۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۲۵۹۴۵

ویژه نامه لیله القدر در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع رسانی راسخون در ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه نامه لیله القدر را منتشر کرد.
حضرت فاطمه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه شهادت حضرت زهرا(س) با عنوان لیله القدر در فضای مجازی منتشر شد. این ویژه نامه دارای بخش های گوناگونی همچون مقاله، شعر، تصاویر، گنجینه صوت و کتاب است.

مقالات این ویژه نامه که در راستای تشریح زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) است در موضوعات و عناوین گوناگونی همچون سیره تربیتی حضرت زهرا(س)، فاطمه(س) از دیدگاه قرآن، فاطمه زهرا(س) از دیدگاه روایات، فضایل قرآنی، آیا فاطمه الگوی ما است؟ درج شده است.

در مقاله ای با عنوان فاطمه(س) بنیان گذار تشییع می خوانیم: یک اصل در تشیع اصیل مهم است و آن است که شیعه واقعی کسی است که سنت پیامبر(ص) از روایت علی(ع) و جعفر بن محمد(ع) می‌گیرد. این تعریفی است که ابان بن تغلب از تشیع کرده است. این منش برگرفته از سیره اصیل امام علی(ع) است که خود را مطیع محض پیامبر می‌دید و در برابر سخن و فعل او اجتهاد نمی‌کرد. اکنون می‌خواهم یک نص تاریخی را بشناسانم که می‌رساند فاطمه هم چنین بوده است. یعنی به هیچ روی حاضر نبود در برابر پدر سخنی بگوید که می‌دانست او راضی بدان نیست. این حکایت را باز عبدالرزاق صنعانی و بسیاری دیگر از مورخان و سیره نگاران نقل کرده اند. روایت عبدالرزاق به مقسم نامی‌از موالی عبدالله بن عباس باز می‌گردد. او می‌گوید: پس از آن که میان مسلمانان و مشرکان در حدیبیه مصالحه شد که ده سال جنگ متوقف باشد و آنگاه که قریش با کمک به همپیمانانش بنوبکر بر ضد خزاعه وارد جنگ شد، ابوسفیان دانست که قرارداد نقض شده است. با قریش مشورت کرد و آنان از او خواستند تا به مدینه رفته دوباره رضایت محمد(ص) را جلب کند. ابوسفیان به مکه آمد و نزد محمد(ص) رفت و گفت: می‌بایست قرارداد فیما بین ما تجدید شود. پیامبر(ص) فرمود: ما بر پیمان خود هستیم مگر شما حرکتی در جهت نقض آن قرارنامه انجام داده‌اید؟ ابوسفیان گفت: خیر. پیامبر فرمود: بنابر این ما بر همان قرار گذشته هستیم. در این وقت ابوسفیان دانست که محمد(ص) راضی به تجدید عهد نیست. تصمیم گرفت واسطه‌ای پیدا کند. اولین شخصی که به ذهنش آمد، علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بود. نزد وی آمد و خواسته‌اش را مطرح کرد. علی(ع) گفت که روی سخن پیامبر حرفی نمی‌زند. پس از آن ابوسفیان سراغ فاطمه زهرا(س) آمد و از او خواهش کرد تا وساطت کند. اما فاطمه هم به او گفت: «ما کنت لافتات علی رسول الله(ص) بامر». من روی دستور و فرمایش پیامبر(ص) چیزی نمی‌گویم. ابوسفیان حتی سراغ حسن و حسین که کودک اما نزد پیامبر عزیز بودند، رفت و آنان نیز در حالی که چشمشان به مادرشان بود گفتند: نظر ما همان است که مادرمان گفت. تیر ابوسفیان در همه این موارد به سنگ خورد و دست خالی به مکه بازگشت و به قریش گفت آماده باشند که محمد(ص) به سراغ آنان خواهد آمد.

در مقاله ای با عنوان حضرت زهرا(س) در اندیشه امام خمینی(ره) می خوانیم: امام خمینی در آثارشان مقام ائمه اطهار (س) را به لحاظ مراتب معنوی و باطنی مساوی رسول الله (ص) دانسته‌اند، اگرچه رسول اکرم (ص) در باطن اصل و ائمه (ع) پیرو و به تبع آن حضرت مطرح شده‌اند، اما از آنجا که "کلهم نور واحد" هستند، ترتب پیامبر (ص) بر حضرت زهرا (س) ترتب زمانی است و نه رتبی. به نظر امام خمینی رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) قبل از این عالم، انواری بوده‌اند در ظل عرش، و در انعقاد نطقه و طینت از بقیه مردم امتیاز داشته‌اند و مقاماتی دارند الی ماشاءالله، چنانکه در روایات معراج جبرئیل عرض می‌کند:لو دنوت انمله لاحترقت (هرگاه کمی نزدیکتر می‌شدم، سوخته بودم) یا این فرمایش که" ان لنا مع الله حالات لایسعه ملک مقرب و لانبی مرسل" (ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشته مقرب آن را می‌تواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل"، این جزء اصول مذهب ماست که ائمه (ع) چنین مقاماتی دارند... این مقامات سوای وظیفه حکومت است.

در این ویژه نامه، موضوعاتی همچون مقام معنوی زهرای اطهر علیها السلام ، حضرت زهرا سلام الله علیها از منظر امیرالمومنین(ع)، زندگی امروز با حضرت زهرا(سلام الله علیها) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علاقمندان می توانند از ویژه نامه لیله القدر به همراه ویژه نامه پرسمان حضرت زهرا(س)، بانک احادیث، کتابخانه، بانک صوت و فیلم، معرفی نرم افزار، معرفی پایگاه های مرتبط در پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی
http://www.rasekhoon.net استفاده کنند. /909/

ارسال نظرات