۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۳۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در فعالیت‌های فرهنگی به دولت جفا شده است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره تخصصی بصیرت سیاسی طلاب نخبه سراسر کشور با اشاره به بزرگ نمایی نقاط ضعف و کتمان نقاط قوت دولت گفت: گویا برخی مامورند فقط نقطه‌ضعف‌ها را بیان کنند،
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره تخصصی بصیرت سیاسی طلاب نخبه سراسر کشور در دانشگاه شهید عباسپور تهران با دفاع از فعالیت‌های وزارت خانه متبوعش اظهارداشت: در دوره چند ساله مسوولیتم تلاش کردم مبنای کارمان آموزه‌های دینی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور مجوز فعالیت 1200 موسسه‌ قرآنی و برگزاری جشنواره‌های قرآنی در ابعاد مختلف و تشکیل 14هزار کانون‌ فرهنگی و هنری در مساجد در سراسر کشور افزود: در برخی مدیریت‌های گذشته حتی به فعالیت‌های دینی، اعتقادی وجود نداشت.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح‌شده از وضعیت فیلم‌ها یادآورشد: : البته وضعیت سینما مطابق با آرمان‌ها و ارزش‌ها نیست، اما تلاش ما در جهت اصلاح روند‌ها و تهیه‌ فیلم‌های مثبت است و تلاش داریم فیلم‌های فاخر و ارزنده را در حوزه دینی ارائه دهیم.

حسینی ادامه داد: اگر چنین نباشد تاثیرگذاری فیلم زیاد نخواهد بود، به‌طوری که درباره فتنه 88 فیلمی ساخته شد که قوی نبود و از آن استقبال نشد؛ اما وقتی «قلاده‌های طلا» ساخته شد، به‌خاطر قوی بودنش، اثرگذار بود و توانست پشت پرده‌ فتنه را بیان کند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توصیه می‌کنم اگر کسی از فیلمی انتقاد دارد، وقت بگذارد و اول آن فیلم را ببیند، انتظار این است که در این زمینه‌ها منصفانه برخورد شود، البته ما درپی توجیه برخی اشکالات نیستیم.

حسینی در خصوص فیلم جنجالی "گشت ارشاد" گفت: فیلمی مانند "گشت ارشاد" نقطه‌ضعف‌هایی هم داشته است، اما نسبت به نقطه‌ضعف‌های این فیلم بزرگنمایی شده و بیش از آنچه که باید، به آن پرداخته شد، اعتقاد دارم که در این زمینه علاوه بر انتقاد به فیلم، بحث‌های دیگری هم در کاربود و بخشی از جنجال‌ها به‌خاطر این بود که این فیلم در نوروز اکران شد در حالی که بسیاری دیگر از کارگردانان تمایل داشتند که فیلم آن‌ها در نوروز اکران شود.

وی افزود: این فیلم بعد از اصلاحاتی به اکران درآمد و وقتی دیدیم که در شبکه‌ نمایش خانگی، بدون آن اصلاحات توزیع شد و به نمایش درآمد جلوی انتشار آن را گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:ما برای بخش سینما، شورای عالی سینما را پایه‌گذاری کردیم که شامل سینماگرانی بچه‌مسلمان و مکتبی است، اگر شما از فردی مانند جمال شورجه بهتر سراغ دارید، بگویید از او استفاده کنیم.

حسینی ادامه داد: برخی نیروهای مدعی ارزشی، گویا مامورند فقط نقطه‌ضعف‌ها را بیان کنند، در حالی که کارهای مثبت زیادی انجام شده است حتی نقطه‌ضعف‌ها را نیز خلاف واقع بیان می‌کنند، مثل این‌که زمانی می‌گفتند ازخوانندگان لس‌آنجلسی دعوت شده و ما تا آخر نفهمیدیم از چه کسی دعوت شده است.

وی افزود: به نظر من در فعالیت‌های فرهنگی به این دولت جفا شده است، چون چند نقطه‌ضعف را برجسته کردند و نکات مثبت را نمی‌گویند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حتی کسانی ما را متهم به لیبرالیسم فرهنگی می‌کنند که خود از نظر سیاسی لیبرال هستند و وقتی با نشریه‌ای می‌خواهیم برخوردکنیم که افکار لیبرالی را اشاعه می‌دهد، داد و فریاد راه می‌اندازند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انقلاب اسلامی و تلاش‌های امام خمینی (ره) برای پیاده کردن اسلام، گفت: امام (ره) مکتبی را برای دفاع از اسلام پایه‌گذاری و تلاش کرد که مردم را آگاه کند و ما نیز باید دربرابر شبهات با منطق و استدلال به‌دنبال قانع کردن جامعه باشیم.

وی ادامه داد: مسوولیت طلاب در این زمینه بسیار سنگین و غیرقابل مقایسه با گذشته است، امروز می‌بینیم که جامعه بمباران شبهاتی می‌شود و باید به این شبهات پاسخ گفت، البته در این راستا ما در دیدارهایی که با هنرمندان داشته‌ایم همواره بر این‌که هنر باید پیام داشته باشد و در راستای ارزش‌ها باشد تاکیدکرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با این‌که ما در 30 سال گذشته همواره به‌دنبال تبلیغ اسلام بوده‌ایم، اما سیره‌ ائمه‌ ما در جامعه ناشناخته مانده است و باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم. این‌که می‌‌بینیم یک نفر در خارج از کشور به خود اجازه می‌دهد به یک امام جسارت کند به‌خاطر عدم شناخت اوست.

حسینی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت از فعالیت‌های نهی از منکر نیروی انتظامی ممانعت به عمل آورده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و نیروی انتظامی کار خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: دولت در عرصه‌های فرهنگی تلاش‌های زیادی می‌کند تا مشکلات کمتر شود و نسبت به دولت‌های گذشته نیز فعالیت‌های بیشتری شده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که «چند نفر از معاونان خود را خود انتخاب کرده‌اید؟» بیان کرد: هر کسی که در وزارت ارشاد کار کند باید حکمش توسط وزیر ارشاد امضا شود؛ اما طبیعی است که در سطوحی وقتی می‌خواهیم فردی را انتخاب کنیم با افراد دیگر مشورت می‌کنیم، چون نمی‌خواهیم برای معرفی یک فرد و جلوگیری از بدگویی‌ها علیه او در نزد مقامات بیشتر وقت خود را صرف کنیم. به همین دلیل فردی را انتخاب می‌کنیم که با دیدگاه دیگران هم‌راستا باشد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دوره‌ ما، بیشترین استفاده از روحانیون در وزارت ارشاد انجام شد و این خود بیان گر تمایل ما به فعالیت با روحانیان و در چارچوب‌های اسلامی است.

حسینی در پایان درخصوص فعالیت‌های وزارت ارشاد در حوزه‌ کتاب گفت:‌ سال گذشته 69 هزار عنوان کتاب داشتیم که از نظر تعداد در منطقه، رتبه اول را داریم و 39 درصد کتاب‌های جهان اسلام را تولید کرده‌ایم، این در حالی است که در برابر انتشار برخی کتب مانند کتب عرفان‌های کاذب و وارداتی، کنترل بیشتری داشتیم و ضمن برخورد سلبی، از ناشرانی که کتاب‌های ایجابی در این زمینه منتشر کردند حمایت کردیم./959/پ202/ص

ارسال نظرات