۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۸۰۴۰
بانو صفاتی:

مقدم بودن تزکیه بر کسب علم مبنای قرآنی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید براین‎که انسان باید خلاقیت را در مسیری استفاده کند که به لقای الهی بپیوندد، گفت: همه علوم و فنون و آنچه از ظاهر و باطن دریافت می شود، باید برای رسیدن به خالق باشد.
بانو مجتهده زهره صفاتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو مجتهده زهره صفاتی، در نشستی با عنوان زن و جهاد علمی که روز گذشته در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برگزار شد، با بیان خاطراتی از زندگی استاد شهید مطهری، نظم در امور و اهتمام به خواندن نماز با توجه و تلاوت قرآن با صدای بلند در اواخر شب را از ویژگی‌های برجسته وی برشمرد و گفت: هنگامی که استاد مطهری در جلسات درس علامه طباطبایی وارد می‌شد، شعف خاصی به علامه دست می‌داد.

وی افزود: شهید مطهری بر اساس نیازهای جامعه حرکت می کرد و بر این اساس، خدمات بسیاری به اسلام و نظام داشته است.
 
بانو صفاتی اظهار کرد: در زمان طاغوت رییس دانشگاه شدن کار آسانی نبود، با این حال شهید مطهری ریاست دانشکده الهیات را بر عهده داشت زیرا چهره قاطع علمی بود و کسی نمی توانست چیزی بگوید.

وی با بیان این‎که خداوند معلم اول و مطلق است، ادامه داد: باید درک کنیم که مبدأ همه خیرات و منشأ هر چه به دست می آوریم از چیست، همه چیز به سبب افاضات الهی است و علم مطلق را دریابیم. خداوند انسان را خلق کرده که به این علوم دست یابد بنابراین می بایست وارد عرصه فراگیری و یادگیری شویم، البته ظرفیت این عالم برای فراگیری گسترده، محدود است و تکمیل آن در جای دیگری است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: یادگیری علوم و به سوی علم رفتن فی نفسه مسأله‎ای مطلوب است، هر کس بتواند ظرفیت کشف اسماء یعنی حقایق آسمان ها و زمین را را در خود به وجود آورد، خلیفه خدا در زمین خواهد بود.

وی با تأکید براین‎که انسان باید خلاقیت را در مسیری استفاده کند که به لقای الهی بپیوندد، افزود: تمام علوم و فنون و آنچه از ظاهر و باطن دریافت می شود همه باید برای رسیدن به خالق باشد.

بانو صفاتی با اشاره به سوره الرحمن گفت: خدا در این سوره نعمت های خود را یادآوری می کند ولی قبل از بیان نعمت ها به چند نکته اساسی اشاره می کند؛ علّم القرآن یعنی خدا شما را تعلیم داده و خلق کرده است. مخاطب قرآن کوه نیست، انسان است. خداوند بیان را به انسان که بزرگترین نعمت خداوندی به بشر است، تعلیم داد.

وی در توضیح آیه «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» خاطرنشان کرد: تعلیم با قلم است، به وسیله قلم از یک سو قدرت به بیان و قرائت می دهد و از سوی دیگر قدرت به نوشتن را به انسان داده است، راه فراگیری علم و معرفت نیز انبیا هستند؛ فقها در فقه، علم و قدرت را از شرایط عام تکلیف می دانند.

بانو صفاتی یادآور شد: قرآن تزکیه و پاک‌کردن نفس را مقدم بر علم می داند یعنی اول انسان باید خودش را درست کند تا این علوم بتوانند در او جا بیفتند.

همچنین در آغاز این نشست، خانم افشار، مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) ابراز داشت: هدف از آمدن قرآن و پیامبران و همه کتب آسمانی آموزش و پرورش است. هدف قرآن، تهذیب نفس، تربیت و بالا بردن سطح معلومات بشر است.

وی تأکید کرد: نقش معلم نقش انبیا و همه کتابهای آسمانی است. ما نباید این جمله قرآن را سبک بشماریم. یک معلم نه تنها می تواند افراد صالح را تحویل جامعه دهد بلکه می تواند افراد صالح را نیز تربیت کند و تحویل دهد.

گفتنی است، در حاشیه این نشست، نمایشگاهی از آثار هنری طلاب مدرسه نیز در همین مکان برپا شد./930/پ202/س

ارسال نظرات