاب در تصمیم‌سازی‌های فرهنگی کشور فراهم شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران از تصویب 25 هسته علمی و پژوهشی در مازنداران از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خبر داد و گفت: شش مورد از این هسته از هفته آینده به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
مدير منطقه پنج حوزه علميه خواهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، همزمان با آغاز هفته پژوهش زنگ پژوهش در مدارس علمیه منطقه پنج نواخته شد.

حجت الاسلام علی غفاری، مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهرا در مراسم نواختن متمرکز زنگ پژوهش که در مدرسه الزهراء(س) ساری برگزار شد، گفت: هیچ مکتبی از مکاتب گذشته و معاصر مانند اسلام در رابطه با علم و جایگاه عالم، به این گسترده ای سفارش نکرده و اهمیت قائل نشده است.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن می فرماید «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون»، این آیه اشاره به بحث عالم دارد و در حقیقت، سؤال نقضی است و تأکید کننده بر جایگاه ویژه عالم است.

مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که عالم کسی است که اهل تفکر و تعقل باشد، ادامه داد: انسان متفکر اهل بررسی و تحقیق و نتیجه‌گیری است و در حقیقت درست تصور می‌کند تا درست تصدیق کند و وسیله فضل انسان بر دیگر موجودات و مایه شرافت انسان بر فرشتگان تفکر و علم است.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که تحقیق، اندیشیدن و تفکر می توان به مسائل مختلفی در این نظام هستین دست پیدا کرد، گفت: استفاده از اندوخته‌های خود برای کشف مجهول را پژوهش می گویند.

وی با تأکید براین که پژوهش سبب نهادینه‌شدن و ماندگاری علم می شود، گفت: درس هایی که تحقیق بر روی آن انجام می شود بیشتر در ذهن می ماند و می شود از آن بهتر استفاده کرد.

مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران با اشاره به این‌که تحقیق و پژوهش در سیره علمی و عملی علمای سلف همواره مورد توجه بوده است، ادامه داد: اگر امروز آثار بزرگانی همچون امام راحل، شهید مطهری، شیخ صدوق و دیگر علمای برجسته در میان ما همچون خورشیدی می درخشد به دلیل توجه به مسأله پژوهش در دوران علم آموری آنها بوده است.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که علمای سلف با تحقیق و پژوهش نکات مجهول را کشف و نیاز جامعه را پاسخ می گفتند، خاطرنشان کرد: امروز نیز طلاب و روحانیان وظیفه دارند با ورود به عرصه پژوهش در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه گام بردارند.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در نظام آموزشی حوزه های علمیه گفت: با وجود عمر کوتاه حوزه های علمیه خواهران، شاهد درخشش آنها در زمینه های مختلف بوده ایم؛ البته حجم زیاد مطالب آموزشی باعث شده که فعالیت پژوهشی ما کمرنگ شود که امیدواریم فرصت مناسب در اختیار طلبه ها قرار بگیرد.

مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران به گسترش شبهات از سوی دشمنان نظام دینی در جامعه اشاره کرد و با بیان این که متخصصان حوزوی باید با تقویت شاخص‌های پژوهشی در جهت پاسخ به این شبهات اعتقادی بیشتر تلاش کنند.

وی در ادامه با تأکید براین که طلاب نباید به روز‌‌مرگی دچار شده و به نمره اکتفا کنند، افزود: ما باید توجه داشته باشیم که چه توانمندی داریم، قرار است به کجا برویم، نیاز جامعه ما چیست و چه انتظاری از ما دارند؛ باید با هدف برای رسیدن به سرمنزل مقصود حرکت کنیم.

حجت الاسلام غفاری در پایان خاطر‌نشان کرد: با استفاده از توانمندی‌هایی که در طلاب وجود دارد می توان نتایج خوبی حاصل کرد.
 
مدیر منطقه پنج حوزه علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پتانسیل بالای حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه تحقیق و پژوهش، تصریح کرد: تاکنون 565 تحقیق پایانی از سوی طلاب خواهر استان مازندران تدوین شده است.

وی با بیان این که 500 پایان‌نامه از سوی طلاب حوزه علمیه خواهران این استان در حال دفاع است، خاطرنشان کرد: این آمار نشان دهنده ظرفیت موجود مدارس علمیه خواهران در عرصه تحقیقاتی و پژوهشی است.

حجت الاسلام غفاری با تأکید بر این که از ظرفیت طلاب حوزه های علمیه باید در عرصه تحقیقاتی و پژوهشی کشور بیشتر استفاده شود، گفت: این سازوکار باید در کشور فراهم شود و نباید پایان نامه های طلاب در کتابخانه های حوزه ها بایگانی شود، بلکه باید در تصمیم سازی و برنامه ریزی های دینی و فرهنگی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تصویب 25 هسته علمی و پژوهشی در مازنداران از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خبر داد و گفت: شش مورد از این هسته از هفته آینده به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که فعالیت علمی و پژوهشی در مدارس علمیه منطقه با آغاز به کار این شور از یک پویایی مناسبی برخوردار شد، ادامه داد: در راستای شکوفایی استعدادهای نهفته در پژوهشگران مدارس علمیه استان و پاسخ‌گویی به شبهات و نیازهای فرهنگی، علمی و پژوهشی و گسترش نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و نقد و مناظره مبتنی بر آموزه‌‌های اسلامی 25 هسته پژوهشی در مازندران تشکیل شده است./950/پ202/س
ارسال نظرات