۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۳۹۷۲۹
آیت الله علم الهدی:

فعالیت خودمختار و مستقل در خلاف مسیر انقلاب سبب ایجاد جریان‌های تحجر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با تأکید بر این که خدمت به امام زمان(عج) تنها در سایه انقلاب و نظام اسلامی ممکن است، افزود: کسانی که بخواهند از این جریان فاصله بگیرند و در عین حال خادم امام عصر(عج) باشند، موثر و موفق نخواهند شد.
آْيت الله سيد احمد علم الهدي آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران خراسان در حسینیه نصرت مشهد، با اشاره به آیه یازدهم سوره مجادله اظهار داشت: در نگاه نخست این گونه به نظر می رسد که مراد آیه، اوج گیری به سوی کمال انسانی در درجات قرب به خدا است در حالی که خداوند در مقام بیان سبقت حقیقت مقدس دیگری غیر از علم بر خود علم، از نظر امتیاز و فضیلت است.

 

وی افزود: با وجود این که هر دانستنی بر ندانستن ترجیح دارد، اما این به معنای قداست علم و دانستن به خودی خود نیست؛ این که امروز بسیاری از عوامل گرفتاری بشر، معلول علم اوست نشان می دهد که  هر دانستنی در رشد و کمال و خداگونگی انسان موثر نیست، انسان امروز گرچه به لحاظ مادی پیشرفته تر به نظر می رسد اما در مراتب کمال به مراتب عقب افتاده تر از انسان های قرون وسطی است.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در گذشته اگر سفاکی و خونریزی میان انسان ها اتفاق می افتاد با آن امکانات اولیه، این جنایات در حوزه ای محدود اجرا می شد ولی اکنون توسعه فناوری کار را به جایی رسانده که جنایات بشر در حوزه وسیع تری اجرا می شود به گونه ای که تنها در جنگ جهانی دوم بیست میلیون نفر کشته شدند.


علمی قداست دارد که مبتنی بر پایه ایمان باشد

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم علم آمیخته با ایمان را وسیله رشد معرفی می کند یعنی اصل طی کردن درجات کمال در سایه ایمان است. اگر علم در انسان بر بنیان ایمان قرار گرفت قداست دارد در غیر این صورت علم، به ذات خود قداستی ندارد.

 

وی گفت: علمی که به توسعه ایمان کمک می کند، علم دینی و علم بندگی خدا است که می تواند در ترفیع مقام مومن موثر بوده و اهرمی برای اوج گیری ایمان در جامعه باشد؛ بنابراین نمی توان علم حوزوی و دانشگاهی را در کنار هم قرار داد.

 

 آیت الله علم الهدی ابراز داشت: افراد در دانشگاه در رشته های مختلف وارد می شوند، مدرک می گیرند و در زمینه کاربرد آن، شغلی را انتخاب می کنند اما حوزه این گونه نیست؛ اینجا افراد ابتدا شغل انتخاب می کنند و سپس برای توانمندی در اجرای آن به تحصیل علم مشغول می شوند.

 

آنان که با انگیزه گرفتن مدرک و اشتغال وارد حوزه می شوند دچار خسران هستند

وی با تأکید بر این که افرادی که با انگیزه گرفتن مدرک و اشتغال وارد حوزه شوند، ضرر بزرگی می کنند، یادآور شد: حوزه برای کسی است که اول روحانی شده و شغل روحانیت را انتخاب کرده و بعد بر اساس این که تخصص در روحانیت نیازمند یک سری علوم و دانش هاست وارد حوزه می شود. روحانی با تفکر و عزم و عقیده راسخ شغل خود را  انتخاب کرده و خود را برای خدمت حضرت ولی عصر(عج) وقف کرده است.

 

امام جمعه مشهد با بیان این که آموزش دروس دینی صرفا منحصر در حوزه نیست، ادامه داد: حوزه جای یاد گرفتن دین نیست، بلکه مکانی برای فراگیری معلومات تخصصی در رشته های گوناگون علوم اسلامی به منظور خدمت کردن در عرصه دین و توسعه اسلام است؛ طلبه باید در پی کسب تخصص لازم برای خدمتگزاری به دین باشد حتی اگر مدرکی هم به او ندهند.

 

وی گفت: ارائه مدرک در حوزه برای این است که متولیان دین و روحانیت بدانند سطح معلومات طلبه در چه حد است و کجا می شود از او استفاده کرد بنابراین ماهیت حوزه با دانشگاه متفاوت است.

 

  آیت الله علم الهدی با بیان این که امروز در عرصه دفاع از دین، خواهران و برادران هر دو به یک اندازه نقش دارند، افزود: در گذشته عرصه خدمات دینی دست برادران بود و تنها آقایان می توانستند روحانی شوند و خدمت کنند اما امروز زمینه برای ورود خواهران کاملا فراهم است و در برخی عرصه ها نیز نقش خواهران بیش از برادران است.

 

وی بیان داشت: در سال های نخست شکل گیری حوزه های علمیه خواهران، بحث سر این بود که بانوان طلاب، در حد اداره یک جلسه تبلیغاتی مربوط به خواهران، کارآمد شوند تا نیاز به مبلغ آقا نباشد اما اکنون تهاجم دشمن به اسلام در ابعاد مختلف وسعت یافته و دفاع ما بایستی به تناسب پهنه تهاجم باشد و در بسیاری عرصه ها که تنها خواهران می توانند نقش داشته باشند، وارد شوند.

