۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۰۵۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

حفظ دین و تقوای الهی دو وظیفه مهم منتظران در عصر غیبت است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: امام صادق(ع) برای افراد دوره غیبت دو وظیفه معین کرده اند، یکی اینکه انسان اصل دین، عقائد و اخلاق را حفظ کند و دیگر اینکه تقوای الهی را داشته باشد.
حجت السلام والمسلمين علي نظري منفرد

 

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین علی نظری منفرد، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مقصود از غیبت را پنهان بودن امام عصر(ع) از نظرها دانست و گفت: مردم امام زمان(عج) را می‌بینند و ایشان هم مردم را می‌بیند ولیکن امام(ع) مردم را می‌شناسند ولی مردم امام زمان(عج) را نمی‌شناسند یعنی نمی‌داند که این شخص که در میان آنهاست صاحب‌الزمان(عج) است، از این رو وقتی حضرت ظهور می‌کند عده‌ای می‌گویند ما امام را دیده بودیم اما نمی شناختیم که حضرت ولی‌عصر(عج) است.

وی وجود حجت خدا را در زمین بنا بر روایات واجب و ضروری عنوان کرد و افزود: امام و جت خدا در روی زمین وجود دارد و همین وجود امام(ع) هرچند در پس پرده غیبت تأثیرگذار است و یک اثر روانی دارد و مردم به اینکه حجت خدا در میانشان است، توجه می کنند و همین مقدار که بدانند حجت خدا هست موجب دلگرمی و امید است.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین نظری منفرد اساس غیبت را مربوط به خود مردم دانست و اظهار داشت: خداوند حجت خود را فرستاده تا در میان مردم باشد و آنها را راهنمایی و هدایت کند اما ار آنجایی که مردم خودشان شایستگی و لیاقت وجود امامان را نداشتند و 11 امام قبلی را که خداوند فرستاد شهید و مسموم کردند، زخداوند حجت دوازدهم را از نظرها پنهان کرد تا اینکه هر وقت اون شایستگی و صلاحیت در مردم پدیدار شد امام زمان(عج) که ذخیره الهی است ظهور کند.

وی با اشاره به اینکه در روایات فراوانی داریم که پیامبراکرم(ص) و ائمه(ع) یکی پس از دیگری مسأله غیبت امام زمان(عج) را تذکر داده‌اند، خاطرنشان کرد: از پیامبر(ص) حدیث مشهوری آمده است که پیامبر فرمود« برای یکی از فرزندان من که اسمش اسم من و کنیه‌اش کنیه من است، غیبتی خواهد بود و اگر باقی نمانده باشد از دنیا مگر یک روز او ظهور خواهد کرد» و این روایت دلالت بر زمینه سازی ظهور از زمان رسول‌الله(ص) دارد. 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: در روایتی است که اصبغ بن نباته می‌گوید روزی خدمت امیر مؤمنان(ع) رسیدم، دیدم حضرت مشغول فکر کردن هستند، از علت فکر کردن ایشان سؤال کردم، حضرت فرمودند« فکر کردن من راجع به فرزندی از فرزندانم است، برای او غیبتی است که مردم از آن غیبت متحیر می شوند، عده‌ای در زمان غیبت گمراه می‌شوند و عده‌ای هم در مسیر هدایت باقی می مانند».

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین نظری منفرد در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق که فرمودند: «برای صاحب این امر غیبتی است، کسی که بتواند در زمان غیبت دین خود را حفظ کند و نگه دارد مثل کسی می ماند که دست به درخت خاردار بکشد»، افزود: امام صادق(ع) برای افراد دوره غیبت دو وظیفه معین کرده اند، یکی اینکه انسان اصل دین، عقائد و اخلاق را حفظ کند و دیگر اینکه تقوای الهی را داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حکومت‌های طاغوت را حکومت‌هایی دانست که مرضی رضای خدا نباشند و اظهار داشت: حکومت‌هایی مثل جمهوری اسلامی که مرضی رضای خدا هستند و برای خدا و به اسم خدا قیام کرده‌اند و هدفشان امر به معروف و نهی از منکر است و برای مهدویت و ظهور امام عصر(عج) زمینه‌سازی می کنند و تلاششان برای اقامه حق و اماته باطل است این حکومت‌ها طاغوت نیستند بلکه به وظیفه دینی خود عمل می کنند. /907/ت302/ن

ارسال نظرات