۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۶۳۶۱۰
شاعر و داستان‌نویس حوزوی:

توجه به وظایف طلبگی، راهکار حضور موفق طلاب در زمینه ادبیات است

خبرگزاری رسا ـ شاعر و داستان‌نویس حوزوی با بیان این‌که شعر یک شاعر حوزوی باید علاوه بر موضوع دینی، موضع دینی نیز داشته باشد، خاطرنشان کرد: راهکار حضور موفق طلاب در زمینه ادبیات، توجه به وظایف طلبگی و ارتقای سطح درسی به همراه حضور جدی در عرصه‌ی ادبیات است.
شعر آييني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هادی الیاسی، مسؤول کارگروه ادبیات خانه هنر طلاب، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های این کارگروه، به اهداف این سلسله نشست‌ها اشاره کرد و گفت: بیان چارچوب‌های کلی و باید و نباید‌های ادبیات حوزه، اصلی‌ترین محور این جلسات است.

وی افزود: انتشار نشریه تخصصی ادبیات حوزه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور صاحب نظران و تشکیل کتابخانه تخصصی ادبیات برای روحانیان، برنامه‌های آینده کارگروه ادبیات خانه هنر طلاب است.

همچنین سید محمد جواد شرافت، طلبه شاعر و داستان‌نویس در قسمتی از این نشست با بیان نظریات خود در ارتباط با شعر و داستان حوزه، اظهار داشت: شعر حوزه شعری اندیشمند و پویا بوده و فرصتی برای اشاعه‌ اندیشه‌ها و آموزه‌های دینی است.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها به شعر طلاب در سال‌های اخیر، جدی‌تر و بهتر شده است، به عرصه‌های محتلفی که طلاب شاعر می‌توانند در آن ورود پیدا کنند، اشاره کرد.

شرافت، «طلبه‌ی شاعر یا شاعر طلبه؟» را سؤالی اساسی دانست و تأکید کرد: اندیشه‌ اصیل شیعی، بحث اصلی شعر طلاب است که این انددیشه با جهان‌بینی و ذوق هنری شاعر به یک اثر فاخر برای انتقال پیام مناسب تبدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که شعر یک شاعر حوزوی باید علاوه بر موضوع دینی، موضع دینی نیز داشته باشد، خاطرنشان کرد: راه کار حضور موفق طلاب در زمینه ادبیات، توجه به وظایف طلبگی و ارتقای سطح درسی به همراه حضور جدی در عرصه‌ی ادبیات است.

این شاعر حوزوی جا ماندن از هر کدام از عرصه‌های فوق را زمینه عدم موفقیت دانست و ابراز داشت: همچنین سرودن در موضوعات مختلف و تجربه‌ قالب‌های گوناگون شعری، از دیگر زمینه‌های پیشرفت طلاب در شعر است.

ابراهیم اکبری دیزگاه، دیگر سخنران نشست کارگروه ادبیات خانه هنر طلاب با بیان نکاتی درباره وضعیت داستان حوزه و داستان نویسان طلبه،‌ گفت: ادبیات همچون وسیله‌ای برای انتقال پیام و اندیشه و سلوکی برای معنا دادن به زندگی است؛ برجسته‌ترین گونه ادبیات رمان است که نیاز به توجه جدی دارد.

اکبری اواسط دهه هشتاد را نخستین سال‌های توجه به داستان در حوزه دانست و ادامه داد: هنوز هم برنامه‌ای برای جذب و حتی نگاه داشتن نویسندگان حوزوی وجود ندارد و بسیاری از نویسندگان طلبه یا از فضای حوزه جدا شده و داستان را در جلسات دیگری پی‌ گیری می‌کنند و یا نوشتن را کنار می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: داستان نویسان طلبه می‌دانند چه باید بنویسند اما نمی‌دانند چگونه باید نوشت؛ این چگونه نویسی با آموزش‌های منظم به وجود می‌آید.

این شاعر و داستان نویس حوزوی اظهار داشت: آنچه از یک طلبه هنرمند انتظار می‌رود، تولید یک اثر دینی است و در همین راستا یکی از کارهای مهمی که می‌توان انجام داد، مطالعه‌ فعالیت‌ دین‌های دیگر و شیوه‌ی آنان برای ورود به ادبیات است.

وی در پایان گفت: باید دین‌های دیگر را دید که چگونه با ادبیات پیوند برقرار کرده‌اند و از این ابزار برای اشاعه فرهنگ خود بهره جسته‌اند؛ در حوزه باید به همه‌ نویسندگان با هر سلیقه‌ای توجه داشت و با حمایت از آنان جذب حداکثری داشته باشیم و آنان را از خود دور نکنیم./997/پ202/ن

ارسال نظرات