۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۲۵۵۰۰
مدیر مسول فصلنامه معرفت ادیان:

شبکه های ماهواره ای باورها و ارزشهای جامعه را متزلزل می کنند/جوانان پاسخ قانع کننده از ما می خواهند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسئول فصلنامه معرفت ادیان اظهار داشت: در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال جابجایی و تغییر است، سئوالات بی شماری در ذهن جوانان شکل می گیرد که باید به صورت منطقی و قانع کننده به آنان پاسخ گفت.
حجت الاسلام حسيني قلعه بهمن شبکه های ماهواره ای باورها و ارزشهای جامعه را متزلزل می کنند/جوانان پاسخ قانع کننده از ما می خواهند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی و رواج شبکه های ماهواره ای پرسش ها و ابهامات زیادی نسبت به ارزش ها و باورهای دینی ما در جامعه وجود دارد که می طلبد تا با رصد دقیق این مسائل، پاسخ های علمی و متقن به آنان داده شود.

از آنجا که بخشی از این سوالات مربوط به حوزه ادیان است، طی گفت و گویی با حجت الاسلام حسینی قلعه بهمن، مدیر مسول فصلنامه معرفت ادیان، ضرورت ها و اهداف انتشار این فصل نامه را جویا شدیم.

رسا ـ ضرورت تولید و تهیه فصلنامه معرفت ادیان در فضای حوزوی چیست؟

واقعیت این است که دنیای امروز با دنیای پنج سال پیش متفاوت است و با دنیای ده سال پیش و بیست سال پیش بسیار متفاوت تر است، در دنیای امروز همه مردم با افکار و عقائدشان در هم تنیده اند و شما اصلا نمی توانید تشخیص دهید این فردی که از کنارتان رد می شود چه اعتقاداتی دارد، نه شکل ظاهری‌اش گویا است و نه حرکات و رفتارش.

از طرف دیگر در دنیای امروز، اطلاعات و آگاهی ها به سرعت بین مردم در حال رد و بدل شدن است. روزگاری برای این که خبری را مثلا درباره ادیان و پیروان آنها در هندوستان به دست بیاورید، باید سفری طولانی از ایران به هندوستان می رفتید تا از یک سری منابع استفاده کنید، همین طور درباره ایتالیا و چین و ...، اما امروز در یک اتاق کوچک می توان به بزرگترین کتابخانه های دنیا و از یک منبر کوچک می توان به بزرگترین کتابخانه های دنیا دسترسی داشت، از یک میز کوچک می توان با بزرگترین شخصیت های علمی جهان ارتباط برقرار کرد، غیر از این می توان مشهورترین آثار دنیا را به طور زنده دید و دیگر ضرورتی ندارد که فرد سفر طولانی انجام دهد.

حال در این فضا که همه فرهنگ ها درهم آمیخته شده و اطلاعات به سرعت در حال جابجایی و تغییر می باشد و مطالب به اطراف دنیا منتقل می شود، در این بازار شما با سئوال های بی شماری از طرف مخاطب ها، جوان ها و مردم روبرو می شوید، سئوال‌هایی که پاسخ آن را از شما می خواهند و پاسخی را می خواهند که وقتی به واقعیت آن رسیدند، با پاسخ شما دو تا نباشد، یعنی پاسخ قابل اعتماد و واقعی باشد که جواب آنها را بدهد.
 
شاید در گذشته بسیاری از مسائل در جامعه مطرح نبود، اما امروز سئوالات فراوانی وجود دارد، زمانی عرفانهای نوظهور اصلا مطرح نبود و شیطان پرستی در حد کوچک و نزد برخی افراد، آن هم نه به عنوان شیطان پرستی، اما امروز جوان ما با موج شیطان پرستی مواجه است، سابقا درباره آیین های مختلف دنیا فقط اسمی می شنیدند، اما امروز در شبکه های ماهواره‌ای، برنامه های زیادی ساخته می شود و برای جوانان ما سئوالات اساسی را پدید آورده است و ما باید به این سئوال جواب دقیقی بدهیم که او بسنجد و ببیند این جواب صحیح است یا غلط.

حوزه علمیه قم به عنوان پرچمدار اسلام شیعی و اسلام ناب محمدی (ص) این مساله برایش جدی است، حوزه می تواند در این زمینه خودش را به خواب بزند، اما این روحیه اصلا در حوزه علمیه نیست، حوزه یک نهاد پویا است و باید پاسخگوی این مسائل باشد و در ضمن بحث ها و مناظرات، برتری دین اسلام و تشیع را در این عرصه به نمایش بگذارد. در این فضا موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) که وابسته به حوزه علمیه قم است، این مجله را به این جهت تولید می کند که ادیان را آن طور که هستند، بشناساند، نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کند و آموزه های نادرستی که گاهی اوقات در بعضی ادیان راه یافته نقد کند.

