۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۶۶۴
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

توقف و سکون در مکتب قرآن کریم جایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: قرآن کریم همان‌گونه که کتاب علم و معرفت است، کتاب اخلاق، کتاب عمل و احترام و ترقی و پیشرفت و فتح قلّه‌های کمالات است.
آيت الله صافي گلپايگاني
 
به گزارش خبرگزاری رسا حضرت آیت اللّه صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، به مناسبت آغاز دوره تکمیلی حفظ قرآن دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور پیامی صادر کرد.
متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین أبی القاسم محمد و علی أهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائهم اجمعین.
قال الله تعالی:
قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبین‏ یَهْدی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ
وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور
السلام علیکم و رحمة الله
با عرض ادب و احترام به حضور اساتید معظم و دانشجویان عزیز دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور
در کمال ابتهاج، مسرت و ذوق و اشتیاق مفرط به حضور در آن جلسات نورانی و کسب فیض از نسیم‌های رحمت الهی، به عرض می‌رسانم:
توصیفاتی که از قرآن مجید در خود قرآن و در احادیث و روایات، مثل نهج البلاغه و ادعیه صحیفه سجادیه و سائر دعاها شده، همه توصیف حق و بیان حقیقت نسبت به این کتاب عزیز است که از جمله می‌فرماید:
کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور
قرآن نور است و مردمی را که طالب خشنودی خدا و نیک‌بختی دنیا و آخرت باشند به راه‌های سلام و آسایش هدایت می‌نماید و از تاریکی‌ها خارج و به روشنایی می‌رساند.
توصیف قرآن از زبان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به این‌که «هُوَ النُّورُ الْمُبِینُ‏ وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏ وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى‏» و امثال این تعریفات، همه اوصافی است که فقط به این کتاب مبین اطلاق می‌شود.
پیام‌های قرآنی همه نجات‌بخش، انسان‌ساز، سعادت‌آفرین و اعلام آزادی حقیقی و اعلان جایگاه رفیع انسانیت است. این پیام را بخوانیم و به گوش جان بشنویم «تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه‏» «إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»، «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» و صدها از این فرازهای انسان‌ساز، عدالت‌پرور، ستم‌ستیز و استعباد و استحقار و استعمار برانداز است.
اگر اقبال گفته است:
گـر هـمی خواهی مسلمان‌زیستن        نیست ممکن جز به قرآن‌زیستن
بنده عرض می‌کنم:
هـر که خواهان است انسان‌زیستن        نیست ممکن جز به قرآن‌زیستن
بسیار مایه افتخار و سرافرازی است که دانشگاهیان کشور در صف مقدم دعوت جهانیان به قرآن هستند.
باید چنین باشد. باید علماء، دانشمندان و اساتید علم و فرهنگ، پرچم‌دار گرایش و عمل به قرآن مجید باشند؛
به آفتاب توان دید کآفتاب کجاست
 قرآن کریم همان‌گونه که کتاب علم و معرفت است، کتاب اخلاق، کتاب عمل و احترام و ترقی و پیشرفت و فتح قلّه‌های کمالات است.
 این غنای قرآنی با ولایت اهل بیت علیهم السلام (ثقلین)، شیعه را از انحراف، ضلالت و تفسیرهای تحریف‌آمیز دیگران، و تأویل‌های صوفیانه مصون و محفوظ نموده است.
 در مکتب قرآن مجید توقف و سکون نیست. ظلم و حق‌کشی و استضعاف محکوم است. با شعار «النَّاسُ‏ کُلُّهُمْ‏ سَوَاءٌ کَأَسْنَانِ الْمشْط» همه با هم باید هم مقصد و پشتیبان، همکار و همراه به جلو بروید؛
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَه‏» و «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‏»، «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصیرُ وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْوات‏».
در پایان از خداوند متعال مسألت دارم شما عزیزانی که زندگی خود را با قرآن و آیات نورانی آن پیوند داده‌اید و به دنیای متمدن امروز - که از معنویّت و اخلاق دور است- اعلام می‌دارید که تنها راه رسیدن به کمالات انسانی و حقیقت انسانیت در عمل به دستورات آسمانی قرآن کریم است، در این راه مستقیم بیش از پیش موفق بدارد، و همه مشمول دعای خیر حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء (عِدل قرآن کریم) قرار دهد. و السلام علیکم و رحمةالله و برکاته./924/د102/ج
ارسال نظرات