۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۱۱۴

چند خبر فرهنگی از خوزستان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری دوره آموزش روانخوانی قرآن در اداره‌ تعاون خوزستان، راه اندازی ایستگاه مطالعه در ادارات مسجد سلیمان از عناوین چند خبر فرهنگی در خوزستان هستند.
چند خبر فرهنگي


به گزارش خبرگزاری رسا، وحید کیانی، مشاور جوان استاندار خوزستان، کادرسازی برای مدیریت آینده نظام را مهم ترین نقش مشاوران جوان استان خوزستان دانست و اظهار داشت: تیم حوزه مشاوران جوان استان خوزستان دارای 24 مشاور جوان در سطح فرمانداری های استان و 65 مشاور جوان در سطح ادارات کل و دستگاه های اجرایی استان است.

وی با بیان این که مشاوران جوان بسترسازان تصمیم ساز برای مدیران تصمیم گیر هستند و به مرور زمان وارد پست های مهم مدیریتی می شوند، گفت: مشاوران جوان استان خوزستان طی سال های گذشته تاکنون با قابلیت هایی که از خود نشان داده اند تبدیل به بخشدار، معاون فرماندار، معاون مدیر کل و دیگر سمت های مهم اداری شده اند.

مشاور استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت جوان ترین مشاور فرماندار در کشور، تصریح کرد: مشاور جوان فرماندار آبادان جوان ترین مشاور فرماندار در سطح کشور است که در حال تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی می باشد.

وی اضافه کرد: خوزستان جزء استان هایی است که دارای بیش از 10 نفر عضو خانم حوزه مشاوران جوان بوده که از این تعداد دو خانم مشاور جوان فرماندار هستند و جوان ترین مشاور کشور یکی از همین خواهران می باشد.

کیانی، با تشریح چگونگی شکل گیری شبکه مشاوران جوان، بیان داشت: شبکه مشاوران جوان خیل عظیمی از جوانان برتر و نخبه استان را در بر می گیرد که این افراد با معرفی خود به مشاور جوان فرمانداری شهر خود می توانند عضو این شبکه شوند.

وی با اشاره به برگزاری شورای عمومی مشاوران جوان که هر ماه برگزار می شود، بیان کرد: این شورا در خوزستان هر ماه به منظور تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی با همدیگر در یکی از ادارات کل استان به منظور ارائه دستاوردهای دولت از سوی مدیر کل دستگاه به مشاوران جوان برگزار می شود.

رییس گروه مشاوران جوان خوزستان، با اشاره به کارگروه های تشکیل شده در حوزه مشاوران جوان استان، بیان داشت: کارگروه های علوم قرآنی، پژوهش، کارآفرینی، نخبگان، فرهنگ و رسانه، کشاورزی، صنعت گران جوان و کمیته ویژه حمایت از تولید ملی، از کارگروه های فعال در حوزه مشاوران جوان استان هستند.

وی با اشاره به برنامه های آتی گروه مشاوران جوان، تأکید کرد: برگزاری نشست ها تا پایان سال، برگزاری همایش های مقاله نویسی با موضوع شعار سال، همایش جوان و قرآن، اعضای شبکه مشاوران جوان استان، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مخترعان و مبتکران استان با همکاری دفتر نخبگان شهید فهمیده بخشی از برنامه های آتی گروه مشاوران جوان خوزستان است.

کیانی گفت: منشور ملی مشاوران جوان مصوب هیأت دولت با استناد به اصل 138 قانون اساسی در آبان 1389 با ابلاغ به سایر دستگاه ها فلسفه وجودی مشاوران جوان، ارزش های سازمانی، فردی و اصل منشور را مورد تأکید قرار داده و چشم انداز، اهداف کلان، مأموریت ها و راهبردهای گروه مشاوران جوان نیز در این منشور تبیین شده است.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی مشاوران جوان، افزود: بر اساس این منشور پرورش مدیران جوان مسلح به سلاح ایمان، آرمان های نظام اسلامی و علم روز، تلاش در جهت علمی تر شدن فضای مدیریت کشور و بهره گیری از دانش های روز و تخصص گرایی، تزریق افکار و اندیشه های نو و خلاق به سیستم مدیریتی کشور، استفاده از مشاوره در سطوح مختلف تصمیم گیری و ایجاد فرهنگ مشاوره پذیری، ایجاد حلقه اتصال میان مدیریت عالی کشور و جوانان و باز کردن حلقه بسته مدیریت دولتی با سهیم کردن اراده جوانان و لزوم استفاده از تجربیات مدیران و کارشناسان خبره دستگاه های اجرایی از جمله مهم ترین فلسفه وجودی مشاوران جوان است.

این مقام مسؤول با اشاره به اهداف کلان تعیین شده برای مشاوران جوان، بیان داشت: گردآوری و پردازش ایده ها و تولید اندیشه در راستای تدوین و اصلاح سیاست های کلان مدیریتی کشور، علمی شدن مدیریت کشور و بهره گیری از دانش های روز و تخصص گرایی و استعداد یابی، برخورداری جوانان از جایگاه تأثیر گذار در روابط و مناسبات همگانی و دولتی به عنوان یک ضرورت عقیدتی و اجتماعی و همچنین شکل گیری کابینه 70 میلیونی از اهداف کلان فعالیت های مشاوران جوان است.

مشاور جوان استاندار خوزستان، در پایان سخنان خود، اظهار داشت: ارائه راهکارها و پیشنهادات سازنده به مدیران دستگاه ها ضمن عیب یابی در نحوه مدیریت سازمان های مختلف، نفوذ تصمیمات اتخاذ شده در مرکز به پایین ترین سطوح مدیریتی کشور و اجرای مطلوب آنها، اصلاح ساختارهای پیچیده اداری و شناسایی و اصلاح نقایص و ایرادات ساختارهای اداری و راه های کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری بخشی از مأموریت های تعیین شده برای گروه مشاوران جوان است که انتظار می رود در عملیاتی کردن این مأموریت ها نهایت تلاش و دقت را داشته باشند.

فرهنگ سازی مهمترین راهکار برای مقابله با مدعیان عرفان های کاذب است

سرهنگ عادل عساکره، فرمانده نیروی مقاومت بسیج ناحیه آبادان، اظهار داشت: دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی، دینی و عالمان اسلامی برای جلوگیری از به انحراف کشیده شدن مردم تلاش کنند.

وی آشنا کردن مردم به ویژه جوانان با خطرات اخلاقی، اعتقادی و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم و اطلاع رسانی دقیق را از راهکارهای ارایه شده برای مبارزه با عرفان‌های کاذب عنوان کرد.

این مقام مسؤول گفت: پر کردن خلأ‌های قانونی برای برخورد با مروجان این فرقه‌ها و دقت و مراقبت مسؤولان فرهنگی و نظارت بر تولیدات فرهنگی کشور از راهکارهای دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها برای برون رفت از این فضای ضد فرهنگی بهره جست.

عساکره با اشاره به اینکه برای مبارزه با عرفان‌های کاذب نیازمند برنامه ریزی فرهنگی در جامعه هستیم، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی بسیاری در شهر آبادان داریم که می‌توانند در این زمینه قدم‌های جدی بردارند و بسترهای لازم را برای فرهنگسازی در این زمینه ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: باید دوره‌های توجیهی و آموزشی ویژه نوجوانان و جوانان در زمینه جلوگیری از خطرات عرفان های کاذب است.

این مقام مسؤول بر شناسایی و معرفی فرقه‌های دروغین تاکید کرد و افزود: برخورد با این فرقه های دروغین، در کاهش مشکلات جوانان مؤثر خواهد بود.

فرمانده نیروی مقاومت بسیج ناحیه آبادان در پایان سخنان خود، اظهار داشت: شناسایی و بیان عواقب بد پیروی از این فرق برای جوانان و معرفی عرفان اصیل اسلامی به آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات این‌ چنینی را رفع کند.

بیش از 59 دوره آموزش قرآن در مؤسسات قرآنی بهبهان برگزار می شود

ایمان بهفر، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی بهبهان، از اعلام برنامه‌های قرآنی این اداره در 6 ماهه اول سال 91 خبر داد و تصریح کرد: از برنامه‌های قرآنی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان ویژه مقطع پیش دبستان، برگزاری 8 دوره آموزشی قرآن ویژه مقاطع سنی 3 - 4 سال،‌ 4 - 5 سال و 5 - 6 سال است.

وی ادامه داد: 10 دوره آموزش قرائت قرآن سطح 1، 10 دوره آموزش قرائت قرآن سطح 2، 2 دوره آموزش قرائت قرآن سطح 3 و برگزاری 6 دوره آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن سطح 1، 6 دوره آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن سطح 2، 2 دوره آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن سطح 3 و 2 دوره آموزش مفاهیم و ترجمه قرآن سطح 4 از دیگر برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان در این مدت خواهد بود.

