۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۴۸۳۹۵
استاد حوزه علمیه:

غیبت حضرت ولی‌عصر اتفاق افتاده است تا ما امتحان شویم

خبرگزاری رسا - حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به امتحانات الهی و عوامل آن، غیبت امام‌عصر(عج) را وسیله امتحان خداوند عنوان کرد.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، از استادان حوزه علمیه شامگاه شنبه یازدهم آذرماه در جمع عزاداران حسینی در خیابان فلسطین تهران اظهار داشت: وجود مبارک امام حسین(ع) می‌فرمایند وقتی آیه اول و دوم از سوره عنکبوت نازل شد، پدرم امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) سؤال کردند مراد از فتنه‌ در این آیه چیست که پیامبراکرم(ص) فرمودند تو مورد امتحان و آزمون قرار می‌گیری و امت به‌ واسطه تو آزمایش می‌شوند.

وی با بیان این حدیث تصریح کرد: همچنان که در امت ثمود ناقه عامل امتحان بود، در امت آخرالزمان امیرالمؤمنین(ع) وسیله امتحان است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به این‌که ولایت به معنای سرپرستی را از آیه «اولوالأمر» و ولایت به معنای دوست‌داشتن را از آیه بیست و سوم از سوره شوری استنباط می‌کنیم عنوان داشت: فخر رازی با تمام تعصبی که دارد می‌گوید منظور از « اولوالأمر» جانشینان معصوم پیامبر اکرم(ص) هستند.

این استاد حوزه علمیه با تبیین آیه چهارم از سوره احزاب ابراز داشت: قلب جایگاه ابراز عشق و محبت است و خداوند در نهاد هیچ انسانی دو قلب قرار نداده‌ است به این معنا که اگر حب امیرالمؤمنین(ع) را داریم، متمم آن برائت از دشمنان ایشان است.

وی تبری را به دو قسم عقیده و اظهار عقیده تقسیم کرد و گفت: ممکن است اظهار تبری دستخوش تقیه شود اما اصل عقیده باید باقی بماند به‌ طوری‌که همه صحبت‌های ما اعتقاد به تبری است.

حجت الاسلام علوی تهرانی یکی از حکمت‌های غیبت امام عصر(عج) را مسئله امتحان دانست و ابراز داشت: با‌ توجه‌ به آیه دوم و سوم از سوره عنکبوت، یکی از مقررات نظام تکوین که از آن به سنت هم تعبیر می‌شود، قانون «امتحان و ابتلاء» است و یکی از امتحانات الهی غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) است یعنی غیبت اتفاق افتاده است تا ما امتحان بشویم.

وی با تأکید بر این که حقیقت امتحانات خداوند به دلیل جهل نسبت به بندگان نیست گفت: امتحانات الهی برای اتمام حجت با بندگان است تا روز قیامت به حکم خداوند اعتراض نکنند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به این‌که حضرت نوح(ع) به‌وسیله فرزندش مورد امتحان قرار گرفت افزود: یکی از موارد امتحان الهی فرزند و مال است.

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: جابر می‌گوید از امام محمد باقر(ع) پرسیدم فرج شما کی خواهد بود و ایشان دو‌ مرتبه فرمودند دور است شما را سه بار غربال می‌کنند تا کمترین ریشه‌های کدورت و نفاق از ایمان محض مشخص شود.

وی ادامه داد: دولت امام‌عصر(عج) جای نفاق نیست به همین جهت منافق باید از قبل تشخیص داده شود./956/پ202/ص

ارسال نظرات