سیمای صحابه در قرآن و حدیث
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه«سیمای صحابه در قرآن و حدیث» به قلم«رضا عباس خان» برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد نوشته شده است. بر اساس این گزارش هدف نویسنده، بیان دیدگاهها و نظرات اهل سنت و شیعه درباره عدالت صحابه و نقد و بررسی آن است. چکیده تاریخ اسلام با پیامبر(ص) و صحابه پیامبر(ص) شناخته شده است زیرا صحابه در فراز و نشیب حوادث 23 ساله عصر رسالت، پیامبر(ص) را همراهی کردند. در همین راستا، مسأله عدالت صحابه همواره برای مسلمانان مهم بوده است؛ آیا عملکرد و اندیشههای صحابه پیش از اسلام، در عصر پیامبر(ص) و پس از پیامبر(ص)، از یکدیگر متفاوت است. هدف این تحقیق بیان دیدگاهها و نظرات اهل سنت و شیعه درباره عدالت صحابه، و نقد و بررسی آن با روش تحقیقی پژوهشی و کتابخانهای است. علمای اهل سنت همه صحابه را عادل میدانند، اما این امر با عملکرد برخی از صحابه ناسازگار است؛ چون در میان آنها برخی از منافقان، مرتدان، و افراد ضعیف الایمان وجود دارد که آیات قرآن کریم و بیانات پیامبر(ص) اسلام به آن اشاره کرده است. به همین دلیل علمای شیعه، صحابه را بر اساس عملکردشان به چهار گروه مطهر و معصوم، مطیع و مجاهد، فاسق، و منافق تقسیم کردهاند. بدیهی است که در این میان، فقط گروه اول و دوم شایسته احترام و ستایش هستند. این افراد شامل اهلبیت(ع)، و نیز مؤمنان و جهادگران راه خدا میشوند. گروه سوم، شامل افرادی است که در طول زندگی خود، مرتکب اعمال ناشایستی مانند زنا، چشمچرانی هنگام خواندن نماز، شرب خمر، و قتل نفس شدهاند. قرآن کریم نیز از این افراد یاد کرده و عمل آنها را مذمت کرده است. مصادیق این گروه، با استناد به آیه «إنّ أکرَمَکم عِندَاللهِ أتقاکم» میبایست مورد انتقاد و بیمهری قرار بگیرند. و اما گروه چهارم، شامل افراد منافق میشود که در ظاهر خود را مسلمان میشمردند ولی در دل ایمان واقعی به اسلام نداشتند؛ این گروه بر اساس آیات الهی، مستحق لعن و نفرین هستند. نتیجه تحقیق آن است که همه مسلمانان به عدالت تمام صحابه اعتقاد ندارند زیرا عملکرد برخی از صحابه، در مواردی بر خلاف سیره پیامبر(ص) و یاران پاک او بوده است. شایان ذکر است پایان نامه«سیمای صحابه در قرآن و حدیث» به قلم«رضا عباس خان» و با راهنمایی«علی نصیری» و مشاوره «محمدحسن زمانی » برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه، مدرسه عالی امام خمینی (ره) نوشته شده و در سال1384 دفاع شده است./905/د101/ن