۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۴۹۷۷۳
در دومین جلسه اخلاق رسانه مطرح شد؛

رسانه‌ها باید حسن ظن به خدا را در جامعه فراگیر کنند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله فقیه یزدی در دومین جلسه اخلاق رسانه‌ در باب حسن ظن به خدا گفت: رسانه‌ها و مطبوعات وظیفه دارند این مساله را در جامعه گسترش دهند تا جامعه‌ای موفق داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي درس اخلاق رسانه در خبرگزاري رسا درس اخلاق رسانه در خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، امروز در دومین جلسه درس اخلاق رسانه که با حضور فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد با بیان حدیثی از اصول کافی در باب ایمان و کفر، به تبیین برخی مباحث اخلاقی پرداخت.

وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در اخلاق به آن تاکید شده است، باب حسن ظن است، مؤمن باید حسن ظن داشته و به خدا خوش بین باشد، این گونه در ذهن خود تصور کنیم که هر چه برای ما مفید و خیر است خداوند برای ما مقدر می‌دارد، بنابراین نباید به خدا بدبین باشیم.

این مدرس اخلاق حوزه علمیه قم گفت: نخستین مرحله موفقیت مؤمن، حسن ظن به خدا است، این مقام والایی برای مؤمن است، مرحله دوم امید است، مؤمن باید به خدا امیدوار باشد نه اینکه به عمل خود و دیگران امید داشته باشد.

وی تصریح کرد: مؤمن باید حسن خلق داشته باشد و دارای اخلاق حسنه باشد، زیرا انسان اگر خیر دنیا و آخرت می‌خواهد باید اخلاق نیکو داشته باشد.

آیت‌الله فقیه یزدی با بیان این که مؤمن باید از غیب کردن دوری کند، افزود: طبق آیات و روایات؛ غیبت آن است که کسی برادر مؤمنش را به امری یاد کند که ذکر آن برای آن مؤمن صحیح نیست و از آن کراهت دارد یعنی مطلبی را که خوشایند مؤمن نیست ذکر کنیم، غیبت می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در رسانه‌های و اجتماع غیبت کردن فراوان شده است، جرم غیبت کردن در رسانه بیش از غیب کردن در یک جلسه خصوصی و فردی است زیرا مستعمان زیادی را شامل می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه گفت: گاهی برخی به این مسائل اخلاقی توجه نمی‌کنند، و در غیاب افراد سخنی را می‌گویند که فرد را خوار می‌کنند و عزت دیگران را می‌شکنند. گاهی برخی سخنان افزون بر غیبت کردن، تهمت و تحقیر است که هر دو آن حرام است.

وی افزود: گاهی فردی سخنی می‌گوید، ولی جهات مختلف همچون تهمت، غیبت و تحقیر را شامل می‌شود، البته غیبت کردن انواع مختلف دارد، گاهی با زبان بیانی و گاهی با زبان بدنی است،یعنی با گفتن سخنی سبب غیبت کردن می‌شویم و گاهی با رویگرداندن از دیگران سبب غیبت کردن دیگران می‌شویم.

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: گاهی اگر جایگاه یک مقام و مسؤول به خوبی رعایت نشود، سبب تحقیر او می‌شود.

وی افزود: متاسفانه گاهی دیده می‌شود فردی، مؤمنی را با صفات غیراخلاقی و غیر انسانی خطاب می‌کند و مسائلی که در آن فرد نیست را بیان می‌کند که این رفتار بسیار ناپسند است، یقین داشته باشید این مسائل حرام است و حرمت آن بر کسی پوشیده نیست.

آیت‌الله فقیه یزدی با بیان این که خداوند مؤمنی را پس از توبه و استغفار، عذاب نمی‌کند، از این‌رو ما همیشه باید در حال توبه و استغفار باشیم، افزود: البته اگر فردی توبه کند و استغفار کند، ولی حسن ظن به خدا نداشته باشد، خدا استغفار و توبه او را نمی‌پذیرد. چون مؤمن باید به خدا حسن ظن و امید داشته باشد.

وی اظهار داشت: گاهی ما به خدا امید داریم، ولی در این امید کوتاهی می‌کنیم، اینکه احساس می‌کنیم خدا در حق ما کم‌ می‌گذرد، این نوع سوء ظن‌ها باعث عذاب می‌شود و گرفتار می‌شوند.

این استاد حوزه تاکید کرد: خداوند در گرو حسن ظن مؤمن است، یعنی رابطه ما نسبت به خدا به میزان حسن ظنی است که به خدا داریم، بدانید فرد هر چقدر به خدا حسن ظن داشته باشد، پروردگار هم به همان میزان به او اعطا می‌فرماید، بنابراین اگر ما با حسن ظن به سوی خدا برویم به یقین تمامی عنایت خدا شامل ما خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حسن ظن در بحث فقه عمومی و اخلاق رسانه‌ گفت: حرمت مؤمنان و حفظ این حرمت برهمگان واجب است، به خصوص بر رسانه‌ها، بنابراین رسانه‌ها باید این حسن ظن را در جامعه فراگیر کنند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: رسانه‌های ما باید این عظمت را در دل مردم افزایش دهند تا همه حسن ظن و امید به خدا داشته باشند.

وی افزود: هر چه جامعه ما تربیت و آماده به بهترین حسن ظن به الله و رجا شوند ، آن جامعه، جامعه موفق‌تر است، همان‌طوری که یک فرد باید حسن ظن داشته باشد، جامعه همه باید از این حسن ظن برخوردار باشد که رسانه‌ها این مسؤولیت سنگین را برعهده دارند./917/پ201/ن

ارسال نظرات