 

بانوان طلبه رسیدن اوج اجتهاد و فقاهت را هدف قرار دهند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که بانوان طلبه باید اوج اجتهاد و فقاهت را در نظر داشته باشند، افزود: در مسأله مدارج علمی تفاوتی میان زن و مرد نیست؛ مشکلی که تاکنون در حوزه علمیه خواهران داشته و داریم، محدودیت چشم انداز خواهران طلبه و کوچک بودن اهداف آنان از ورود به حوزه است چرا که در این صورت با اولین مشکلی که پیش می آید، ترک تحصیل می کنند در حالی که اگر دانشجوی دانشگاه بودند هیچ مانعی نمی توانست آنان را از تحصیل باز دارد.

 

وی با تأکید بر این که در فرهنگ طلبگی نباید چنین رسمی باشد، خطاب به بانوان طلبه ادامه داد: به نقطه اوج صاحب نظر و محقق عالی شدن فکر کنید و بقیه زندگی را نیز با این دیدگاه تنظیم کنید در غیر این صورت عمرتان ضایع خواهد شد و تنها با داشتن این خصوصیات است که می توانید برای اسلام مفید واقع شوید.

 

آیت الله علم الهدی افزود: از همین الان با نیت خالص وارد عرصه خدمت به دین شوید، در برابر تهاجمات به دین، در حد خود احساس مسوولیت کنید، منتظر پایان یا بالاتر رفتن تحصیلات نباشید زیرا  شغل روحانیت به معنای نوکری امام زمان(عج) است که باید از همان روز اول باشد .

 

خدمت به امام زمان(عج) تنها در سایه انقلاب و نظام اسلامی ممکن است

امام جمعه مشهد با بیان این که امروز نظام و انقلاب ما در خط مقدم مقابله با تهاجم یکپارچه کفر و الحاد جهانی قرار دارد، اظهار داشت: در نتیجه انقلاب اسلامی ایران، اسلام زندانی در حوزه ها و حسینیه ها به جامعه وارد شد و در رأس معادلات سیاسی دنیا قرار گرفت لذا همه دنیای استکبار برای براندازی آن دست به دست هم داده اند.

 

وی با تأکید بر این که خدمت به امام زمان(عج) تنها در سایه انقلاب و نظام اسلامی ممکن است، افزود: کسانی که بخواهند از این جریان فاصله بگیرند و در عین حال خادم امام عصر(عج) باشند، موثر و موفق نخواهند شد.

 

وی گفت: برخی جریان های تحجر در کشور و خصوصا مشهد راه افتاده اند و برنامه دارند تا به نام امام زمان(عج) به اسلامی خدمت کنند که در هیچ جای دنیای امروز نقشی ندارد و با هیچ یک از قدرت های امروز مقابله نمی کند.؛ این اسلام خودساخته و خیالی و جدای از تمام مسائل اجتماعی ـ سیاسی، اسلام ساختگی است. وقتی کار دشمن در تهاجم خود به جایی می رسد که به اهل بیت(ع) هتاکی می کند، تنها تعالیم اسلام ناب محمدی است که اجازه مقابله با این جریان ها را می دهد.

 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان نیاز به فراگیری زبان دوم از سوی طلاب، خاطرنشان کرد: فراگیری زبان دوم، ابزار است نه اصل، مساله اول در تبلیغ، فراهم کردن سرمایه اصلی یعنی فهم قرآن و سنت و اصل دین است. بنابراین فراگیری زبان باید زمانی انجام شود که بلافاصله فرد در فضای کاربرد آن قرار گیرد و نمی شود آن را به عنوان یک متن اصلی وارد سرمایه اصلی تبلیغ کرد.

 

تولیدات هنری و رسانه ای باید متناسب با رسالت نظام و انقلاب باشد

آیت الله علم الهدی در خصوص ضرورت ورود طلاب به عرصه های هنری نیز یادآور شد: نیازی به ورود مستقیم حوزویان به عرصه هنر و تحصیل در این رشته نیست بلکه می توانند مشاور و روانشناس دینی برای فیلم ها باشند، حرف ما با هنرمندان نیز این است که وقتی در یک کشور اسلامی فیلم تولید می کنید، هنرتان باید متناسب با رسالت نظام و انقلاب باشد.

 

وی خطاب به حوزویان تأکید کرد: روحانی باشید و با مذاق دینی خود واقعیات یا کژی ها را تشخیص دهید؛ در نهایت یک روز باید جریان هنر در صراط دین قرار گیرد و آن روز به علم و مشورت شما در این خصوص نیاز دارد.

 

در آغاز این مراسم نیز، خانم اعدادی، مسوول دفتر امور خواهران حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص علم نافع، خاطرنشان کرد: حالت خشوع نزد پروردگار، خوف الهی در دل و تلاش و کوشش نامحدود از نشانه های کسی است که علم را برای خدا می آموزد.

 

گفتنی است، امسال با وجود تغییر نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران خراسان، 800 طلبه جدید در مجموع استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی وارد حوزه شده اند./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات