۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۸۴۱۸
مدیر استانی حوزه علمیه کرمانشاه مطرح کرد؛

ضرورت بررسی مسائل مستحدثه فرهنگی و هنری از سوی حوزویان

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه کرمانشاه تأکید کرد: پاسخگویی به مسائل مستحدثه به صورت مطلوب نیست و از مراکز تخصصی تحقیقی و همچنین مدیریت حوزوی انتظار می‌رود که در زمینه مسائل به روز فقهی در پزشکی، سیاست، اجتماعی، فرهنگ، هنر و رسانه همه تلاش خود را به کار گیرند.
حجت الاسلام سيد حبيب الله موسوي- مدير حوزه علميه کرمانشاه
حجت الاسلام سید حبیب الله موسوی، مدیر استانی حوزه علمیه کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، تدریس کتاب های اخلاقی در جنب کتاب های آموزشی حوزه را یکی از راه های تقویت سطح تهذیب طلاب خواند و افزود: تحصیل در حوزه نباید همچون دانشگاه جدای از تهذیب باشد و استادان آموزشی همان معلمان اخلاق در گفتار و کردار برای طلاب باشند.

تفاوت میان مدرس و استاد اخلاق

وی با بیان این که میان مدرس اخلاق با استاد اخلاق تفاوت وجود دارد، ابراز داشت: مدرس اخلاق می تواند به صورت کلاسیکی و اصولی درس خود را ارائه بدهد؛ اما استاد اخلاق خود مصداق این روایت «من صَدّقَ قولهُ فِعلهَ» کسی که رفتارش، گفتارش را تصدیق کند.

استاد حوزه علمیه کرمانشاه با تأکید بر نقش مهم استادان در ارتقای کیفی حوزه علمیه، بیان داشت: نباید فراموش کرد در حوزه علمیه کسانی که پایه های یک تا ده را تدریس می کردند خود نیز معلمان اخلاق طلاب بودند.

وی با انتقاد از این که برنامه های تخصصی قرآن کریم و نهج البلاغه در حوزه های علمیه به ویژه در استان ها مطلوب نیست، خواستار تأسیس برنامه منظم برای نهادینه کردن جایگاه تخصصی تفسیر قرآن و نهج البلاغه در جنب دروس حوزوی شد.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: همان‌گونه که در ادبیات عرب به جای مثال های متعارف عربی از ضرب الامثل های قرآن استفاده می شود در فقه نیز از این روش استفاده شود چراکه نوری که در قرآن وجود دارد در جای دیگری پیدا نمی شود.

تشکیل دوره فراگیری مباحثه در پایه یک حوزوه

وی در ادامه سخنانش به فضای مباحثه در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: بهترین راه سخنور شدن، یادگیری روش فصلاحت و بلاغت کلام و روش تدریس، مباحثه است؛ چرا که طلبه پس از شرکت در درس استاد، درس را به نفر دیگری درس می دهد و سپس آن را بر روی کاغد پیاده می کند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که متأسفانه روش صحیح مباحثه در میان طلاب به مرور زمان به دست می آید، خواستار تشکیل دوره فراگیری روش مباحثه کردن در حوزه علمیه برای طلاب تازه وارد شد.

ضرورت اصلاح برخی از دروس حوزوی

مدیر استانی حوزه علمیه کرمانشاه با تأکید بر اصلاح برخی از دورس حوزوی تصریح داشت: خیلی از مطالب کتاب های حوزوی خود به خود خوانده نمی شود به عنوان مثال بنده احکام پایه 10 خیارات را تدریس می کنم چیزی که در دروس مشاهده می شود غیر از آن که در بازار هست و در واقع مسائل مبتلابه و مورد نیاز نیست که باید گفت می توان این دروس را مختصر کرد و از زمان به خوبی بهره برد.

پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه اولویت کاری مراکز تخصصی قرار گیرد

استاد حوزه علمیه کرمانشاه به وضعیت امروز حوزه علمیه نسبت به تبیین مسائل به روز فقهی اشاره کرد و افزود: پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه به صورت مطلوب نیست و از مراکز تحقیق و پژوهش و همچنین مدیریت حوزوی انتظار می‌رود که در زمینه مسائل به روز فقهی در پزشکی، سیاسیت، اجتماعی، فرهنگ، هنر و رسانه تمام تلاش خود را به‌کار گیرند و کتاب‌ها و مقاله‌های در این زمینه داشته باشند./9463/ت302/س
ارسال نظرات