۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۶۳
محقق حوزه علمیه:

پژوهش دینی نیازمند حاشیه امن و نقد عالمانه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: فقدان پژوهش در دوره مقدمات حوزه، پایان نامه را اولین کار علمی طلبه قرار داده است.
کتابخانه آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه قم


حجت‌الاسلام حسن غفاری، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در زمینه پژوهش، اهمیت دادن به کار طلاب می‌تواند این مسیر را تعالی بخشد و خلاقیت‌های افراد بروز و ظهور کند.

این محقق علوم اسلامی گفت: درس‌های حوزه علمیه استاد محور است یعنی استاد کانون بیان، نقد، بررسی و تحلیل است و حتی در درس خارج که شاگردان باید خود مدقق و مستشکل باشند، آموزش محور بودن تقویت شده است و تنها استاد است که برای یک درس هشت ساعت مطالعه و پژوهش می کند و شاگردان از این قافله دورند.

وی گفت: در صورتی که طلاب امکانات کافی همچون استاد راهنما با تجربه و فرصت کافی، دراختیار داشتن بانک اطلاعاتی قوی و فرصت لازم برای تحقیق داشته باشند می توان به آثار تحقیق خوش‌بین بود.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: باید بهای لازم علمی و عملی به تحقیقات طلاب داده شود و طلبه بداند که اگر تبلیغ نرفت و پژوهش کرد، همان ارزش و بهاء بر کارش مترتب خواهد شد.

وی اظهار داشت: طلاب حوزه‌های علمیه باید به فراخور زمان و مکان بیندیشند و از انتخاب موضوعاتی که تاریخ انقضای آنها سال ها گذشته است، پرهیز کنند و ذهن خود را درگیر موضوعات روزآمد و کاربردی و دارای نفوذ عمل کنند.

این محقق حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از آسیب‌های پژوهشی، عدم مساله شناسی دقیق است، گفت: چون پژوهشگران مساله‌شناسی خوبی انجام نمی‌دهند و از سایر مراکز پژوهشی هم خبر ندارند انتخاب مساله به صورت تکراری انجام می‌شود.

این محقق حوزه علمیه گفت: حوزه های علمیه در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، زحمات علمی زیادی کشیده‌اند اما چون نگاه کاربردی و مساله محور نداشته‌اند، مسائل زیادی بدون جواب مانده است.

وی یکی از دلایل عدم طرح موضوعات جدید در پایان نامه های حوزه را نبود جرات علمی دانست و گفت: باید فضای مناسب و تعریف شده پژوهش دینی به خوبی ایجاد شود تا محقق با آرامش و امنیت فکری به کار خود بپردازد، نه اینکه از ترس حذف، قبول نشدن، گرفتن نمره پائین، متهم شدن به بدفهمی و دگراندیشی، دچار خود سانسوری شود و مسیر فکرش را به دلیل این اوهام منحرف سازد.

این پژوهشگر حوزه علمیه گفت: اگر فضا و حاشیه امن برای محققان به وجود نیاید نقد عالمانه بروز و ظهور نخواهد کرد و هرگز مسیر علم راه کمال را نخواهد پیمود.

وی گفت: آموزش های حوزه علمیه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که به فرایند پژوهش منتهی شود؛ در صورتی که آموزش سطحی باشد، موضوعات جدید به طلاب ارائه نخواهد شد و در نتیجه ذهن طلاب با این مسائل درگیر نخواهد شد تا دستمایه تحقیق قرار دهند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز حتی در درس خارج هم سرفصل‌های جدید به طلاب داده نمی‌شود تا تحقیق کنند و به کلاس بیایند و طلاب بدون روحیه تحقیق بالا می‌آیند و یکباره به مرحله پایان نامه نویسی وارد می‌شوند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات