۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۳۱۳۲۴

همایش حج و بیداری اسلامی در لبنان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش حج و بیداری اسلامی با حضور علما و شخصیت های برجسته ایرانی و لبنانی از سوی آیت الله عبدالامیر قبلان در لبنان برگزار شد.
نشست بيداري اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سایت روزنامه الانتقاد، همایش حج و بیداری اسلامی از سوی آیت الله عبدالامیر قبلان، مسوول مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و با بعثه حج ایران و تجمع علمای مسلمین لبنان در سالن وحدت ملی مجلس اعلای اسلامی برگزار شد.

آیت الله علی تسخیری، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، شیخ محمد سعید رمضان البوطی، رییس اتحادیه علمای شام، شیخ احمد الزین، رییس تجمع علمای مسلمین، محمد باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از علما، اندیشمندان و سیاستمداران لبنانی حضور یافتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز وسپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و لبنان پخش شد و پس از آن نیز شخصیت های حاضر به سخنرانی پرداختند.

محمد باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات ایران به عنوان اولین سخنران این همایش گفت: مساله بیداری اسلامی و بقای آن به شیوه های مسالمت آمیز از الویت ها و مسوولیت های مهم و حساسی به شمار می آید که برعهده همه مسلمانان است.

وی افزود: حج از مناسبت های وحدت انگیز اسلامی مهم است و وظیفه داریم درباره کیفیت اتخاذ برنامه های لازم جهت استفاده از این فرصت جهانی بزرگ بیاندیشیم.

شیخ احمد الزین از علمای سنی لبنان نیز در این همایش، تصریح کرد: جایگاه مسائل و مشکلات امت اسلامی و مساله فلسطین در بیداری اسلامی کجاست و چگونه می توانیم بگوییم که مساله فلسطین، مساله اصلی است در حالی که هیچ اثری از آن در جنبش های عربی وجود ندارد؟

رییس شورای امنای تجمع علمای مسلمین افزود: مسلمانان به امت اسلامی به عنوان یک امت نمی نگرند و تنها به خود به عنوان یک فرد مسلمان نگاه می کنند. دعوت به وحدت اسلامی برای خلق ارزش تمدن و عدالت، تکریم انسان، همکاری و همبستگی میان مردم انجام می گیرد و بشریت بر اساس ارزش هایی که از سوی حضرت محمد (ص)، حضرت مسیح (س) و سایر انبیا آمده اند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

حجت الاسلام سید قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی نیز با اشاره به اینکه حج سبب الفت و همبستگی مسلمانان می شود، اظهار داشت: حج از پایه های دین است و مسلمانان باید این واجب را به درستی ادا کنند، حج عامل الفت و همستگی است و مردم با این اقدامات تربیتی به درجات اخلاقی بالایی می رسند.

وی ادامه داد: حج سبب می شود تا انسان از تکبر، غیبت، دورویی، غضب و سایر موارد منفی جلوگیری شود و در بنای شخصیت مسلمان و تربیت آن بر اساس اخلاق نقش دارد. امام خمینی (ره) سخنان فراوانی در این زمینه بیان کرد و انقلاب اسلامی نیز خط وحدت اسلامی را ادامه داد، زیرا حج تنها یک فرصت نیست و ذخیره ای انسانی به شمار می آید.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان به سخنرانی درباره مراسم برائت از مشرکین پرداخت و تاکید کرد: آمریکا مشرک اول در جهان به شمار می آید و یاران این کشور در یک خندق و دشمنان آن نیز در خندقی دیگر قرار دارند.

وی خاطر نشان ساخت: هر که با آمریکا باشد با رژیم صهیونیستی است و در جنایت و فتنه های این رژیم دست دارد و هر که همراه مقاومت اسلامی باشد و با ایران و سوریه خواهد بود. حجم فشارهایی که به نام فتنه مذهبی انجام می گیرد به شدت بزرگ است، اما یاران وحدت اسلامی بسیار قدرتمند و مقاوم هستند و پیروزی از یاران و طرفداران حدت خواهد بود.

شیخ احمد قبلان، مفتی شیعیان لبنان نیز پیام آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان را قرائت کرد و شیخ درویش الکردی نیز پیام شیخ محمد رشید قبانی، مفتی این کشور را به سمع حاضران رساند./980/ب902/ک





ارسال نظرات