۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۴۹۹۴۳
استاد حوزه علمیه:

شعبه سازی از راه‌های خلل در دین است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: شعبه سازی استفاده از فطرت دین‌گرایی انسان و ساختن شعبه‌ای از دین است مثل عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های کاذب و بالاترین فرقه انحرافی موجود، شیطان پرسیتی است.
سمت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می شود گفت: امام صادق(ع) ذیل آیات 16 و 17 سوره اعراف می فرماید: حمله شیطان از سمت راست، تهاجم به دین فرزندان آدم است، اگر از دین خارج باشند افکار باطلشان را در نظر آنها زیبا و حق جلوه می‌دهد.


وی ادامه داد: اگر انسان در مسیر هدایت باشد شیاطین از راههایی سعی می‌کنند او را به کژ راهه‌های باطل ببرند که از جمله این راه‌ها شبه آفرینی در باورهای دینی است.


استاد حوزه علمیه با اشاره به این که آدم و حوادر قضیه درخت ممنوعه قربانی شبه آفرینی شدند، بیان داشت: شیطان نزد آدم آمد و گفت این درخت، درخت جاودانگی است و از عشق ذاتی آدم به جاودانگی سوء استفاده کرد. در روایات آمده که آدم فرمود، چطور حرف تو را باور کنم در حالی که پرودگار من گفته اگر از میوه این درخت بخوری به زحمت می افتی. از این رو شیطان به سراغ حوا رفت و با استفاده از حس زنانگی و شبهه در باور او گفت، خوردن این میوه برای شما حلال شده بخاطر عبادت هایی که کردید و اگر تو پیش قدم شوی خدا قدرتی به تو می‌دهد که آدم در اختیار تو خواهد بود، بنابراین حوا از آن میوه خورد و به آدم گفت که ممنوعیت این میوه برداشته شده، من از آن خوردم و ملائکه هم بازداری نکردند و آدم هم از آن میوه خورد.

وی ادامه داد: وقتی حوا قصد میوه را کرد ملائکه خواستند او را منع کنند لکن از طرف خدا خطاب آمد که من به او عقل دادم و حجت را بر او تمام کردم، باید از عقل خود استفاده کند.

این کارشناس مسائل دینی افزود: در داستان حضرت ابراهیم هم شیطان از عواطف مادرانه استفاده کرد و گفت ابراهیم می‌خواهد پسرت را قربانی کند و گمان می‌کند که این فرمان خداست، حضرت هاجر گفت اگر فرمان خداست باید انجام شود.

وی با اشاره به این که جامعه باورمند باید به سلاح آگاهی و شناخت مجهز باشد، گفت: شبهه سازی ایجاد خلل در باورهای دینی است و شعبه سازی راه دیگری برای حمله شیطان از جانب راست است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار داشت: شعبه سازی استفاده از فطرت دین‌گرایی انسان و ساختن شعبه‌ای از دین است مثل عرفان‌های نوظهور و فرقه‌های کاذب که بالاترین فرقه انحرافی موجود، شیطان پرسیتی است، شیطان پرستی القاء باورهای غلط به جامعه است.

وی با اشاره به این که شیطان پرستی خاستگاه درونی دارد، اظهار داشت: مردم یک کشور مادامی که با هم متحد باشند هیچ دشمن بیرونی نمی‌تواند در آنها نفوذ کند ولی اگر نفوذی و خاستگاه درونی داشته باشند به دشمن بیرونی پذیرش داده می‌شود و آنها نفوذ می کنند.

استاد حوزه علمیه نفس اماره را عامل نفوذی دشمن بیرونی یا شیطان دانست و گفت: نفس اماره امر کننده به رذایل است به همان چیزی که دشمن بیرونی به آن فرمان می‌دهد. کسی که نفس خود را مهار و تزکیه کند راه دشمن را بسته است.

وی افزود: کسی که از هوای نفس پیروی می‌کند در تهاجم شیطان مورد دستبرد است و باورها و اعتقاداتش دچار خدشه می شود چون خودش راه ورود را باز گذاشته است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی تقوا را عامل کسب بصیرت و تیز بینی الهی برای شناخت نفوذ شیطان دانست و افزود: تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است و در حقیقت تقوا نقشه راهی است که در قرآن ارائه شده است لکن در عمل به آن نباید افراط و تفریط کرد.

وی راهکارعملی رسیدن به سعادت را عمل به قرآن و عترت و علمای ربانی واجد شرایط دانست و گفت: اهل‌بیت(ع) قرآن مجسم هستند تمسک توامان به قرآن و عترت، ما را از گمراهی و ضلالت و وسوسه شیطانی نجات می‌دهد./916/پ202/ن

ارسال نظرات