۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۶۲۸۵۲
منوچهر متکی:

علت پیدایش جریان انحرافی پرداختن دولت به مباحث ایدئولوژیک است

خبرگزاری رسا ـ منوچهر متکی پرداختن دولت به مباحث ایدئولوژیکی را علت پیدایش جریان انحرافی دانست و اظهار داشت: وقتی دولت به دنبال ایدئولوژی و مکتب سازی بیفتد زمینه برای پیدایش جریان های انحرافی فراهم می‌شود و این در حالی است که جایگاه دولت استراتژیک است نه ایدئولوژیک.
منوچهر متکي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر متکی از نامزدهای احتمالی انتخابات رییس جمهوری یازدهم ظهر امروز در نشست انتخاباتی با دانشجویان پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث، در تبیین علت پیدایش جریان انحرافی در بدنه دولت دهم اظهار داشت: وقتی دولت به دنبال ایدئولوژی و مکتب سازی بیفتد چنین مشکلاتی پیش می‌آید، قبل از انقلاب علما و روحانیون به قرائت‌های مختلف از دین می پرداختند و وقتی جمهوری اسلامی تشکیل شد این جایگاه به ولایت فقیه داده شد و جایگاه ولایت فقیه یک جایگاه ایدئولوژیک است که قرائت از دین و مباحث ایدئولوژیک بر عهده رهبر نظام است.
متکی ادامه داد: جریان انحرافی از اواخر دولت نهم و در دولت دهم خودنمایی کرد و شروع آن از دولت هشتم است و علت در تعارض قرار گرفتن دولت‌های ما با دین این است که دولت از مسؤولیت‌های خود در قانون عدول می‎کند و این در حالی است که طبق قانون دولت یک جایگاه استراتژیک دارد و باید به دنبال راهکاری باشد تا امورات مردم را به بهترین شکل اداره کند و مشکلات مردم را حل نماید.          
وی با اشاره به اعتراض یکی از علما به معیشت مردم و جواب یکی از نمایندگان دولت به وی که چرا در اموری که به علما مربوط نیست دخالت می‌کنند عنوان داشت: دفتر این عالم بزرگوار در جواب ایشان فرموده بود که وقتی دولت به بحث توحید و الوهیت و مهدویت می‌پردازد ما هم ناچار به پرداختن به معیشت مردم و مشکلات آنها و گرانی هستیم.
این نامزد ریاست جمهوری در تبیین علت اعلام نامزدی خود عنوان داشت: بنده یک سال و نیم شرایط مختلف کشور را بررسی کرده‌ام و تجربیات مختلف بنده در 34 سال گذشته در امر کشورداری و دریافت نقاط قوت و ضعف و روندهای منتهی به موفقیت و شکست در سفرهای بسیار داخلی و خارجی‌ام باعث شد تا به عنوان کسی که از اشراف به‌روز در عمل به امور دنیا برخوردار است و می‌تواند به عنوان رییس جمهور در خدمت ملت ایران باشد، در این انتخابات نامزد شوم.
منوچهر متکی در مورد ائتلاف نامزدهای اصولگرایان عنوان داشت: هر جریان سیاسی که نامزدهای زیادی داشته باشد بحث ائتلاف در آن مطرح می‌شود و بر همین اساس دو ائتلاف 5 و 3 کاندیده در جریان اصولگرایی مشخص و مقرر شده است از این مجموعه که 8 نفر هستند، دو نفر خروجی بر اساس مقبولیت و نظرسنجی‎های عمومی داشته باشیم.
وی در نقد سفرهای استانی عنوان داشت: دسترسی مردم در نقاط دور افتاده به مسؤولین فلسفه سفرهای استانی است اما این که این امر مقدم بر برنامه ریزی‌های کشور و طرح ریزی بودجه شود نیاز به بحث کارشناسی دارد و روند آن باید اصلاح شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از تعامل جاری بین مسؤولین قوا ابراز داشت: اختلاف سلیقه مجلس و دولت نباید موجب تنش سیاسی در کشور شود و وقتی رییس دو قوه با هم تنش پیدا می‌کند فارغ از این که حق با کدام یک از این هاست، جایگاه هر دو افت می‌کند و در رده‌های میانی رشوه و تخلفات نیز افزایش پیدا می‌کند.
متکی نبودن فعالیت‌های سیاسی در قالب حزب را نامطلوب دانست و عنوان داشت: حضور گسترده مردم در 22 بهمن عامل اصلی پیروزی انقلاب بود و من فکر می‌کنم آنقدری که حضرت امام(ره) در نگهداشتن حضور حداکثری مردم در صحنه اثر داشتند ما در این زمینه اهتمام نداشتیم و تنها در انتخابات به دنبال حضور حداکثری بوده‌ایم، دولت‌ها در زمینه انسجام ملی تکلیف سنگینی دارند.
این نامزد ریاست جمهوری با انتقاد از این‌که در هر یک ساعت، 16 طلاق در کشور صورت می‌گیرد، بر مشورت با جوانان در حل مشکلات شان تاکید داشت و عنوان داشت: مگر می‌شود در خلا برای دانشجو تصمیم گرفت؟ ایده‌هایی از قبیل مشاوران جوان به شرطی که کلیشه ای نباشد خوب است.
وی افزود: ما الگوهای اسلامی ایرانی خودمان را در کشورداری داریم اما مدیریت در اقتصاد و کشورداری مختص ما نیست و اگر کسانی توانستند در مدیریت اقتصادی توان تولید و ثروت ملی را بالا ببرند این ها را موفق می دانیم.
متکی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری این دهه را دهه پیشرفت وعدالت نامیدند افزود: الگوی اسلامی ما پیشرفت به علاوه عدالت است و پیشرفت مقدم بر عدالت است، قرار نیست فقر را عادلانه بین مردم توزیع کنیم و به نظر من در دولت‌های گذشته به امر تولید توجه کافی نشده است.
وی مهم‌ترین برنامه خود را استفاده از صاحب نظران و متخصصین دانست و گفت: هر کس بگوید من همه چیز را می‌دانم بزرگان می‌گویند که احتمالا چیزی نمی‌داند و بر این اساس ما در هر حوزه‌ای باید این تقید را داشته باشیم که از متخصصین استفاده کنیم و پرسه تصمیم سازی باید از مجرای متخصصین بگذرد.
وزیر سابق امور خارجه افزود: در طرح بنده، در کنار هر شورای معاونین وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی یک هیأت علمی متشکل از اساتید دانشگاه و صاحب نظران آن زمینه در قالب هیأت علمی برای تصمیم سازی‌ها و عملکردهای پخته تر باید شکل بگیرد.
وی با بیان این‌که از همه افرادی که از صلاحیت‎ها و توانمندی‎ها برخوردار باشند استفاده خواهم کرد، عنوان داشت: دولت باید فراحزبی باشد و ضد حزب نباشد، دولت باید بتواند از همه توانمندی‌ها و استعدادهای موجود در کشور در اداره کشور استفاده کند.
متکی دو مشکل اساسی خانواده‌های امروزی را بیکاری و گرانی دانست و از گرانی با تعبیر کودتای در قیمت نام برد و عنوان داشت: من همه دلیل گرانی را یارانه نمی‎دانم اگر چه بخشی از اشکالات اجرایی هدفمندسازی یارانه ها نیز عامل گرانی است.
وی ادامه داد: قانون‌گذار پیش بینی کرد که افزایش قیمت شتاب نداشته باشد و دوره 5 ساله داشته باشیم و در کنار پرداخت یارانه‌ها سی درصد این یارانه به بخش تولید اختصاص پیدا کند که این کار انجام نشده است.
متکی با تاکید بر این که شاه کلید حل گرانی و بیکاری تولید است گفت: مهم‌ترین وظیفه دولت آینده برای حل این دو مشکل تولید است و تولید است که قدرت اقتصادی جامعه را بالا می برد و در حال حاضر، قاعده هرم جمعیتی ما دهک پایین جامعه ما هستند که باید این بخش از مردم را به طبقه متوسط ارتقا دهیم و این کار با ایجاد تولید و اشتغال و رونق اقتصادی امکان پذیر است.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از تاکید بر این‌که در برنامه ریزی‎ها و سیاستگذاری‎های کلان و سایر حوزه‎ها باید تا جایی که انطباق دارد برنامه ریزی‎ها را به تفقه در دین متصل کنیم، در اشاره به راهکارهای فرهنگی برای بهبود وضعیت حجاب و فرهنگ کشور اظهار داشت: رعایت مرز قانون به اضافه کار فرهنگی و ایجاد فرصت گفتمانی با جوانان راهکارهای من در زمینه وضعیت فرهنگی است./959/پ202/ص
ارسال نظرات