۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۳۰۶۶۹
استاد درس خارج حوزه علمیه؛

امامان شیعه همواره مردم را به تقوای الهی و پرهیزکاری دعوت کرده اند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: بهترین دستور العملی که امامان معصوم و امام موسی کاظم(ع) به ما داده اند تقوای الهی و پرهیزکاری و اجتناب از گناهان بوده است و باید توجه داشت که در طول تاریخ همواره افرادی دنباله رو سیاست‌های امامان معصوم(ع) و افرادی نیز دنباله‌رو حاکمان و خلفای ستم‌گر بوده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت السلام و المسلمین سید هاشم بطحایی استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان، در زمان هارون الرشید خلیفه عباسی می زیست که از جهت سیاسی، سیاستی بدتر از بنی امیه در پیش گرفته بودند.

وی در ادامه افزود: بنی امیه دشمنی خود به اهل‌بیت(ع) را آشکار می کردند ولی بنی‌عباس به نام دوستی با اهل‌بیت و خویشاوندی با ایشان برسرکار آمدند ولی بعد از به قدرت رسیدن نقاب از چهره واقعی خود برداشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بطحایی اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع) در قریه‌ای نزدیک مدینه زنگی می‌کردند، مردم خدمت ایشان رسیده و از معارف الهی بهره‌مند می‌شدند، به دلیل گزارش‌هایی که افراد چاپلوس به هارون می‌دادند و می‌گفتند«دو حکومت در یک زمانه به صلاح امت اسلامی نیست»، هارون از ترس به خطر افتادن موقعیت و حکومت خود امام(ع) را از مدینه به کوفه و سپس به بغداد آورده و زندانی کرد.

این استاد درس خارج حوزه با اشاره به ترور شخصیت امام کاظم(ع) از سوی هارون خاطر‌نشان کرد: در یکی از سفرهای هارون به مدینه، وی رو به حرم پیامبر اکرم(ص) کرد و گفت«السلام علیک یا ابن عمی یا رسول الله»، با این کار خواست خویشاوندی خود را نسبت پیامبر ثابت کند و به حکومت خود مشروعیت ببخشد، امام موسی کاظم(ع) در مسجد النبی حضور داشت و این سلام را شنید، برای رد این ادعا و نقض مشروعیت حکومت فرمود«السلام علیک یا ابی و یا جدی یا رسول الله»، هارون از این برخورد امام برآشفت.

وی در تبیین لقب کاظم برای این امام موسی(ع) افزود: در تاریخ موجود است که امام موسی کاظم(ع) را بین هفت تا چهارده سال زندانی کردند در آن شرایط سخت زندان امام موسی(ع) بر این مصیبت ها صبر می کرد و خشم خود را فرو می ‌ورد و طبیعی است که فردی که به خاطر خدا صبر کند و تحمل کند خداوند او را باب الحوایج قرار می دهد و مردم حوایج خود را از طریق ایشان از خداوند طلب می کنند.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: امام موسی کاظم(ع) با توجه به تعدد ازدواج‌هایی که انجام داده اند و نوعاً هم این ازدواج ها انقطاعی بوده است دارای فرزندان زیادی بودند که در تاریخ به سی و پنج فرزند برای ایشان اشاره شده است.

وی تأکید کرد: امام (ع) معتقد به بحث‌های انحرافی درباره تنظیم خانوداه نبود و برای رضای خداوند ازدواج می کرد و صاحب اولاد می شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین دستور العملی که امامان معصوم و امام موسی کاظم(ع) به ما داده اند تقوای الهی و پرهیزکاری و اجتناب از گناهان بوده است و باید توجه داشت که در طول تاریخ همواره افرادی دنباله رو سیاست‌های امامان معصوم(ع) و افرادی نیز دنباله‌رو حاکمان و خلفای ستم‌گر بوده‌اند./905/ت303/ن

ارسال نظرات