به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کلمات نورانی نبی اکرم و سایر معصومین علیهمالسلام احیاگر قلوب و باعث هدایت و روشنگری دلهای آماده میشود. از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند: اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد. از اینرو نقل و تبیین احادیث این بزرگواران از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان کلمات و احادیث نقل شده از امّ الائمه، عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز مانند کلام پیامبر و ائمه علیهم السلام دارای اهمیت میباشد. لکن متأسفانه احادیث زیادی از ایشان به دست ما نرسیده و همین مقدار هم که موجود است، آنطور که باید، مطرح نمیشود. در این نوشته مختصر به بخشی از احادیث نقل شده از این بانوی بیهمتا اشاره میشود که یا مستقیماً کلام ایشان میباشد و یا کلامی است که ایشان از پدر بزرگوارشان نقل فرموده است.
سعید و شقی
عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم قَالَتْ خَرَجَ عَلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله عَشِیَّةَ عَرَفَةَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى بَاهَى بِکُمْ وَ غَفَرَ لَکُمْ عَامَّةً وَ لِعَلِیٍّ خَاصَّةً وَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ غَیْرَ مُحَابٍ لِقَرَابَتِی هَذَا جَبْرَئِیلُ یُخْبِرُنِی أَنَّ السَّعِیدَ کُلَّ السَّعِیدِ حَقَّ السَّعِیدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ إِنَّ الشَّقِیَّ کُلَّ الشَّقِیِّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِیّاً فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ؛ فاطمه بنت محمد صلوات الله علیهما فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله شب عرفه نزد ما آمد و فرمود: به راستى خداى تبارک و تعالى به شما مباهات دارد؛ همه شما را عموماً و به خصوص على علیه السلام را آمرزیده و من رسول خدایم به سوى شما و این به خاطر دوستى و خویشاوندى نیست، این جبرئیل است که به من خبر مىدهد: سعادتمند کامل کسى است که على علیه السلام را در زمان زنده بودن و پس از مرگش دوست بدارد و شقى کامل کسى است که على علیهالسلام را در زمان حیات و مماتش دشمن دارد. الأمالی/شیخ صدوق/انتشارات کتابچی/1376ش /ص182
صلوات بر حضرت
عَنْ فَاطِمَةَ علیها السلام قَالَتْ قَالَ لِی رَسُولُ الله صلوات الله علیه و آله یَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَیْکِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ؛ حضرت زهرا سلام الله علیها از پدرش نقل می کند که به او فرمود: کسیکه بر تو درود بفرستد خدا او را می آمرزد و به من ملحق می کند، هر جای بهشت که باشم. کشفالغمه/اربلی/انتشارات بنی هاشمی/چاپ تبریز/ج1 ص482
معراج و ولایت
1- عَنْ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سلامُ الله علیها قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ صِرْتُ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى فَأَبْصَرْتُهُ بِقَلْبِی وَ لَمْ أَرَهُ بِعَیْنِی فَسَمِعْتُ أَذَاناً مَثْنَى مَثْنَى وَ إِقَامَةً وَتْراً وَتْراً فَسَمِعْتُ مُنَادِیاً یُنَادِی یَا مَلَائِکَتِی وَ سُکَّانَ سَمَاوَاتِی وَ أَرْضِی وَ حَمَلَةَ عَرْشِی اشْهَدُوا أَنِّی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی لَا شَرِیکَ لِی قَالُوا شَهِدْنَا وَ أَقْرَرْنَا قَالَ اشْهَدُوا یَا مَلَائِکَتِی وَ سُکَّانَ سَمَاوَاتِی وَ أَرْضِی وَ حَمَلَةَ عَرْشِی أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدِی وَ رَسُولِی قَالُوا شَهِدْنَا وَ أَقْرَرْنَا قَالَ اشْهَدُوا یَا مَلَائِکَتِی وَ سُکَّانَ سَمَاوَاتِی وَ أَرْضِی وَ حَمَلَةَ عَرْشِی أَنَّ عَلِیّاً وَلِیِّی وَ وَلِیُّ رَسُولِی وَ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ بَعْدَ رَسُولِی قَالُوا شَهِدْنَا وَ أَقْرَرْنَا...