بهفر افزود: 5 دوره آموزش حفظ نیم جزء قرآن(جزء 30)، 4 دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن، 2 دوره آموزش تفسیر قرآن(نسیم حیات) و 2 دوره آموزش تفسیر قرآن(نور‌الرحمن) نیز از برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی بهبهان است که از پنج‌شنبه، 1 تیرماه تا پایان شهریورماه برگزار می‌شود.

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان در پایان با بیان اینکه برخی از این دروه‌ها هم ‌اکنون در مؤسسات قرآنی شهرستان بهبهان در‌حال برگزاری هستند گفت: این دوره‌های قرآنی با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان، توسط مؤسسات قرآنی مشکات، نورالمبین، حبل‌المتین، ریحانه‌النبی، فاطمه‌الزهرا آغاجاری، ولی‌عصر(عج) آغاجاری، فاطمیه، نورالقرآن منتظران، طوبی و آوای جبرئیل در سطح این شهرستان برگزار می‌شوند.

راه اندازی ایستگاه مطالعه در ادارات مسجد سلیمان

منیژه جلالی، رییس اداره کتابخانه های عمومی مسجد سلیمان، از راه اندازی ایستگاه مطالعه در ادارات مسجد سلیمان خبرداد و اظهار داشت: وظیفه این نهضت، ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان است و این ستاد به دنبال دیدار کتابداران با مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به این  که همه افراد جامعه باید کتابخوان شوند تا توسعه علمی کشور بالا برود، تشکیل شد.

وی در ادامه بیان داشت: درست است که اداره کتابخانه ها متولی امر ترویج مطالعه مفید هستند ولی بدون همکاری ادارات دیگر ممکن نیست؛ از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایجاد این کمیته، تا ادارات دیگر را در این امر مشارکت داد و از کلیه اعضا خواست تا در ترویج فرهنگ مطالعه مفید کمک کنند.

جلالی، تصریح کرد: در این ستاد دو کمیته دیگر شامل پیشنهادات و پژوهش به پیشنهاد اعضا راه اندازی شد که هر کدام کار خود را با اعضا شروع کردند که دانشگاه آزاد به عنوان رئیس کمیته پژوهش اعلام کرد در حال تهیه پرسشنامه ای هستند تا نخست میزان مطالعه را در سطح شهرستان بررسی و بعد نسبت به تصمیم گیری در این خصوص اقدام کنند.

وی با بیان اینکه رییس کمیته پیشنهادات نیز اعلام کرده راه اندازی کتابخانه های محلی از سوی یک شخص در محله و به امانت گذاشتن کتاب های شخصی در محلات می توانند دسترسی افراد را به مطالعه بیشتر کند، اذعان داشت: با راه انداز ی کتابخانه های مشارکتی در سطح شهرستان به علت طولی بودن شهر می توان میزان دسترسی به کتابخانه ها را بیشتر کنیم.

رییس اداره کتابخانه های عمومی مسجد سلیمان، در پایان سخنان خود، با اشاره به این که بیشتر کسانی که به جایی رسیدند به یقین مطالعه کردند و اگر بخواهیم به توصیه مقام معظم رهبری عمل کنیم باید سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی را بالا ببریم، افزود: به منظور دسترسی منطقه سی برنج شهرستان مسجدسلیمان به کتابخانه، هزینه ساخت کتابخانه ای توسط یک خیر که مدیر مدرسه بوده در آن منطقه اختصاص داده شده و در حال طراحی و ساخت است.

برگزاری دوره آموزش روانخوانی قرآن در اداره‌ تعاون خوزستان

معصومه موسوی، مسؤول فرهنگی اداره‌کل تعاون، اظهار داشت: نخستین دوره آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن ویژه آقایان شاغل در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از شنبه، 20 خردادماه در این اداره آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.

وی گفت: دومین دوره آموزش روخوانی و روانخوانی ویژه بانوان شاغل در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یکشنبه، 21 خردادماه آغاز شد و هم‌اکنون در‌حال برگزاری است.

موسوی با بیان این که 50 نفر از کارکنان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند؛ افزود: آموزش بانوان توسط مریم سبحانی ساعت 8- 7 و آموزش آقایان توسط قاسم شمیری ساعت 14:30- 13:30 هر روز در نمازخانه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی واقع در سه راه خرمشهر برگزار می‌شود.

مسؤول فرهنگی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان اظهار داشت: پس از پایان دوره مقدماتی آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن و برگزاری آزمون پایان‌دوره، دوره آموزشی تجوید در این اداره آغاز برگزار می‌شود./9465/پ203/ب

ارسال نظرات