۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۵۲۰۱۸
مهمان‌پرست با توجه به شرایط کنونی منطقه:

خدشه‌دار کردن وحدت فرماندهی آسیب زدن به اقتدار نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در شرایط کنونی که دشمن جنگ تمام عیار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است است نیازمند وحدت فرماندهی و تبعیت محض از رهبر معظم انقلاب هستیم. هر کسی وحدت فرماندهی را خدشه دار کند به اقتدار داخلی ما ضربه زده است.
جلسه مشترک مسؤولان مطبوعات و خبرگزاري هاي استان قم با سخنگوي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه صبح امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم که در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در این استان برگزار شد با اشاره به این که در حال حاضر در یکی از حساس ترین و تعیین کننده‌ترین مقاطع تاریخی برای وضعیت منطقه و تاثیرات آن در عرصه بین الملل هستیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به پیچ تاریخی بزرگ اشاره کردند که این مساله باید تعریف شود. آن گونه که ما از حوادث منطقه‌ای و بین الملل متوجه می شویم فرمایشات مقام رهبری بسیار دقیق، راهبردی و روشن کننده مسیر برای ما خواهد بود.


وی ادامه داد: تغییر ساختار قدرت یکی از ویژگی‌های این مقطع تاریخی است. بعد از فروپاشی امپراطوری شوروی سابق، دنیای غرب به رهبری آمریکا تصور می‌کرد مانعی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در مقابل ندارد از این رو برنامه‌های مختلفی را به ویژه برای خاورمیانه طراحی کرده بود.


مهمان‌پرست افزود: موج بیداری اسلامی در چند سال گذشته تغییرات اساسی در سیستم حکومتی کشورهای منطقه ایجاد کرده و در حال ادامه این حرکت است. حضور مردم و مشارکتشان در حکومت به معنای کنار زده شدن دیکتاتورها، قطع وابستگی به دنیای غرب و حرکت به سمت استقلال این کشورهاست و این نوید را می‌دهد که کشورهای مستقل و قدرتمند اسلامی در آینده نزدیک ظهور و بروز کنند که می‌توان با همکاری و همگرایی با آنها چهره جدیدی از خاور میانه نشان داد.


وی ادامه داد: این مساله در اردوگاه غرب نگرانی ایجاد کرده است و جریان آمریکایی ـ صهیونیستی برای جلوگیری از موج بیداری اسلامی تلاش‌های زیادی کرده تا یا این جریان را متوقف کند یا با ایجاد مسائل فرعی، کشورهای منطقه را از درون دچار مشکل کند یا بین کشورها تفرقه ایجاد کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شرایط فعلی به گونه ای است که شاهد دو سیاست و دو رویکرد جهت دار از طرف جهان استکبار برای مقابله با جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و دیگری مقاومت جریان اسلامی در مقابل حرکت کشورهای حامی رژیم صهیونیستی هستیم که اوج این تقابل در سوریه دیده می شود.


وی خاطرنشان کرد: در طراحی که از سوی کشورهای غربی برای منطقه ما طراحی شده، شکستن مقاومت اسلامی اولویت اصلی است. بزرگترین تاثیر را می تواند شکسته شدن نظام فعلی سوریه داشته باشد، برای همین غرب با تمام قوا وارد شده و به اسم دفاع از حقوق مردم در این کشور دست به جنایت می‌زند.


مهمان‌پرست با اشاره به تدابیر سیاست خارجی کشورمان در این راستا گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از شرایط کنونی به عنوان پیچ تاریخی نام می‌برند یعنی ما برای رسیدن به مقصود، مسیر مهمی را طی کرده‌ایم و در نزدیکی‌های مقصد مطلوب یک پیچ حساس وجود دارد که اگر بتوانیم از آن به سلامتی عبور کنیم آینده درخشانی برای جهان اسلام در پیش داریم. پس باید توطئه های طرف مقابل شناخته و خنثی شود.


وی افزود: یکی از راهکارهای دشمن ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است برای همین یکی از سیاست‌های ما همکاری و همگرایی در منطقه است تا مجالی برای رشد و فعالیت رژیم صهیونیستی ایجاد نشود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: دشمنان برای اختلاف انگیزی دو عنوان اختلافات مذهبی و طائفه ای را در دستور کار قرار داده‌اند. بحث درگیر کردن شیعه و سنی یک فتنه است که هدف نهایی آن اعلام این است که ایران به نمایندگی از جهان تشیع با برخی از کشورهای منطقه به نمایندگی از اهل تسنن درگیر است. بنابراین باید از این جهت مراقبت کنیم و اجازه شکل گیری فتنه اینچنینی را در منطقه ندهیم. از بعد طایفه ای هم همینطور، این که تلاش می‌کنند درگیری ایران و اعراب را مطرح کنند یا قومیت های مختلف را در برخی کشورها در فضای تضاد و درگیری قرار دهند در همین راستا است.


وی زمینه سازی برای ورود نظامی کشورهای غربی در منطقه را یکی دیگر از توطئه های غرب دانست و گفت: در این زمینه باید با مراقبت و همکاری های منطقه ای اثبات کنیم نیازی به حضور آنها در منطقه نیست و مشکلات منطقه از حضور این کشورها ناشی می شود.


مهمان پرست بحث بعدی را ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد و بیان داشت: در شرایط کنونی ما دنبال ثبات و امنیت در کشورهای منطقه هستیم در حالی که کشورهای استکباری حامی رژیم صهیونیستی بی ثباتی در منطقه را به نفع خود می‌دانند. پس به هیچ وجه تلاش جدی برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه از سوی آنها دیده نمی‌شود.