؛ حضرت زهرا سلام الله علیها از پیامبر علیه و آله السلام نقل میکند که فرمود: زمانی که به معراج برده شدم به سدرة المنتهی و به مقام قاب و قوسین و نزدیکی(با حق) رسیدم و [اینها را] با قلبم دیدم نه با چشم؛ سپس صدای اذان و اقامه شنیدم، بعد شنیدم که منادی ندا داد: ای ملائکه من و ساکنین آسمانها و زمین من و حاملین عرش، شهادت بدهید که الهی جز من نیست و شریکی ندارم! گفتند: شهادت دادیم و اقرار کردیم. منادی گفت: شاهد باشید که محمّد صلوات الله علیه و آله بنده و رسول من است. گفتند: شهادت دادیم و اقرار کردیم. گفت: شهادت دهید که علی علیه السلام ولیّ من و ولیّ رسول من و ولیّ مؤمنین بعد از رسول من است. گفتند: شهادت دادیم و اقرار کردیم... . تفسیرفرات کوفی/انتشارات وزارت ارشاد/تهران1410ق/ص342
2- عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله قَالَتْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله یَقُولُ لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ دُرَّةٍ بَیْضَاءَ مُجَوَّفَةٍ وَ عَلَیْهَا بَابٌ مُکَلَّلٌ بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِی فَإِذَا مَکْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ الْقَوْمِ وَ إِذَا مَکْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ بَخْ بَخْ مِنْ مِثْلِ شِیعَةِ عَلِیٍّ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ عَقِیقٍ أَحْمَرَ مُجَوَّفٍ وَ عَلَیْهِ بَابٌ مِنْ فِضَّةٍ مُکَلَّلٍ بِالزَّبَرْجَدِ الاخضر وَ إِذَا عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِی فَإِذَا مَکْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَصِیُّ الْمُصْطَفَى وَ إِذَا عَلَى السِّتْرِ مَکْتُوبٌ بَشِّرْ شِیعَةَ عَلِیٍّ بِطِیبِ الْمَوْلِدِ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ زُمُرُّدٍ أَخْضَرِ مُجَوَّفٍ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ عَلَیْهِ بَابٌ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مُکَلَّلَةٍ بِاللُّؤْلُؤِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِی فَإِذَا مَکْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ شِیعَةُ عَلِیٍّ هُمُ الْفَائِزُونَ فَقُلْتُ حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ لِمَنْ هَذَا فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ لِابْنِ عَمِّکَ وَ وَصِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع یُحْشَرُ النَّاسُ کُلُّهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حُفَاةً عُرَاةً إِلَّا شِیعَةَ عَلِیٍّ وَ یُدْعَى النَّاسُ بِأَسْمَاءِ أُمَّهَاتِهِمْ مَا خَلَا شِیعَةَ عَلِیٍّ علیهالسلام فَإِنَّهُمْ یُدْعَوْنَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ فَقُلْتُ حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ وَ کَیْفَ ذَاکَ قَالَ لِأَنَّهُمْ أَحِبُّوا عَلِیّاً فَطَابَ مَوْلِدُهُمْ؛ حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله شنیدم که فرمود: هنگامى که مرا به معراج بردند، وارد بهشت شدم؛ مشاهده کردم قصرى از درّ سفید در آنجا بود و بر آن درى بود که از دُرّ و یاقوت ساخته شده بود. بر در آن قصر پردهاى آویزان بود؛ من سر خود را بلند کردم و مشاهده نمودم که بر روی آن نوشتهاند لا اله الا اللَّه، محمد رسول اللَّه، على ولى اللَّه و در کنار آن پرده، نوشتهاى دیگر دیدم که در آن نوشته بودند مبارک باد، مبارک باد بر شیعیان على علیه السلام و کدام افراد مانند آنها مىباشند! من وارد آن قصر شدم؛ دیدم آن را از عقیق ساختهاند و درى از نقره که با زبرجد زینت داده بودند. بر در، پردهاى آویخته بودند و من بالاى سر خود نگاه کردم دیدم در آن نوشتهاند محمد رسول اللَّه، على وصى المصطفى و در گوشهاى دیگر نوشته بودند شیعیان على را به پاکى در هنگام تولد بشارت دهید.
از آن قصر به قصر دیگرى رفتم و آن را از زمرّد سبز رنگ ساخته بودند؛ قصرى که زیباتر از آن را ندیدهام! در این قصر درى بود که از یاقوت سرخ ساخته شده و با مروارید مزیّن کرده بودند؛ بر این در پردهاى آویخته بودند؛ هنگامى که آن را بلند کردم، مشاهده کردم که نوشتهاند على علیهالسلام و شیعیان او رستگار مىباشند.
از جبرئیل پرسیدم این قصر متعلق به کیست؟ فرمود: برای پسر عمویت على بن ابى طالب علیهالسلام است؛ همه مردم روز قیامت برهنه محشور مىگردند جز شیعیان على علیهالسلام و مردم را به نام مادران خطاب مىکنند، جز شیعیان على علیهالسلام که آنها را به نام پدران خطاب مىنمایند! گفتم: چرا؟ جبرئیل گفت: براى اینکه آنها على علیهالسلام را دوست مىدارند و از این جهت مولد آنها پاک مىشود. بحارالانوار/علامه مجلسی/ دار احیاء تراث العربی/چاپ بیروت 1403/ج65 ص76
پدران امّت
1- قالَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام لِبَعْضِ النِّسَاءِ أَرْضِی أَبَوَیْ دِینِکَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً بِسَخَطِ أَبَوَیْ نَسَبِکَ وَ لَا تُرْضِی أَبَوَیْ نَسَبِکَ بِسَخَطِ أَبَوَیْ دِینِکَ فَإِنَّ أَبَوَیْ نَسَبِکَ إِنْ سَخِطَا أَرْضَاهُمَا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ بِثَوَابِ جُزْءٍ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ جُزْءٍ مِنْ سَاعَةٍ مِنْ طَاعَاتِهِمَا وَ إِنَّ أَبَوَیْ دِینِکَ إِنْ سَخِطَا لَمْ یَقْدِرْ أَبَوَا نَسَبِکَ أَنْ یُرْضِیَاهُمَا لِأَنَّ ثَوَابَ طَاعَاتِ أَهْلِ الدُّنْیَا کُلِّهِمْ لَا تَفِی بِسَخَطِهِمَا؛ حضرت فاطمه علیهاالسّلام به برخى از زنان فرمود: پدر و مادر دینى خود محمّد و علی سلام الله علیهما را خشنود کن، اگر چه با خشم پدر و مادر نسبیات همراه باشد! مبادا پدر و مادر نسبی را خشنود کنى در حالیکه پدر و مادر دینىات خشمگین باشند؛ زیرا اگر پدر و مادر نسبی تو خشمگین شوند، محمّد و علی علیهماالسلام، آنها را راضى مىکنند به ثواب یک ملیونیم از آن ساعتی که محمّد و علی علیهما السلام را اطاعت کردی و اما اگر پدر و مادر دینىات خشمگین شوند پدر و مادر نژادی تو نمیتوانند آنها را خشنود کنند؛ زیرا تمام ثواب اطاعت کردن اهل دنیا برابر با خشم محمّد و على علیهما السلام نمىشود. بحارالأنوار/ج 23 /ص261
2- قَالَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ یُقِیمَانِ أَوَدَهُمْ وَ یُنْقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُمَا وَ یُبِیحَانِهِمُ النَّعِیمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا؛ دو پدر این امت محمّد و علی علیهماالسلام هستند؛ اگر امت مطیع آنها باشند، ایشان، آنها را از انحراف باز میدارند و از عذاب دائم نجاتشان میدهند و اگر با آنها موافقت کنند، او را به نعمت جاوید میرسانند. تفسیرالإمامالعسکری/مدرسة الامام المهدی/چاپ قم /1409ق/ص330
عبادت خالصانه
قَالَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام: مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ کسی که عبادت خالصانهاش را بسوی خدا بالا برد، خدا برترین مصلحتش را به سوی او نازل میکند. مجموعه ورام/مکتبة فقیه/قم1410 ق/ج2/ ص108
پدر و فرزند
عَنْ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ علیهاالسلام قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ علیه و آلهالسلام کُلُّ بَنِی أَبٍ یَنْتَمُونَ إِلَى عَصَبَةِ أَبِیهِمْ إِلَّا وُلْدَ فَاطِمَةَ فَإِنِّی أَنَا أَبُوهُمْ وَ أَنَا عَصَبَتُهُمْ؛ فاطمه سلام الله علیها از پدرش رسول خدا صلی الله علیهو آله نقل میکند که فرمود: فرزندان هر کسی به پدر و خویشاوندان پدرى خود منسوب مىشوند، غیر از فرزندان فاطمه که من پدر و خویشاوند ایشان هستم. بحارالانوار /ج37/ص70