رسا ـ مقصود از واژه ادیان در این فصلنامه کدام ادیان است؟

در اینجا معنای عام این واژه مورد نظر است و به معنای خاص آن التفات نشده است، به اعتقاد ما دین یک راه الهی است که توسط انبیا برای هدایت بشر بر مردم نازل شده و طریق الهی برای هدایت انسانها می باشد، لذا در این مجله، لفظ ادیان هم سنت های بزرگی که در دنیا است را شامل می شود، و هم ادیان الهی را.

رسا ـ اولویت‌ها در این فصلنامه کدام ادیان می باشد؟

اولویت‌ با ادیانی است که ممکن است آسیب بیشتری به جامعه دینی ما بزنند و پرسش و شبهات بیشتری درباره آنها در جامعه وجود دارد، با این نگاه آیین های مسیحی، یهودی، هندو، بودا و زرتشت مد نظر است و به آیین‌هایی مثل "سیک" شاید کمتر پرداخته باشیم. مگر آنکه موضوع خاصی پیش آید، ولی عمده پرسش ها درباره همان پنج آیینی است که نام برده شد.

رسا ـ تفکرات مربوط به مذاهب اسلامی در این فصلنامه جایی ندارد؟

در ارتباط با مذاهب اسلامی اگر موضوع خاصی مطرح باشد که احتیاج به بررسی داشته باشد، به آن پرداخته می شود، اما چون مراکز تخصصی دیگری این مباحث را اولویت کار خود قرار داده‌اند، برای جلوگیری از موازی کاری به موضوعات خاصی اکتفا کرده‌ایم.

رسا ـ تا کنون چند شماره از این مجموعه منتشر شده است؟

در حال حاضر شش شماره از این نشریه در مدت بیش از یک سال منتشر شده و شماره‌های بعدی به زودی در دسترس خواهد بود.

رسا ـ مشخصا چه اهدافی را از انتشار این نشریه در نظر دارید؟

اهداف صوری و شکلی و اهداف محتوایی را برای خودمان تعریف کرده ایم، در زمینه اهداف محتوایی رشد خوبی را ترسیم کرده ایم و اندیشمندان بیشتری نسبت به شروع کار برای این مجله مقاله می فرستند و مورد بررسی و چاپ قرار می گیرند.

از جهت صوری نیز تلاش کردیم نشریه از شکل قابل قبولی برخوردار باشد و وزانت صوری خودش را حفظ کند و در بخش ارزیابی و نظارت دقت های خوبی صورت گرفته است که اهل فن با مطالعه این مجموعه‌ها به ارزش آن پی می برند.

رسا ـ‌ نشریه معرفت ادیان حاصل تلاش چه کسانی است؟

علیرغم همکاری افراد مختلفی در به نتیجه رسیدن این فصلنامه از حوزه و دانشگاه های بیرون حوزه عمده کارها به عهده اداره نشریات موسسه امام خمینی (ره) می باشد.

رسا ـ چرا در زمینه نقد فیلم و رسانه‌های تصویری مربوط به ادیان که بحث مهمی است قدمی برداشته نشده؟

نشریه فرهنگ پویا که از نشریات موسسه امام (ره) می باشد در زمینه نقد فیلم و رسانه تصویری قدم های خوب و محکمی را برداشته اند، لذا در فصلنامه معرفت ادیان به خاطر وجود بدیل وسیعتر و پر محتوا تر، این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است.

رسا ـ چه دورنمایی را برای فصلنامه در نظر دارید؟

همانطور که می دانید این نشریه از معدود نشریات ادیان کشور است و از اتقان و اعتماد علمی ممتازی برخوردار است. با توجه به اینکه کار در زمینه ادیان حساسیت ویژه ای دارد، کار با مشکلاتی روبرو است، اما تلاش می کنیم سطح نشریه را تا حدی رشد دهیم که به عنوان یک منبع معتبر در بررسی‌های ادیانی و نگاه انتقادی به ادیان مطرح شود. در انتها از طریق این خبرگزاری از همه علما، اندیشمندان، صاحب نظران و کسانی که در وادی ادیان و مذاهب فعالند دعوت می کنیم ما را از مقاله های خود بهره مند کرده و در این مسیر ما را همراهی کنند.
/925/گ403/ر

ارسال نظرات