وی با اشاره به این که در سوریه شرایط حساسی وجود دارد و مردم بیشترین آسیب را می ‌بینند، گفت: دو دیدگاه در مورد سوریه وجود دارد؛ نخست این که درگیری ها متوقف شود. اجازه ارسال سلاح به سوریه داده نشود. مرزهای سوریه از امنیت برخوردار شود. اجازه دخالت کشورهای خارجی در مساله سوریه داده نشود. گفت و گو های ملی شکل بگیرد و نمایندگان گروه‌های موافق و مخالف جمع شوند و تصمیم گیری کنند تا یک دولت موقت شکل دهند و در نهایت در یک انتخابات آزاد، مردم سرنوشت خود را رقم بزنند. در مقابل این دیدگاه، دیدگاهی هست که با هر گونه توقف درگیری مخالف است و هر جا در این راستا قدمی برداشته می شود تا آرامش حاکم شود با یک موج ترور و انفجارهای تروریستی سعی می‌کند فضا را بشکند و مقدمه دخالت کشورهای خارجی را ایجاد کند. این دیدگاه با گفتگوی ملی مخالفت می کند و گروه‌هایی را به عنوان نماینده همه مردم معرفی و از آنها حمایت می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از روش اول ایران حمایت می‌کند و پیشنهاد شش ما‌ده‌ای ایران در همین راستا است. کشورهای غربی که بیشترین حمایت را از رژیم صهیونیستی دارند و از جنایت های این رژیم پشتیبانی می کنند به روش دوم روی آورده‌اند. پس کشورهای مدعی حمایت از حقوق مردم، با روش های دموکراتیک، مردمسالاری و انتخابات موافق نیستند چون احساس می کنند نظر همه مردم سوریه نظر آنها نیست و در حقیقت آنها به فکر جان مردم نیستند و اصلا به دنبال ثبات در منطقه نیستند.


وی با اشاره به این که تبیین این رویکردها برای مردم و افکار عمومی مردم منطقه یک کار ضروری است اظهار داشت: در این شرایط غبارآلود دنیای غرب با استفاده از رسانه های خود می‌کوشد تا همه کارهای خود را موجه جلوه دهد و از طرف دیگر جبهه مقاومت اسلامی را یک جریان خشن و ضدمردمی معرفی کند و در پی این است که پس از سوریه سراغ حلقه‌های دیگر مقاومت اسلامی برود.


مهمان‌پرست ادامه داد: با توجه به این دو شاخص (اختلاف‌های مذهبی و قومی) می‌توان جریان‌های وابسته به استکبار را شناسایی کرد. هر کس دم از اختلاف شیعه و سنی یا بحث ایران و اعراب یا طایفه های مختلف را مطرح کرد دنبال همین فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی است.


وی گفت: اظهارنظرهای مختلفی که علیه ایران در کشورهای مختلف مطرح می‌شود یا از سر ناآگاهی است یا به خاطر مسؤولیتی است که در راستای اجرای این فتنه به عهده گرفته‌اند وگرنه عملکرد جمهوری اسلامی مشخص است. ما به دنبال وحدت جهان اسلام، همگرایی منطقه ای، مقابله با تروریسم و افراط گرایی و جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی و ایجاد ثبات در منطقه هستیم.


مهمان پرست با بیان این که ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش اقدامات متعددی در جهت ایجاد فشار بر ملت ایران انجام داده اند اظهار داشت: آنها تصورشان این است که به جای درگیری مستقیم با ایران و پرداخت هزینه های سنگین باید کاری کنند که از درون، مردم دچار بحران شوند برای همین قطعنامه های مختلف صادر می کنند و می خواهند فشارها را زیاد کنند تا منجر به نارضایتی و اعتراض و اختلاف داخلی برای نتیجه‌گیری در انتخابات آینده ریاست جمهوری شوند.


وی به بهانه‌گیری غرب از ایران اشاره کرد و گفت: از این رو تصور ما این است که حتی اگر نگرانی‌هایی را که مطرح می‌کنند هم برطرف شود باز هم فشارها کم نخواهد شد. چون فشارها برای ایجاد نارضایتی است و تصورشان این است که نارضایتی‌ها می‌تواند برای آنها نقطه امیدواری ایجاد کند. تجربه فتنه 88 آنها را امیدوار کرد تا با چنین صحنه‌ای بتوانند درگیری در بین ملت ایجاد کنند از این رو در حال رصد انتخابات سال آینده هستند تا همه فتنه ها در سال آینده برای ایران جواب دهد از این رو ما باید نقطه مقابل فعالیت دشمن را دنبال کنیم و بر سه عامل پیروزی انقلاب اسلامی یعنی وحدت و انسجام ملی، وحدت فرماندهی و پایبندی به اصول و ارزش‌ها تاکید کنیم.


مهمان پرست تاکید کرد: در شرایط کنونی که در جنگ تمام عیار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با دشمن هستیم نیاز به وحدت فرماندهی داریم و در این شرایط همه باید تابع محض رهبر معظم انقلاب باشیم. هر کس وحدت فرماندهی را خدشه دار کند به اقتدار داخلی ما ضربه زده است.


وی اظهار داشت: اگر بخواهیم به حقوقمان دست پیدا کنیم و پیروزی‌های بزرگ‌تری به دست آوریم باید در داخل اقتدارمان را حفظ و در فضای بین الملل هم مدیریت و اقتدار جهانی‌مان را افزایش دهیم. اوج این اقتدار ملی انتخابات سال آینده است. همه باید بسیج شوند تا انتخابات پر شوری برگزار کنیم چرا که حضور مردم به معنای حمایت از نظام و رهبری است. برگزاری انتخابات پرشور می تواند به یکی از بزرگترین نقاط عطف تاریخ کشور تبدیل شود کما این که دشمن در تلاش است تا آن را تبدیل به یک بحران کند./916/پ202/ع

ارسال نظرات