نزدیک شدن زن به خداوند
سَأَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله أَصْحَابَهُ عَنِ الْمَرْأَةِ مَا هِیَ؟ قَالُوا عَوْرَةٌ. قَالَ فَمَتَى تَکُونُ أَدْنَى مِنْ رَبِّهَا فَلَمْ یَدْرُوا؟ فَلَمَّا سَمِعَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام ذَلِکَ قَالَتْ أَدْنَى مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ پیامبر از اصحابش از ماهیت زن پرسید که چیست؟ گفتند: عورت! حضرت فرمود: چه زمانی به خدا نزدیک میشود؟ اصحاب نمیدانستند. زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها این مطلب را شنید، عرض کرد: نزدیکترین زمان به پروردگارش وقتی است که ملازم قعر خانهاش باشد. پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمود: به درستی که فاطمه، پاره تن من است. بحار الانوار/ ج43/ص92
تفسیر رجال الاعراف
عَنْ أَبِی الطُّفَیْلِ عَنْ أَبِی ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ فَاطِمَةَ علیه السلام تَقُولُ: سَأَلْتُ أَبِی سلام الله علیه و آله عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ. قَالَ: هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی عَلِیٌ وَ سِبْطَایَ وَ تِسْعَةٌ مِنْصُلْبِ الْحُسَیْنِ هُمْ رِجَالُ الْأَعْرَافِ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ یَعْرِفُهُمْ وَ یَعْرِفُونَهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ یُنْکِرُونَهُ لَا یُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِیلِ مَعْرِفَتِهِمْ؛ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: از پدرم در مورد این آیه سؤال کردم (و عَلَی الاَعْراف...) پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمود: رجال الاعراف، ائمه بعد از من هستند؛ علی و دو نوهام و نُه امام از صلب حسین علیهم السلام. کسی داخل بهشت نمیشود مگر این که به ایشان معرفت داشته باشد و ایشان هم او را بشناسند و کسی داخل جهنم نمیشود مگر این که منکر ایشان باشد و ایشان هم او را نشناسند! خدا شناخته نمیشود مگر از طریق معرفت ایشان! کفایه الاثر/خزاز رازی/ نشر بیدار/چاپ قم/ 1401ق/ص195
جایگاه شیعه و محب در آخرت
قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ: اذْهَبِی إِلَى فَاطِمَةَ علیهاالسلام بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله فَسَلِیهَا عَنِّی، أَنَا مِنْ شِیعَتِکُمْ، أَوَ لَسْتُ مِنْ شِیعَتِکُمْ؟ فَسَأَلَتْهَا، فَقَالَتْ علیها السلام: قُولِی لَهُ: إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلَا. فَرَجَعْتُ، فَأَخْبَرْتُهُ، فَقَالَ: یَا وَیْلِی وَ مَنْ یَنْفَکُّ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَایَا، فَأَنَا إِذَنْ خَالِدٌ فِی النَّارِ، فَإِنَّ مَنْ لَیْسَ مِنْ شِیعَتِهِمْ فَهُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ. فَرَجَعَتِ الْمَرْأَةُ فَقَالَتْ لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام مَا قَالَ لَهَا زَوْجُهَا. فَقَالَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام: قُولِی لَهُ: لَیْسَ هَکَذَا [فَإِنَ] شِیعَتَنَا مِنْ خِیَارِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ کُلُّ مُحِبِّینَا وَ مُوَالِی أَوْلِیَائِنَا، وَ مُعَادِی أَعْدَائِنَا، وَ الْمُسَلِّمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ لَنَا لَیْسُوا مِنْ شِیعَتِنَا إِذَا خَالَفُوا أَوَامِرَنَا وَ نَوَاهِیَنَا فِی سَائِرِ الْمُوبِقَاتِ، وَ هُمْ مَعَ ذَلِکَ فِی الْجَنَّةِ، وَ لَکِنْ بَعْدَ مَا یُطَهَّرُونَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ بِالْبَلَایَا وَ الرَّزَایَا، أَوْ فِی عَرَصَاتِ الْقِیَامَةِ بِأَنْوَاعِ شَدَائِدِهَا، أَوْ فِی الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ بِعَذَابِهَا إِلَى أَنْ نَسْتَنْقِذَهُمْ بِحُبِّنَا مِنْهَا، وَ نَنْقُلَهُمْ إِلَى حَضْرَتِنَا؛ مردی به همسرش گفت که خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها برود و بپرسد آیا این مرد از شیعیان هست یا نه؟ پس آن زن از حضرت پرسید و حضرت جواب داد به همسرت بگو اگر به اوامر ما عمل میکند و از آنچه ما نهی کردیم دوری میکند، از شیعیان ما است و گرنه نیست. زن برگشت و خبر داد. مرد گفت: چه کسی از گناه و خطا به دور است؟ پس من خالد در جهنم هستم؛ چون کسی که شیعه ایشان نباشد در جهنم خالد است. سپس زن بر گشت و سخن همسرش را به حضرت گفت. حضرت فرمود: به او بگو اینچنین نیست؛ شیعیان ما از بهترین اهل بهشت هستند و تمام محبین ما و محبین دوستداران ما و دشمنان دشمنان ما و کسی که با قلب و زبانش تسلیم ما است، اگر مخالفت اوامر و نواهی ما را بکند، از شیعیان ما نیست؛ ولی با این حال در بهشت هستند، لکن بعد از اینکه بهواسطه بلایا(در دنیا) پاک شدند، یا در عرصه محشر به انواع سختیها دچار شوند یا در طبقه اعلی جهنم عذاب شوند، تا اینکه به واسطه دوستی که با ما دارند، نجاتشان می دهیم و پیش خودمان میآوریم! تفسیر برهان/سید هاشم بحرانی/مؤسسه بعثت/1374ش/ج4 /ص602
بخشی از خطبه فدکیه
...جَعَلَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فِی الرِّزْقِ وَ الصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلْإِخْلَاصِ وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِیجَابِ الْأَجْرِ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ بِرَّ الْوَالِدَیْنِ وِقَایَةً مِنَ السُّخْطِ وَ صِلَةَ الْأَرْحَامِ مَنْسَأَةً فِی الْعُمُرِ وَ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ وَ تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْسِ وَ النَّهْیَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ وَ اجْتِنَابَ الْقَذْفِ حِجَاباً عَنِ اللَّعْنَةِ وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّةِ وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ إِخْلَاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ...؛ خداوند ایمان را سبب تطهیر شما از شرک، نماز را وسیله تنزیه شما از کبر، زکاة را باعث تزکیه نفس و افزایش روزى، روزه را برای تحقق اخلاص، حجّ را براى استواری دین و عدل را براى ایجاد محبت و نزدیکی دلهاى مسلمین قرار داده است! اطاعت کردن ما را باعث حفظ نظام اجتماعی و امامت ما را وسیله در امان بودن از تفرقه و جدائى میان مؤمنان گردانید! جهاد را براى عزّت اسلام، صبر را باعث دستیابی به پاداش الهی مقرر فرموده، مصالح عمومی جامعه را در امر به معروف، نیکوئى با والدین را سپری در مقابل عقوبت، صله رحم را سبب کثرت عدد بنى آدم، قصاص را موجب حفظ حرمت خون، وفای به نذر را موجب آمرزش، توصیه به رعایت دقیق میزان در معاملات را درمان خوی زشت کم فروشی و نهى از شرب خمر را برای جدایی از نجاستها، پرهیز از تهمت زدن را برای حفظ از لعن و رانده شدن از رحمت و دزدی نکردن را برای دستیابی به پاکدامنی و تحریم شرک را خالص شدن برای خدا در پذیرش ربانیّتش قرار داد... . إحتجاج طبرسی/نشر مرتضی/مشهد1403ق/ ج1/ص99
/999/701/ر