۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۶۳۳۹۱
آبان ماه امسال؛

کنگره بین المللی ابن شهر آشوب در مازندران برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین کنگره ملی ابن شهرآشوب ساروی آبان ماه امسال در ساری خبر داد.
کنگره بين المللي ابن شهر آشوب مازندراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین کنگره ملی ابن شهرآشوب ساروی آبان ماه امسال در ساری خبر داد.

 

وی برگزاری همایش بین‌المللی ابن‌شهر آشوب را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل در سال 92 دانست و خاطرنشان کرد: ابن شهرآشوب، خدمات ماندگار و پرباری به مذهب تشییع داشته و افتخار سرزمین علویان و مازندران است این بزرگ مرد هیچ گاه به جامعه معرفی شایسته ایی نشده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد: ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت های برجسته علم و فقاهت بوده که متأسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است که با برگزاری این کنگره قدم های بسیار مثبتی در جهت معرفی این عالم مازندرانی به جامعه دینی صورت خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: علامه ابن شهر آشوب ساروی تنها متعلق به شهر ساری و یا استان و کشور نیست بلکه تعلق به جهان اسلام و تشیع دارد که این شخصیت نام او در تاریخ ایران به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: دبیرخانه کنگره حدود دو سال است که با جدیت و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران در حال فعالیت است و موفقیت های ارزنده ای برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت جهان تشییع داشته است.

 

مدیر کل ارشاد مازندران، فرزانگان، مشاهیر و شخصیت های وزین و وثیق را از مهم ترین ثروت های یک ملت دانست و گفت: فقهای دینی در شکل دادن آن جامعه به سیمای الهی و آسمانی، نقش اساسی و حیاتی را ایفاء می کنند.

 

وی با بیان این که عمق فرهنگی و فرهنگ عمیق دینی و برخورداری از فرهیختگان و دانشمندانی که بر تاریخ تمدن بشری حق حیات دارند، از ویژگی های ملت ایران است، افزود: مهم ترین امتیاز و دستاورد مبارک معرفی فرزانگان و علمای طراز اول و مشاهیر، شناسایی عقبه غنی فرهنگی و هویتی به نسل جوان به منظور خود باوری و آگاهی نسبت به ریشه های عمیق و قوی شخصیتی و تمدنی، همچنین الگو دهی به جامعه جهانی است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که تاثیرگذار‌ترین شخصیت های آسمانی با عمری از تلاش و مجاهدت ایثارگرانه و آسمانی متعلق به پیشینه های الهی ملت ایران است، خاطرنشان کرد: دریغ ورزیدن از معرفی چنین چهره های پر فروغ برای جهانیان، ظلم و بی عدالتی نسبت به بشریت معاصر است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تأکید بر این که باید زمینه شناخت بیشتر نسل جوان با علما و فقهای دینی بیشتر فراهم شود، تصریح کرد: امروز سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو برای جوانان کشورمان است.

 

وی با اشاره به این که با تحقیقی هر چند مختصر و گذرا در جستجوی عوامل سرنوشت ساز در حیات طیبه و تمدنی جهان و به خصوص ملت ایران، نقش برجسته و تاریخ ساز علمای ربانی و دانشمندان دینی در تحولات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کاملا مشهود، ملموس و انکارناپذیر است، تصریح کرد: در سده‌های اخیر، این حضور پر فروغ‌تر و سر‌شار از درس‌ها و عبرت‌ها است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، عدم بهره‌گیری از تجارب گرانسنگ علما و فقهای دینی سده اخیر بزرگ‌ترین جفا و بی مهری است، گفت: باز خوانی و بازبینی دقیق رهبری علما در عرصه‌های مختلف و مقاطع گوناگون نقش سازنده و پر نشاط سرمایه‌های گذشته در سود آفرینی‌های آینده است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید براین که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین مقدس که با زندگی مجاهدانه و سراسر فداکاری و ایثار خود، خدمات شایانی به بشریت در تعالی دانش و اخلاق کرده‌اند، وظیفه نخست همه متولیان دینی و فرهنگی کشور است، گفت: کشف رمز و راز توفیق بزرگ شخصیت‌های ما‌ندگار، جاودان و تأسی از آنان و الگو‌دهی به نسل جوان یک ضرورت است.

 

وی با بیان این که همه ما باید به دنبال آگاهی بیشتر نسبت به ارزش‌ها ی مستمر در گنجینه‌های فرهنگی ملت ایران باشیم، تصریح کرد: پی‌بردن به نقش حیاتی عوامل تأثیر‌گذار بر رویکرد راهبردی شخصیت‌ها و فرزانگان به منظور تقویت همان عوامل در کسب اقتدار برای دوره کنونی یک ضرورت مهم است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی، تکریم و تجلیل از علما را پاسداشت مقام فقه و فقاهت دانست و با بیان این که علما و فقهای دینی همواره سبب شکوفایی و بالندگی جامعه بوده و هستند، تصریح کرد: امروز باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی را بیشتر در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم.

 

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران با اشاره به هجمه های گسترده فرهنگی غرب علیه ارزش های دینی و اسلامی، خاطرنشان کرد: سیره فقهای دینی بزرگ‌ترین سد در برابر توطئه‌های نرم دشمنان اسلام است.

 

وی در ادامه سخنان خود از تصمیم شهردار و شورای شهر ساری برای نامگذاری میدانی جدید به نام ابن شهرآشوب که در دروازه بابل احداث خواهد شد قدردانی کرد و گفت: چنین رویکردی موجب آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و مازندرانی ها با عالم جهان اسلام و تشییع خواهد بود./950/پ202/ب

ارسال نظرات