۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۳۰۰۹۷
استاد حوزه علمیه:

اعتکاف زمینه را برای درک بهتر ماه رمضان و شب قدر فراهم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با بیان این‌که درک فیض معنوی ماه رمضان نیازمند زمینه‌سازی است، گفت: اعتکاف ماه مبارک رجب، می‌تواند این زمینه را برای درک بهتر ماه رمضان و شب قدر فراهم کند.
اعتکاف در مسجد جمکران


حجت‌الاسلام مصطفی اسکندری، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ماه رمضان را قله همه ماهها دانست و با بیان این‌که عظمت ماه رمضان به این است که هم ماه خداست و هم شب قدر در آن قرار دارد، افزود: درک فیض معنوی ماه رمضان نیازمند زمینه‌سازی است و اعتکاف و گرفتن روزه در ماه مبارک رجب که با از بین رفتن ناخالصی‌های انسان همراه است، می‌تواند این زمینه را برای درک بهتر ماه رمضان و شب قدر فراهم کند.

وی با اشاره به این‌که اعتکاف در ماه شعبان با خواندن و عمل کردن به ادعیه و زیارات وارده، نقش ارزنده و بسیار عمیقی در زندگی انسان دارد، اظهار داشت: در دنیایی که مردم تا حدودی از معنویات دور شده‌اند، همین که انسان چند روزی از هیاهوی دنیا به دور است و در جایی با خدای خود خلوت می‌کند، در سازندگی انسان بسیار تأثیرگذار بوده و می‌تواند انسان را به مقام قرب الهی برساند.

حجت‌الاسلام اسکندری در ادامه افزود: امروزه در دنیا برای آرامش روحی آسایش ذهن یوگا کار می‌کنند تا بتوانند مشکلات زندگی را نادیده بگیرند، ولی اثر خاصی ندارد، در حالی که این اعتکاف سه یا10 روزه در دین اسلام که در روایات هم وارد است، فردی تعلقات دنیا را رها می‌کند و در خلوت با خدای خود به راز و نیاز می‌پردازد، در آرامش روحی و ذهنی بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که عمل اعتکاف چه در ماه رجب و چه در دهه آخر ماه رمضان، بسیار خوب و ارزشمند است، به معتکفان توصیه کرد:‌ حال که توفیق پیدا کرده و و معتکف شده‌اید،  بیشتر در مورد خود تفکر کنید که چرا به این دنیا آمده‌اید و چه کارهایی باید انجام دهید تا خداوند متعال از شما راضی شود.

این استاد حوزه علمیه قم تفکر را سبب گشایش بسیاری از راهها برای انسان دانست و تصریح کرد: معتکفان در مدت چند روزه اعتکاف، ساعاتی را که حال کافی برای عبادت و راز و نیاز با خدای رحمان ندارند، در خلوتی بنشینند و تفکر کنند، تا بتوانند راهها و نتایج خوبی را کسب کنند و با انجام واجبات و ترک محرمات خود را بیشتر به خداوند نزدیک کنند تا موجبات خوشنودی حق تعالی فراهم شود. /907/ت303/ی

ارسال نظرات