۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۵۹۱
نهم شهریورماه؛

مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم پنجاه و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله بروجردی پنجشبنه هفته جاری با حضور مراجع تقلید، علما و شخصیت های حوزوی در قم برگزار می شود.
آيت الله بروجردي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت پنجاه و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله بروجردی پنج شنبه هفته جاری در مسجد اعظم قم برگزار می شود.
این مراسم از سوی بیت آن عالم ربانی در مسجد اعظم قم و با حضور مراجع تقلید، علما، شخصیت های حوزوی و دیگر اقشار مردمی برگزار خواهد شد. 
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا از استادان حوزه در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.
حضرت آیت الله در سال 1254 خورشیدی (1292 هجری قمری) در بروجرد متولد شد، پدرش سید علی طباطبایی نام داشت و نسبش به حسن مثنی، فرزند حسن بن علی می‌رسید.
این عالم ربانی پس از گذراندن مقدمات علوم در سن هجده سالگی وارد دارالعلم اصفهان شد و از ابو المعالی، سید مدرس، آیت‌الله درچه سطوح فقه و اصول و ادبیات عرب را آموخت. همچنین چندین سال از حکیم قشقائی و حکیم کاشانی حکمت و فلسفه و کلام و منطق آموخت و پس از هشت سال اقامت در اصفهان به نجف رفت.
حضرت آیت الله بروجردی سالها در نجف از آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی، مرتضی طالقانی، آقا شریعت اصفهانی در رشتهٔ خارج فقه و اصول تحصیل کرد، و خود در علوم عقلی و نقلی به مرتبه اجتهاد و استادی ارتقاء یافت و در سن سی‌سالگی در ردیف استادان حوزه نجف به تدریس علما اشتغال داشت. آیت‌الله بروجردی بعد از ده سال اقامت در عتبات در سال 1328 از عراق وارد بروجرد شد و مدت سی سال در زادگاه خود به ترویج، تدریس و تألیف مشغول گشت و چند سفر به حوزه قم آمدوشد نمود که در برهه زمان در جمله مدرسین حوزه قم قرار گرفت و دیری نگذشت که پس از فوت آیت‌الله حائری تدریجاً در رأس اساتید بزرگ حوزهٔ قم قرار گرفت.
حمایت آیت الله سید حسین بروجردی از دار التقریب که در سال 1327 شمسی در قاهره و با دبیر کلی شیخ محمد تقی قمی شکل گرفت، نشانگر اهتمام وی به وحدت و انسجام مسلمانان است. [1] آیت الله بروجردی معتقد بود که شیعه در عصر حاضر باید بر مقام علمی اهل بیت تأکید ورزد مسلماً اگر شیعه به استناد حدیث ثقلین به مرجعیت علمی اهل بیت اکتفا کند قادر خواهد بود که دشمنی های بیهوده را کنار بزند و همه مسلمانان را پیرامون محاسن کلام عترت و فقه با عظمت اهل بیت جمع کند؛ وی قرآن را مایه وحدت مسلمانان می‌دانست،
روش اجتهادی آیت الله بروجردی همچون علمای سلف خود مثل شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و علامه بحرالعلوم دارای جامعیتی در علوم اسلامی است در فقه شیوه‌ای استنباطی را به کار برد.
حضرت آیت الله بروجردی در 10 فروردین 1340 (شوال 1380 قمری) در سن هشتاد وشش سالگی بر اثر بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت و پیکرش در حرم فاطمه معصومه درقم به خاک سپرده شد./924/پ203/ج
ارسال نظرات