به مناسبت سالروز شهادت آیتالله مدرس؛
ویژه نامه اینترنتی مدرس آزادگی منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی مدرس آزادگی به مناسبت شهادت آیتالله مدرس و روز مجلس در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی مدرس آزادگی شامل بانک احادیث، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم، گالری تصاویر بانک پیامک و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
زندگانی علمی و پارلمانی آیت الله شهید سید حسن مدرس
در مقالهای از این ویژهنامه میخوانیم: طایفه «حاجی میرعابدین» شاخهای از سادات طباطبایی هستند که نسب آنان به سید بهاء الدین حیدر میرسد، همان سید وارستهای که در مقابل هجوم مغولان به شهر زواره مقاومت کرد و در خانه خویش به شهادت رسید.
سید اسماعیل طباطبایی از معاریف این خاندان در منطقه زواره و اردستان به شمار میرفت و با خدیجه طباطبایی که دختری از طایفه سید سالار زواره بود، ازدواج کرد، ثمره این پیوند پاک کودکی بود که در سال 1287 ه . ق .(1249 ه . ش) دیده به جهان گشود و اهل خانه را در نشاط و وجد فرو برد.
این طفل دوران صباوت را در خانوادهای سپری کرد که چشمه فضیلت را در کویر جاری ساخته بودند، پدر به جنبههای روحی و پرورشی این کودک همت گماشت و کوشید تا او را که سید حسن نام داشت به صورت انسانی صالح و رها از وابستگیهای دنیایی و امور فناناپذیر پرورش دهد.
گویی این طفل از همان دوران کودکی به صورت نابغهای شگفت پرورش مییافت و استعدادش را چنان به کار میگرفت که از هر موقعیت و لحظهای نکتهها میآموخت و اندوختههای خویش را با نگرشهای توام با دقت و عبرت غنی میساخت.
چنانکه خود شهید مدرس در خاطرهای میگوید: «روزهای کودکی من ساعات و دقایق پر بار و آموزندهای بود به خصوص سفر از کچو [مجاور روستای سرابه که محل نشو و نمای مدرس بود]، گذشتن از اردستان، زواره و آبادیهای اصفهان و مشاهده فقر، محرومیت و ذکاوت مردم این نواحی، شوق زندگی را در کالبدم بیدار میکرد، پدر و جدم زندگی زاهدانه و محترمانهای داشتند، آنان قناعت را به حد کمال، رکن زندگی خود قرار داده بودند.»
مدرس آزادگی
در این مقاله آمده است: شهید آیتاللّه سیدحسن مدرس، برجستهترین نمایندهای است که در دوران مشروطه و پس از آن در دورههای مختلف مجلس شورای ملی در مجلس حضور یافت، در میان شخصیتهای معاصر، هیچ کس را مانند شهید مدرس سراغ نداریم که آن همه مورد توجه و تکریم حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته و الگوی مردان سیاست معرفی شده باشد.
بدون تردید شخصیت آن فقیه توانا، سخنور چیرهدست و سیاستمدار آگاه، فراتر از اوصاف نماینده مجلس بود، ولی بخش عمدهای از بروز شخصیت سیاسی وی، در سایه حضور در مجلس پدیدار شده بود که با اندیشه، بیان و رفتار خویش، سطح توقع جامعه را از نمایندگی مجلس دو چندان ساخت و الگویی بر جا گذاشت که برای سالهای سال، ملاک و معیاری روشن در سنجش شخصیت نمایندگان ملت به شمار خواهد رفت.
در آن هنگامهای که استبداد دستگاه قاجاریه، در باتلاق جهل و جور خویش دست و پا میزد، شهید مدرس از افق علم و ایمان طلوع کرد، در همین دوران که آن فقیه فرزانه و مجاهد نستوه مشغول پرتو افشانی بود، مرداب نفرتانگیز و یأسآور رضاخان، رشد سرطانی یافت و انسانهای پارسا و دین داری چون شهید مدرس را در محاق ستم خویش قرار داد. در این برهه حساس، شهید مدرس در عرصههای گوناگون از ارزشهای دینی حمایت و چهرههای نفاق را افشا میکرد.
شهید سیدحسن مدرس، دوران کودکی و نوجوانی خود را تحت نظر پدری آراسته به مکارم اخلاقی، و دوران جوانی را در محضر استادان بزرگ دینی که هر یک در عرصه علم و فضایل انسانی و الهی زبانزد خاص و عام بودند، سپری کرد، او تمام لحظات آن دوره را به خوشهچینی از کمالات اخلاقی آنها پرداخت و توانست به سجایای انسانی و فضیلتهای اخلاقی والایی برسد.
