۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۲۱۳۹۱
حقوقدان حوزوی:

قوانین ناکارآمد در بحران بازار سکه و ارز موثر است

خبرگزاری رسا ـ حقوقدان حوزوی با اشاره به اخلال در بازار سکه و ارز گفت:‌ اصلاح قوانین ناکارآمد نیاز به صرف وقت و استفاده از کارشناسان سه رشته حقوق، فقه و اقتصاد دارد.
حجت الاسلام يثربي


حجت‌الاسلام سید علی یثربی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق پردیس قم دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: برای مقابله با اخلال در بازار سکه و ارز لازم است قوانینی که سبب رخنه و سوء استفاده می شود شناسایی و با استفاده از کارشناسان بین رشته‌ای اصلاح شوند که این کار نیاز به صرف وقت و استفاده از کارشناسان سه رشته حقوق، فقه و اقتصاد دارد.

این حقوقدان حوزوی با اشاره به ضرورت اتخاذ تصمیمات علمی و دقیق اظهار داشت: یک سری قواعد فقهی داریم که در گستره حقوق اقتصادی کاربرد فراوان دارد و نظام حقوقی و اقتصادی اسلام را تحرک و پویایی می‌بخشد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق پردیس قم خاطر نشان کرد: یکی از این قواعد «قاعده لا ضرر» است که به نحوی در قانون اساسی از آن یاد شده است و در تصمیمات و سیاست‌گذاری ها باید رعایت شود تا افراد متضرر نشوند.

وی یادآور شد: معروف است که این قاعده در مقابل «قاعده تسلیط» قرار و برای رسیدن به عدالت اجتماعی کاربرد دارد؛ اما می توان از این قاعده هم برای برقراری عدالت اجتماعی و هم استقرار ثبات و امنیت اقتصادی استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بر اساس قاعده لاضرر باید از هر حرکتی که سبب ضرر اقتصادی به مردم است، خودداری کرد؛ به طور مثال طبق این قاعده یک مسؤول حق ندارد سخنانی بگوید که سبب ایجاد تورم و ضرر و زیان اقتصادی برای مردم شود.

وی تصریح کرد: برخی می گویند این قاعده مبنای قانوگذاری است و برخی فقها همچون حضرت امام خمینی(ره) این قاعده را قاعده سلطانی می‌دانند و معتقدند این قانون مستمسکی در دست نظام است تا در جای مناسب تصمیمات مناسب اتخاذ کند.

حجت الاسلام یثربی ادامه داد:‌ این که گفته می شود «حرف مرد باید یکی باشد» صحیح نیست، «حرف مرد نباید یکی باشد» بلکه باید با توجه به شرایط بر مبنای اصول تغییر و هر جا که اشتباهی صورت گرفته جبران کند.

وی با اشاره به این که تصمیماتی که برای مقابله با اخلال و ناامنی اقتصادی گرفته می شود باید علمی و کاربردی باشد، تأکیدکرد: نظارت قوی و عمل به ضابطه های اجرایی از عوامل مؤثر در پیشگیری از اخلال در بازار و تحقق امنیت اقتصادی است، البته از مسائل فرهنگی و تربیتی نیز در این زمینه نباید غافل شد.

وی تصریح کرد: افزون بر این همانگونه که رییس قوه قضاییه در مصاحبه خود گفتند، در جایی که افراد در مقابل قانون می ایستند و تخلف می‌کنند باید با آنان برخود قاطع و صریح صورت گیرد و چنین افرادی باید مجازات شوند.

حجت الاسلام یثربی در پایان گفت:‌ همچنین تدبیر و تصمیم مناسب و جمعی از سوی سران سه قوه و هماهنگی آنان از دیگر راهکارهای مقابله با اخلال در اقتصاد و تحقق امنیت اقتصادی است./919/ت302/ع

ارسال نظرات