۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۱۹۱۳۳
در راستای توافقنامه تبادل اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی؛

امروز 550 اسیر فلسطینی آزاد می شوند

خبرگزاری رسا ـ مرحله دوم توافقنامه تبادل اسیران میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با آزادی 550 اسیر فلسطینی از زندان های این رژیم امروز صورت خواهد گرفت.
آزادي اسيران فلسطيني
به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت اسیران و آزادگان دولت قانونی فلسطین، بامداد امروز از انجام مرحله دوم توافقنامه تبادل اسیران میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی که طی آن قرار است 550 اسیر آزاد شوند، خبر داد و اعلام کرد که آمادگی ها و تدارکات لازم برای استقبال رسمی و مردمی از این آزادگان در کرانه باختری و غزه صورت گرفته است.

عیسی قراقع، وزیر امور اسیران و آزادگان در رام الله با اشاره به تدارکات گسترده مردمی برای استقبال از اسیران فلسطینی، اعلام کرد که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به پیشواز اسیران خواهد رفت و گفت: اسیرانی که قرار است آزاد شوند در زندان عوفر جمع آوری شده اند و به زودی آزاد خواهند شد.

وی با تاکید بر عزم راسخ فلسطین برای آزادسازی 4500 اسیر باقیمانده در زندان های رژیم صهیونیستی، ضرورت همکاری همه جانبه نیروهای فلسطینی و دولت های دوست و برادر در این راستا، گفت: استقبال گسترده مردمی از اسیران نشانگر جایگاه و اهمیت مساله اسیران در حیات فلسطین است؛ چراکه این مساله نقطه اشتراک همه گروه ها و طیف های مختلف فلسطینی است.

در همین راستای ایهاب غصین، سخنگوی وزارت داخله دولت منتخب فلسطین به نخست وزیری اسماعیل هنیه در اظهاراتی مطبوعاتی با اعلام این خبر، گفت: اسرای مرحله دوم تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی، عصر امروز از زندان های این رژیم آزاد و به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده می شوند.

وی با اشاره به فراهم آمدن تدابیر امنیتی لازم در این زمینه از تدارکات لازم برای استقبال رسمی دولت و گروه های فلسطینی از اسیران فلسطینی در گذرگاه ها خبر داد و گفت: خانواده های آزادگان در مکان های مخصوص در کنار گذرگاه منتظر فرزندان خود خواهند بود و پس از انتهای مراسم رسمی اسیران به آغوش خانواده های خود باز می گردند.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس نیز در این خصوص اعلام کرد که تبادل اسیران عصر یکشنبه آغاز خواهد شد و این مرحله از تبادل اسیران از گذرگاه رفح خواهد بود و نمایندگان پارلمان، وزرا و رهبران حماس و نیز تمامی گروه ها و احزاب فلسطینی برای استقبال از اسیران آزادشده خواهند رفت.

وی همچنین با تشکر از نقش طرف های خارجی در امضای این توافق نامه و خصوصا مصر نسبت به الزام رژیم صهیونیستی برای آزادسازی 550 اسیر فلسطینی در مرحله دوم ابراز امیدواری کرد.

در همین راستا، موسی ابومرزوق، معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی اعلام کرد که کسانی که قرار است طی توافق نامه آزادی اسیران و در مرحله دوم آزاد شوند، هیچ کدام دارای محدودیت های طولانی مدت نیستند و طبق توافق های انجام شده باید تا پایان امروز رژیم صهیونیستی این اسیران را آزاد کند.

ابومرزوق در ادامه با اشاره به اینکه توافق آزادی این اسیران بین مصر و رژیم صهیونیستی صورت گرفته، عنوان داشت: رژیم صهیونیستی خود اسامی کسانی که قرار است، آزاد شوند را تنظیم کرده است، اما حماس شرط کرده بود کسانی که آزاد می شوند، نباید محکومیت شان تا سال 2013 تمام شود و آزادشدگان فلسطینی اکثرا دارای محکومیت هایی تا بعد از سال 2013 هستند.

وی در ادامه عنوان داشت که مرحله دوم آزادی اسیران شامل هفت اسیر زن نیز خواهد بود اما رژیم اشغالگر از آزادی دو اسیر زن فلسطینی دیگر به بهانه اینکه آنها تابعیت رژیم صهیونیستی دارند، امتناع کرده است.

گفتنی است که در راستای توافقنامه تبادل اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی که مرحله نخست آن با آزادی 427 اسیر فلسطینی در 18 اکتبر صورت گرفت، امروز در مرحله دوم این توافقنامه موسوم به «وفاداری به آزادگان»، 550 اسیر فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد.

از مجموع این 550 اسیر، 40 اسیر از اهالی غزه، 506 اسیر از اهالی کرانه باختری، 2 اسیر اهل اردن و 2 اسیر نیز از ساکنان شهر مقدس قدس هستند که دارای محکومیت های متفاوتی هستند که بالاترین آنها 18 سال است./981/ب901/گ
ارسال نظرات