شهید آیت الله مدرس و روشنفکران
در این ویژهنامه در مقالهای با عنوان شهید مدرس و روشنفکران چنین امده است: روشنفکری و تجدد طلبی در ایران، پس از آشنایی با فرهنگ غرب به صورتجریانی سطحی و آفت زده، پدید آمد آنان خواستار تغییر سنتها و پذیرشفرهنگ و تمدن غرب شدند.
در عصری که شهید مدرس به عنوان دانشوری عالیرتبه و فقیهی برجسته طلوع کرد، روشنفکران میکوشیدند برای جایگزینی باورهای تمدن جدید در زندگی فردی و اجتماعی افراد با ارزشها و آداب دینی به ستیز و مقابله برخیزند، این افراد ضمن تقلیدی سطحی از متفکران غربی درصدد محو میراث فرهنگی و تخریب حصارهای اعتقادی بودند.
ظهور این طبقه نتیجه استیلای تهاجمی تمدن جدید بود و افراد این قشر با مسائل اجتماعی بهطور غیر منطقی و سطحی برخورد میکردند و نوعی بیگانگی با فرهنگ خودیداشتند، اگر دم از آزادی یا قانون طلبی میزدند میخواستند با این حربهها به مبارزه با دیانت مردم و جنبههای تقدس جامعه برخیزند.
روشنفکران این دوره به عنوان تأکید بر ملیتگرایی به عنوان محور اصلیاندیشه خود، از تئوریسینهای رضاخان بودند و در استقرار و تحکیم اقتدارسیاسی وابسته به استکبار تلاش میکردند، نفی شریعت اسلامی، حاکمیتلیبرالیستی به همراه پیروی از غرب را، این افراد تنها راه ترقی و توسعه سیاسی، اجتماعی ایران قلمداد میکردند و گرچه با طرح حاکمیت قانون بهمبارزه با استبداد برخاستند اما در عمل نه تنها با رژیم رضاخان به توافقرسیدند بلکه با حمایت و تقویت آن به تحکیم پایههای لرزانش مبادرتورزیدند و تقدیر از استعمار و قدرتهای غربی را در راس برنامههای خودقرار دادند.
جهان بینی این افراد از میدان به در کردن فرهنگی بود کهبینش معنوی را محور همه حرکتهای اجتماعی و فردی تلقی میکرد و ابداعارزشها و باورها را مربوط به خالق هستی میدانست، آنان مذهب گریزی و حمله به معتقدات مذهبی و انتقاد از مقدسات را شیوهخویش قرار داده بودند.
مدرس و رضاخان
در این مقاله آمده است: همان گونه که ترقی و پیشرفت هر جامعهای نیاز و بستگی کامل به منابع مادی و معنوی دارد، زندگی و حیات هر ملت نیز وابسته به وجود مردان مبارز و از جان گذشتهای است که پرچمدار حق، آزادی، استقلال و عدالت در آن سرزمین باشند، مدرس یکی از مردان بزرگ ایران است که تمام زندگی خود را صرف چنین اهدافی کرد.
آیت الله سید حسن مدرس، قهرمانی است که از دهکده کوچکی از ایران و از یک خانواده روحانی در روستای (سرابه) اردستان یکی از شهرهای استان اصفهان به دنیا آمد و با هوش و استعداد ذاتی خود، دوران تحصیل خود را با موفقیت به پایان رسانده و در نهضت مشروطیت شرکت کرد و سپس بعنوان مجتهد طراز اول، جهت تطبیق قوانین با شرع مقدس اسلام وارد مجلس شورای ملی شد.
او با اندامی ضعیف ولی با عزم و ارادهای آهنین در این سنگر،در مقابل بزرگترین امپراطور زمان (انگلیس) و دست نشانده داخلیاش، رضاخان ایستاد، مدرس با نیت خدمت به اسلام و مردم و با شعار (سیاست ما عین دیانت ماست) وارد دنیای سیاست شد و سرانجام جانش را در این راه فدا کرد.
ویژگی های شخصیتی آیت الله مدرس
در این مقاله میخوانیم: شهید مدرس یکی از الگوهای برجسته تاریخ معاصر کشور ما و از چهره های درخشانی است که ویژگیهای شخصیتی او، نوع نگرش و جهت گیریهایش، جالب، اصولی، قابل تأمل و الگوبرداری است، این ویژگیها در زندگی و شخصیت این رادمرد ایرانی فراوان است.
شاهکار کم نظیر شهید مدرس در دوران زندگی و فعالیتهای گوناگونش را می توان در گفتار او جست و جو کرد، سخنانش در عین سادگی، آن قدر پرمحتوا، شیرین و روان بود که مخاطبان را جذب می کرد (1).
