حقیقت قرآن پذیرفتن ولایت اهلبیت پیامبر است
وی ادامه داد: در تعریف کلمه تقبل علامه طباطبایی مینویسد قبول، پذیرش چیزی است همراه با رضایت، و خداوند نیز تنها عمل متقین را میپذیرد که حقیقت تقوا پذیرفتن ولایت اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام معمار منتظرین افزود: قبول ولایت و مطیع امر اهل بیت(ع) شدن آثار بسیار زیادی دارد که قرآن به پنج اثر آن اشاره میکند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اولین و کمترین اثر اطاعت از اولیالامر طبق آیه 13 سوره مبارکه نسا، بهشتهایی است که زیر درختهای آن نهرهایی جاری است.
وی افزود: دومین اثر اطاعت از اولیالامر که در درجه دوم قرار دارد، با توجه به آیه 69 نساء، معییت با رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) است که در شأن نزول این آیه آمده است، شخصی نزد رسول اکرم(ص) آمد و عرضه داشت، اگر شما از دنیا رفتید، دیگر ما شما را نمیبینیم که در همین موقع این آیه نازل شد.
حجت الاسلام معمار منتظرین در ادامه اظهار داشت: در سفینة البحار محدث قمی، ابوانصار ایوبی نقل میکند که روزی شخصی نزد رسولالله(ص) آمد و گفت: من نماز میخوانم روزه نیز میگیرم، ولی امیدی به هیچ یک ندارم، ولی تنها میدانم که شما را دوست دارم، حضرت فرمود: بشارت دهم تورا که، هر کس با کسی که دوستش دارد محشور میشود، در این لحظه ابو ایوب گفت: ای رسول خدا، بعد از اسلامی که برای ما آوردی هدیهای زیباتر از این جمله به ما نداده بودید.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سومین اثر قبول ولایت و اطاعت از اولیالامر افزود: طبق آیه 52 سوره نور هر کس از خدا و پیامبرش اطاعت کند و از خدا پروا نماید، از کسانی است که به مقصد نهایی و به فیض تمام رسیده است، از همین رو در کتاب کاملالزیارات میخوانیم، که هر کس به قصد زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شود، با این ویژگی که مقام ایشان را درک کرده باشد، به فیض تمام رسیده است.
وی چهارمین ثمره اطاعت از ولایت را مشمول رحمت الهی شدن دانست و خاطرنشان کرد: بنابر آیه 132 سوره آلعمران، هر کس از خدا و پیامبر اطاعت کند مورد رحمت خداوند قرار میگیرد.
حجت الاسلام معمار منتظرین تأکید کرد: آخرین و مهمترین اثر قبول و اطاعت از اولیالامر، هدایت الهی است که فلسفه وجود قرآن همین کلمه است؛ در هر کجای قرآن خداوند پس از بیان کلمه«یا ایها النبی» به دنبال آن یک حکم فقهی صادر میکند، ولی کلمه«رسول» در این آیه یک شأن بیشتر ندارد و آن ابلاغ مبین یعنی معرفی ولایت است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: از این رو اگر کسی از خواندن و استفاده از قرآن به ولایت اهل بیت(ع) رسید، اصل قرآن را درک کرده و هدایت یافته است، وگرنه قرآن بدون اولیالامر هیچ سودی ندارد./9392/پ203/س