بیان عیوب افراد، سبب اشاعه فحشا در جامعه میشود

حجتالاسلام سید علی حسینی آملی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آثار و پیامدهای غیبت در زندگی افراد در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟»، به تعریف مفهوم غیبت پرداخت و گفت: در روایت وارد شده که غیبت به معنای یاد کردن برادر دینی در زمان حضور نداشتن او به گونهای که اگر بشنود ناراحت شود.
این استاد در ادامه به تفاوت میان غیبت و تهمت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در واقعیت فردی عیب یا نقصی را داشته و ما آن را برای دیگران بیان کنیم غیبت گفته میشود اما اگر فرد عیب و نقص نداشته باشد و ما آن را به دروغ برای دیگران بیان کنیم به این سخن تهمت گفته میشود.
حقارت شخصیتی از عوامل گناه غیبت است
وی اضافه کرد: غیبت سبب تحقیر جایگاه و شخصیت فرد در نظر دیگران میشود، از اینرو از گناهان کبیره بوده و انجام آن حرام است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ایجاد بدبینی در میان افراد را از عوارض و پیامدهای منفی غیبت دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است فردی در جامعه دچار خطا یا اشتباهی شده باشد اما دیگران از این خطا او آگاهی نداشته باشند به همین سبب نسبت به او بدبین نمیشوند.
وی ادامه داد: وقتی ما خطاها و گناهان افراد را برای مردم بیان میکنیم در واقع زمینه کدورت و بدبینی افراد جامعه نسبت به فرد خطاکار را به وجود میآوریم.
این استاد حوزه تصریح کرد: بیان گناهان در جامعه سبب اشاعه فحشا و از بین رفتن قبح آن در میان مردم میشود و افراد نسبت به انجام گناهان جرأت پیدا میکنند، از اینرو اگر افراد در جامعه خطا یا گناهی را انجام دادند نباید آن را بیان کرد تا زمینه ارتکاب بیشتر گناهان در جامعه را به وجود نیاوریم.
حجتالاسلام حسینی آملی با اشاره به روایت امیرمومنان(ع) «آنان که که خود اهل گناه هستند سعی در رواج گناه دارند»، ابراز داشت: برخی از افراد جهت سرپوش گذاشتن به گناهان خود و ایجاد زمینه برای انجام راحتتر گناهان سعی در بر ملاء کردن گناهان دیگران و رواج فساد در جامعه دارند.
پیشگیری نخستین راه گرفتار نشدن به گناه است
وی افزود: خود کمبینی نیز از دلایل گرفتار شدن افراد در رذیله اخلاقی غیبت و بدگویی است، چرا که افراد زمانی که نسبت به شخصیت و جایگاه خود شناخت نداشته باشند و نتواند برای خود در میان مردم جایگاهی ایجاد کنند متوسل به بدگویی از دیگران میشود تا در میان مردم شناخته شده شوند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم پیشگیری را نخستین قدم در گرفتار نشدن افراد به گناه غیبت و بدگویی دانست و گفت: بهترین راه برای گرفتار نشدن به گناه، انجام فرامین خدا، پیامبر(ص) توجه به معاد، توحید و دوری از مکانهای آلوده به گناه است.
وی ادامه داد: بازگشت و توجه به وجدان نیز میتواند افراد را از ارتکاب به گناه باز دارد، همانگونه که افراد میل ندارند شخصیت آنها از سوی دیگران زائل شود اگر به وجدان خود توجه داشته باشند شخصیت دیگران را نیز زائل نمیکنند.
حجتالاسلام حسینی آملی در ادامه به موارد جواز غیبت اشاره کرد و بیان داشت: بیان عیوب افراد در هنگام شهادت در نزد قاضی، مشاوره در امر ازدواج و شغل از موارد جواز بیان عیوب افراد است.
گفتن کمکاری دانشآموزان غیبت نیست
وی در پایان گفت: همچنین بیان کمکاری دانشآموز از سوی معلم یا افراد دیگر به والدین غیبت نیست بلکه از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به شمار میآید.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت302/ن