۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۵۸۷۰۸
مدیر حوزه علمیه اصفهان:

آرزو‌های بلند انسان را به سقوط می‌کشاند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: آمال و آروزی بی جا انسان را به سقوط می کشاند و آلت دست شیطان و هوا و هوس قرار می دهد.
آيت الله  مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مظاهری، مدیر حوزه علمیه اصفهان، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: آمال و آروزی بی جا انسان را به سقوط می کشاند و آلت دست شیطان و هوا و هوس قرار می دهد، این به اندازه ای مهم است که هم در نبوت وهم در ولایت از آن ترسیده اند.


وی ادامه داد: پیامبر (ص) و امام علی (ع) در این مورد فرموده اند: «از آنچه خیلی می ترسم برای مردم که موجب بدبختی آنها شود دو چیز است، یکی متابعت از شیطان درون وشیطان برون، و دوم آمال و آرزو، این دو موجب می شود انسان آخرت را فراموش کند و مانند کرم ابریشم در خود بتند تا بمیرد و به قول قرآن زمانی بیدار می شود که دیر شده است».


آیت‌الله مظاهری اظهار داشت: آمال و آرزو دو نوع است: آرزوی بی جا وشیطانی و آرزوی باجا و روحانی، آمال و آرزویی خوب است که انسان زمینه اش را فراهم کند، تلاش و کوشش کند و امید به برداشت داشته باشد، به این می گویند رجای عاقلانه.


مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: آمال عقلانی باید در زندگی باشد، اگر نباشد فرد له می شود و حال تنبلی و کسالت در زندگی بر او حکم فرما می شود.


وی ادامه داد: پروردگار عالم به عزت وجلالش قسم خورده است که بدون سبب چیزی به کسی نمی دهد، در مقابل شیطان قسم خورده که انسان را از چهار طرف گمراه کند، امام باقر (ع) در این باره فرموده اند« شیطان از طرف چپ از راه گناه و وسوسه در گناه جلو می آید و از جلو آخرت را به غفلت می اندازد و از عقب دنیا را در چشم آنها جلوه می دهد و از طرف راست از راه عبادت وارد می شود».


آیت الله مظاهری در پایان گفت: یکی از معانی روایت این است که توکل بر خدا کنیم و امید به آمرزش خدا داشته باشیم و کسی استحقاق بهشت را دارد که در این دنیا بکارد ودر آخرت ضبط کند و این ضبط جز با عفو خدا وشفاعت اهل بیت (ع) محقق نمی شود./9194/پ202/ن

ارسال نظرات