وقتی در مجلس شورای ملی پشت میز خطابه قرار می گرفت، همه مات و مبهوت بیانات او می شدند، مدرس آن چنان سخن می گفت که نمایندگان بعد از او، خود را بی نیاز از ارائه مطلبی می دیدند.
بیانات مدرس سلیس و روان است و ارتباط موضوعی دارد، ساده بودن و بی پیرایگی سخن مدرس آن چنان است که خواننده احساس نمی کند که او بر کرسی خطابه و نطق قرار گرفته و آن چنان صمیمی مطلب را ادا می نماید که گاه انسان می اندیشد در کنار گوینده نشسته است.
منطق محکم و استدلال قوی مدرس در سراسر نطق های او روشن و آشکار است، به طوری که تقریبا کلیه ی سخن گویان بعد از او در جلسات مجلس اعتراف نمودهاند که سخن گفتن بعد از مدرس بی اندازه دشوار و کار مشکلی است.
مجلس دیروز، مجلس امروز
بررسی تطبیقی مجلس در نظام پهلوی با جمهوری اسلامی میتواند بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این دوره را نشان دهد، این بررسی در موضوعاتی از قبیل جایگاه مجلس در قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس، احزاب و نیروهای سیاسی، پایگاه اجتماعی نمایندگان مجلس و کارکرد مجلس مبین این است که با وجود این که طبق قانون اساسی نظام ایران از پارلمانی به شبه پارلمانی شبه ریاستی تغییر یافت، ولی مجلس توانست وظایف خود اعم از قانونگذاری و نظارت را به نحو مطلوبی انجام دهد و در واقع مجلس از حالت وابستگی و سمبلیکی به نماد دموکراسی و قانون تغییر یافت.
گفتمان انقلاب اسلامی براساس مردمسالاری دینی و عینیت بخشی به اراده مردم شکل گرفت، این گفتمان در بیانات امام خمینی(ره) و دیگر رهبران انقلاب تجلی یافت، در واقع مطلوبیت مردم در انقلاب اسلامی تلازم اسلامیت و جمهوریت بود.
ویژگیهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی
در این مقاله چنین آمده است: روز دهم آذر به مناسبت سالروز شهادت مجاهد نستوه و مجتهد آگاه حضرت آیت الله سید حسن مدرس(ره) روز مجلس نامگذاری شده است، به همین جهت از فرصت استفاده کرده و نگاهی گذرا به برخی از ویژگیهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منظر قرآن و اهل بیت(ع) خواهیم داشت.
در این راستا از صفات برجسته شهید مدرس، به عنوان الگوی مجسم و کامل یک وکیل مسلمان و متعهد، برای نمایندگان مجلس بهره جسته و از رهنمودهای ارزنده حضرت امام خمینی رحمت الله علیه نیز استفاده خواهیم کرد .
حضرت امام خمینی (ره) از آیت الله مدرس به عنوان نماینده ممتاز و اسوه فضیلت و کمال و تدبیر و سیاست و دیانت یاد کرده و فرمودند: «اینک که مدرس با سربلندی از بین ما رفت، برماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم، زیرا که او زنده است و الگوی تمامی مبارزان است .»
امام خمینی(ره) در انتخاب نمایندگان به ملت ایران سفارش فرمودند که: «سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید، البته مثل مدرس که به این زودیها پیدا نمیشود، شاید آحادی مثل مدرس باشند .»
شهید مدرس علاوه بر داشتن هوش و دانش سرشار دینی و اجتماعی و دارا بودن مقام اجتهاد و عدالت و تقوی، وجود خویش را به کمالات انسانی و فضائل اخلاقی آراسته بود، او که منادی حق و عدالت و آزادی و استقلال بود، با هرگونه تبعیض ناروا و امتیازطلبیهای غیرقانونی شدیدا مخالفت میکرد .
قناعت و ساده زیستی، عفو و اغماض، اجتناب از کینهورزی، شهامت و شجاعت، قاطعیت و تدبیر، فصاحت و بلاغت کمنظیر، تیزبینی و دور اندیشی، مناعتطبع و عزت نفس، صبر و استقامت، ظلم ستیزی و ظالم گریزی، اخلاص و تواضع، نظم و انضباط، قانونمداری، عظمت و استقلال خواهی برای کشور، بی اعتنائی به فرهنگ مزدورانه استعمارگران و بیگانگان، عشق به مناجات و عبادت و عرفان، رسیدگی به محرومان و مستمندان، سعه صدر و حسن تدبیر، صداقت در رفتار و گفتار، برخی از صفات برجسته این مرد الهی و نماینده ملت ایران در مجلس شورا بود .
ویژهنامه اینترنتی مدرس آزادگی به مناسبت شهادت آیتالله مدرس و روز مجلس در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه میتوانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند. /907/ت302/پ
ارسال نظرات