۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۳۰۵
محقق و پژوهشگر حوزوی:

پیشرفت جامعه با هوشمندی معلمان و تعلیم شاگردان براساس نیاز روز رقم می‌خورد

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته کرسی‌های نظریه‌پردازی المصطفی با بیان این‌که علم امانت الهی در دستان بشر است، پیشرفت جامعه را منوط به هوشمندی معلمان و تعلیم شاگردان براساس نیاز روز دانست.
حجت‌الاسلام حسن امير انصاري


حجت‌الاسلام حسن امیر انصاری دبیر کمیته کرسی‌های نظریه‌پردازی جامعة‌المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامی‌داشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم به بیان ارزش و اهمیت تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: تعلیم و تربیت یکی از مبانی اصیل فکر اسلامی است که بر روی آن تأکید بسیاری می‌شود.

وی که شکل‌گیری تمدن‌های مختلف را به واسطه علم و دانش می‌داند، پس از طرح‌ سؤال‌هایی همچون آیا علم به صورت فطری در درون انسان نهاده شده یا انسا‌ن بعدها به علم نیاز پیدا کرده است، متذکر می‌شود: اسلام با نادانی مخالف است و در هیچ برهه‌ای از تاریخ اسلام سراغ نداریم که ارزش دانایان و نادانان یکی باشد.

دبیر کمیته کرسی‌های نظریه‌پردازی المصطفی با بیان این‌که تعلیم و تربیت از نیازهای اولیه بشر در طول تاریخ بوده است، تصریح کرد: بسیاری از نیازهای انسان مانند غذا خوردن، خوابیدن و کسب علم و دانش به صورت فطری در درون او نهاده شده است، انسان تعلیم‌پذیر متولد شده و قابلیت آموزش را هم دارد.

وی با اشاره به سخنان اندیشمندان و فیلسوفان در زمینه اصل تربیت‌پذیری و تعلیم‌پذیری انسان، گفت: دانشمندان بر این عقیده‌اند که کودک تعلیم‌پذیر متولد می‌شود و این علم در نهاد او پذیرفته شده است و تولستوی با اعتقاد بر این‌که تربیت انسانی دارای یک معنای روحانی بوده، دانستن صرف را برای انسان آرمان نمی‌داند و اهمیت تربیت را در کنار آن متذکر می‌شود.

حجت‌الاسلام امیر انصاری افزود: انسان از منظر اسلام برای رسیدن به کمال به دو بال علم و تربیت نیازمند است که اگر تربیت و پرورش در کنار علم قرار نگیرد، علم به سامان نمی‌رسد و هدف اسلام از کسب علم و دانش توأم با تربیت، رسیدن به کمال انسانی است.

وی در ادامه جایگاه معلم در دین مبین اسلام را بسیار رفیع توصیف و تصریح کرد: اگرچه جایگاه تعلیم دهنده در همه مکاتب مورد احترام است، اما در دین اسلام از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پیامبر اکرم‌(ص) در این‌باره می‌فرمایند «هیچ صدقه‌ای ارزنده‌تر از یاد دادن علم و دانش نیست».

دبیر کمیته کرسی‌های نظریه‌پردازی المصطفی با بیان این‌که علم امانت الهی در دستان بشر است، پیشرفت جامعه را منوط به هوشمندی معلمان و تعلیم شاگردان براساس نیاز روز دانست و گفت: حرکت معلم الگوساز است؛ یک معلم می‌تواند شاگردانی با تقوا تربیت کند و یا زمینه‌های انحراف را در آنان به وجود آورد.

وی همچنین عالم بودن، علم و دانش کافی در زمینه تخصصی مورد نظر، اعتقاد به علم، نیت خالص، علاقه به علم و دانش و تدریس، فراگرفتن مهارت تدریس، رضایت‌مندی از وظیفه معلمی، همزبانی با شاگردان، سخن گفتن به اندازه فهم شاگردان، نگاه یکسان به شاگردان، قدرت بیان و نظافت و پاکیزگی را ویژگی‌های یک معلم خوب برشمرد.

حجت‌الاسلام امیر انصاری با بیان این‌که تعظیم علم به تعظیم معلم است و هرکس می‌خواهد به علم احترام بگذارید باید به معلم احترام بگذارد، با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع) که می‌فرمایند «هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است»، افزود: هرکس به معلم احترام نگذارد، به علم احترام نگذاشته است. /920/ت302/ن

ارسال نظرات