۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۳۸۳۶۹
رییس مجلس:

غفلت از قرآن انحراف به دنبال خواهد داشت/ امام صادق تفکر اصیل اسلامی را پایه‌گذاری کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان گفت: در هر جامعه‌ای که قرآن متروک مانده، هدایت واقعی از آن جامعه ستانده شده است.
لاريجاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ، عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: هیچ سندی مهم‌تر از قرآن برای بیداری انسان وجود ندارد، اما باید دانست که تنها از طریق تمسک به اهل بیت(ع) می توان با معارف قرآن آشنا شد.


وی با تاکید بر این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه ایران قرآنی و آیات الهی وارد متن زندگی مردم شد، خاطرنشان کرد: برگزاری این مسابقات بین‌المللی امری مبارک است، در عین حال دانشجویان بایستی علاوه بر قرائت قرآن به کشف رموز آن نیز توجه ویژه داشته باشند، البته درک مفاهیم قرآن به اندازه توان هر فرد است.


لاریجانی با بیان این‌که در هر جامعه‌ای قرآن متروک مانده، هدایت واقعی از آن جامعه ستانده شده است، ادامه داد: این کتاب آسمانی کلید سعادت جامعه است، البته مهم‌تر از همه توجه به معانی قرآن است؛ چنانکه در روایات آمده 70 بطن برای قرآن وجود دارد؛ بنابراین کشف رمز قرآن موضوع پراهمیتی است.

 

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به حدیث شریف ثقلین از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: رسول گرامی اسلام برای امت خود قرآن و عترت را به جا گذاشتند، باید توجه کرد که راه یافتن به حقایق و متون قرآن از طریق عترت مهیاست، کسانی که با معارف اهل بیت(ع) انس دارند، تامل می‌کنند و از طریق تحقیقات علمی و کاوش‌های نظری می‌توانند با ارشادات اهل‌ بیت، رموز قرآن را کشف کنند هضم بیشتری از عالم خواهند داشت.

 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، آن حضرت را مؤسس مکتب جعفری خواند و به تشریح دوران حیات آن امام همام پرداخت و خاطرنشان کرد: فقه معارف اهل بیت به صورت مدون در زمان امام صادق(ع) شکل یافت و ما بیشترین روایات را در فقه، مسائل کلامی و اخلاقی در زمان امام صادق(ع) داریم.

 

وی با اشاره به این‌که امام با تدبیر سیاسی مکتب اهل بیت را به شکل مدونی ترویج داد، گفت: اختلاف نظر در تفکرات شیعه در زمان امام صادق(ع) نیز وجود داشت، در آن زمان برخی فرق خود را منتسب به تشیع می‌دانستند، اما مسلک‌شان مسلک امام صادق نبود، مثل زیدیه که جریانی تندرو بود که امام آن را تایید نمی‌کرد و یا غالیان که با حرف‌های تند در زمینه مقایسه اهل بیت بیشترین ضربه را به تشیع زدند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام صادق(ع) در دوره خود تفکر اصیل اسلامی را پایه‌گذاری کردند، و در حقیقت در عرصه فقاهت حوزه‌های علمی متاثر از تلاش علمی ایشان بوده است و در حوزه کلام، راه و مسلک امام صادق(ع) پایه‌گذار تفکر اسلامی در بخش کلام و اخلاق اسلامی شد؛ در واقع سعه وسیعی از تفکر اسلامی در زمان امام صادق(ع) به چشم می‌خورد.

 

وی در پایان بهترین راه فهم قرآن را رجوع به اولیای دین دانست و افزود: سهم معارف قرآن از این طریق هم احتیاجی به ظرفیت ذهنی خاصی دارد که در این صورت حیاتی در تفکر اسلامی ایجاد خواهد شد، که البته در دوران غیبت امام زمان(عج) شاهد حیات و نشاط در تفکر اسلامی هستیم با تمسک به اصل ولایت فقیه هستیم.

 

همچنین علیرضا نوین، شهردار تبریز با ابراز خرسندی از میزبانی تبریز برای این رویداد بزرگ بین‌المللی در حوزه قرآن و معارف قرآنی اظهار داشت: تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع، مهد علامه‌های دین و قرآن همچون علامه طباطبایی و خاستگاه کانون های مهم قرآنی به میزبانی این دوره از مسابقات افتخار می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: تبریز به عنوان اولین پایتخت جهان تشیع و دارالمؤمنین میزبان قاریان و حافظان دانشجوی 52 کشور جهان است و افتخار برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی با همکاری شهرداری تبریز و جهاد دانشگاهی برگزار شده و این شهر خاستگاه علم و پژوهش بوده و همواره پیشگام حرکت‌های بزرگ انقلابی و دینی بوده است./935/پ202/ب

ارسال نظرات