۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۳۰۳۰۳
حجت الاسلام رئیسی:

حوزه باید نیروی انسانی دستگاه قضا را تأمین کند

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه وارد نشدن افراد توانا در امر قضا را برخلاف احتیاط دانست و گفت: لازمه پیشرفت دستگاه قضایی تأمین نیروی انسانی است و انتظار ما از حوزه علمیه برآوردن این نیاز است.
حجت الاسلام رئيسي حجت الاسلام رئيسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در مراسم تحلیف قضات روحانی در قم اظهار داشت: بنده با بررسی نظریات امام(ره) دریافتم که ایشان حوزه علمیه را مسؤول تأمین نیروی انسانی برای قوه قضائیه می دانستند.

وی افزود: به همین دلیل در دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی سیاست ما بیشتر در تربیت و جذب نیروی روحانی است و انتظار ما از حوزه های علمیه این است که در این زمینه با قوه قضائیه نهایت همکاری را داشته باشند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی برای مصون ماندن از خطا و اشتباه و عواقب آن در امر قضاوت وارد نمی شوند، افزود: امام(ره) برخلاف خیلی ها وارد نشدن در بحث قضا را در صورت داشتن توانایی خلاف احتیاط می دانستند.

حجت الاسلام رئیسی لازمه پیشرفت در امر قضا را تأمین نیروی انسانی دانست و گفت: ما امروز الگوی سایر کشور های اسلامی هستیم؛ نمایندگان کشور های متعددی در بازدید از دستگاه قضایی کشور ما رسما تقاضا داشته اند که ما مدل اجرایی خود را به آنها ارائه دهیم تا بتوانند قضاوت اسلامی را در کشور خود پیاده کنند.

وی تراز قضای اسلامی را قضاوت حضرت علی(ع) عنوان کرد و با تأکید بر اینکه مردم از ما انتظار دارند که همانند امام علی(ع) حکم کنیم، اظهار داشت: آنها می خواهند کسی که در جایگاه علی (ع) تکیه زده است بتواند همانند او بیاندیشد و سخن بگوید و حکم صادر کند.

معاون اول قوه قضاییه با تأکید بر اینکه اجرای عدالت تنها با سخنرانی امکان پذیر نیست، گفت: با تکیه بهترین و برترین اعمال و حسن فعلی و فاعلی می توان عدالت را به اجرا درآورد.

قضاوت تکیه زدن به جایگاه انبیا و اوصیای الهی است

حجت الاسلام رئیسی، کسوت قضاوت را در شأن انبیاء و اوصیاء الهی دانست و تصریح کرد: همواره توجه داشته باشید که در چه جایگاهی قرار گرفته اید و از خدای متعال هرلحظه و در هر پرونده کمک بطلبیم که در این کار بسیار بزرگ موفق باشیم چراکه بدون عنایت حضرت حق ره به جایی نخواهیم برد.

وی بهره مندی از علم و آشنایی مقررات را برای یافتن حق لازم خواند و گفت: البته داشتن علم کافی نیست، زیرا در برخی پرونده های به ظاهر پیش پا افتاده، چنان پیچیدگی وجود دارد که تشخیص حق بسیار مشکل است و در اینجا تنها یاری خداوند است که نجات بخش شما خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه، با بهره مندی از آیات و روایاتی در خصوص قضاوت، ابراز داشت: قضات به کوههایی استوار تشبیه شده اند که اضطراب جامعه را از بین می برند و آرامش را برقرار می کنند؛ اگر بر اساس امر خدا قضاوت کنیم آرامش حاکم می شود و حتی آن کسی که علیه او حکم صادر شده است نسبت به قضاوت شما کینه ای به دل نخواهد گرفت.

حجت الاسلام رئیسی، شرط عدالت را در دو بعد فاعلی و فعلی برای قضات ضروری دانست و گفت: باید طوری باشد که عدالت در وجود شما ملکه نفسانی شده باشد؛ این نیاز به مراقبه و تمرین دارد و همچنین توجه دائمی به خدای متعال می تواند به شما کمک کند، تقویت عدالت انفسی موجب بدست آوردن عدالت آفاقی می شود.

وی تعریف قضاوت را تشخیص موضوع و تطبیق آن با حکم خدا دانست و تصریح کرد: قاضی از جانب خود حکم نمی دهد بلکه این خداست که حاکم است و قاضی باید حکم الهی را در خصوص آن موضوع خاص از منابع استخراج کند.

معاون اول قوه قضائیه، اکتفا به دانش خود را در قضاوت آفتی بزرگ خواند و گفت: شما باید نسبت به مسایل به روز به هنگام باشید و تنها مراجعه به متون در قضاوت کافی نیست بلکه باید مهندسی اجرای قانون از سوی قاضی صورت گیرد؛ رأی قاضی گاهی نیاز به تجمیع همه مواد حتی قوانین مادر(قانون مدنی)، دارد./928/پ2020/ع

ارسال نظرات