۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۵۱۲۷۵
درمدرسه حجتیه قم؛

نشست علمی بررسی فقهی ماهیت مرگ مغزی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی«بررسی فقهی ماهیت مرگ مغزی» در مجتمع آموزش عالی فقه قم به همت معاونت پژوهش و گروه فقه و اصول این مرکز برگزار شد.
بررسي فقهي مرگ مغزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی«بررسی فقهی ماهیت مرگ مغزی» پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی فقه قم (مدرسه حجتیه)، از سوی معاونت پژوهش و گروه فقه و اصول این مرکز با حضور حجت الاسلام مجید تلخابی مدیر گروه فقه و ارتباطات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و حجت الاسلام عباس جعفری، عضو گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزارشد.

در این نشست حجت الاسلام تلخابی به بررسی برخی از استفتائات مراجع پیرامون این موضوع اشاره کرد واظهار داشت: بر اساس حکم مشهور بین فقها مرگ مغزی حکم موت را ندارد و نمی توان اعضای بدن چنین فردی را به شخص دیگری پیوند زد.

ی با بیان این‌که بنا نداریم نتیجه مفروض این بحث را اثبات کنیم گفت: ما نمی خواهیم نتیجه عدم جواز مرگ برای چنین شخصی را اثبات کنیم بلکه می خواهیم با بیان اسلوب صحیح به نتیجه واقعی دست پیدا کنیم.

مدیر گروه فقه و ارتباطات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به این‌که ملاک تشخیص در شبهات مفهومیه عرف عام است، گفت: مرگ مغزی تشخیص متخصصان است و توده مردم این اتفاق را مرگ نمی‌دانند به همین دلیل بستگان کسی که دچار مرگ مغزی شده پیراهن مشکی نمی پوشند و مراسم ختم نمی گیرند.


حجت الاسلام جعفری به بررسی ابعاد فقهی و اصولی بحث مرگ مغزی پرداخت و تصریح کرد بر هر دو مبنا به این نتیجه می رسیم که حکم موت برای کسی که به ادعای متخصصان دچار مرگ مغزی شده است بار نمی شود.

 وی با بیان این که ما به علم متخصصان پزشکی و حقوق دانان در این باره یقین داریم گفت: این‌که این افراد علم به مرگ مغزی پیدا کرده اند را ما قبول داریم اما این علم مجوز نمی شود که فرد را میت بپنداریم.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: علم متخصصان علم مؤخر است یعنی آنها می‌گویند چنین شخصی به زندگی عادی برنمی گردد و اگر در این حالت بماند ممکن است چند رروز دیگر یا چندین سال دیگر بمیرد، حا آنکه حکم موت برای کسی بار می شود که یقین داشته باشیم همین الان مرده است./928/پ202/پ

ارسال نظرات