۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۶۴۳۸۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

اثبات وجوب تقلید با استفاده از آیات قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل قرآنی گفت: درست است که عین واژه تقلید در قرآن نیامده، اما حقیقت مطلب و واقعیت مطلب در قرآن آمده است، حقیقت آن است که غیر متخصص یا جاهل در آن چیزی که نمی‌داند به متخصص یا عالم رجوع کند.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحیدپور، کارشناس مسائل قرآنی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مبانی احکام پرداخت و گفت: با توجه به آیات قرآن رجوع  غیرمتخصص به متخصص کاری عقلایی است و افرادی که از فکر سیلم برخوردارند این را تایید می‌کنند.

وی ادامه داد: ما روی واژه تقلید حساسیتی نداریم، آنچه مهم است حقیقت مطلب است، چون بعضی روی واژه تقلید حساسیت دارند و معنای لغوی می‌آورند و مدعی می‌شوند که این معنی با کرامت انسانی سازگار نیست، آنها می‌گویند تقلید از قلاده می‌آید و قلاده به گردن انسان انداختن جایز نیست.

حجت الاسلام وحیدپور ابراز داشت: درست است که عین واژه تقلید در قرآن نیامده است، اما حقیقت مطلب و واقعیت مطلب در قرآن آمده است، حقیقت آن است که غیر متخصص یا جاهل در آن چیزی که نمی‌داند به متخصص یا عالم رجوع کند، این حقیقت و واقعیتی است که هم روش عملی عقلا چنین چیزی بوده و هم آیات و روایات این را تایید می‌کنند.

این کارشناس قرآنی اظهار داشت: روش عقلایی تقلید غیرمتخصص از متخصص در جامعه ما از زمانهای گذشته تا به حال بوده و خواهد بود، اما همان گونه که گفتیم در آیات، واژه تقلید به کار نرفته است، ولی در قالب واژه های دیگر این حقیقت را بیان کرده است، در اینجا دو مورد از آیات قرآن را که صریحاً تقلید را واجب می‌داند بیان می‌کنیم.

وی افزود: در آیه 122 سوره توبه، آیه مشهوری به نام آیه نَفر داریم، نفر یعنی کوچ کردن معنای این آیه شریفه این است که خداوند متعال می‌فرماید «چرا از هر گروهی از مسلمانان تعدادی کوچ نمی‌کنند برای اینکه بروند و زحمت بکشند دین شناس شوند و تفقه در دین پیدا کنند و زمانی که بر می‌گردند به شهر و دیار خود آنها را انزار کنند و شنوندگان و مخاطبانشان هم ترتیب اثر بدهند».

حجت الاسلام وحیدپور بیان داشت: در این آیه چند مطلب مهم است، یکی اینکه برای دین شناسی لازم است انسان مقدماتش را فراهم کند، دوم اینکه تفقه در دین واجب است، تفقه در دین همان اجتهاد اصطلاحی امروز ما است، دین شناسی یعنی حلال و حرام را بشناسد، این کار کار مجتهد است، در پایان آیه آمده است که شخصی که رفته و در دین آشنایی پیدا کرده باید بیاید و آنچه را که فراگرفته را مطرح کند.

وی ادامه داد: وظیفه مقلد آن است که مجتهد را  بپذیرند، مقلد کسی است که مقدمات را طی نکرده و تفقه پیدا نکرده و به تعبیری جاهل در احکام است، مقلد باید آنچه که آشنایان به دین می‌گویند بپذیرد، نظر آنها حجت است، پس واجب است مقلدین به آنها مراجعه کنند، و نیازی نیست که همه مجتهد و فقیه شوند زیرا قرآن می‌فرماید گروهی از مسلمانان بروند و احکام را فرا گیرند پس آنها که نرفته اند باید تقلید کنند.

این کارشناس حوزوی در پایان گفت: در سوره انبیا آیه 7 صریحاً خداوند امر می‌کند که بروید از کسانی که می‌دانند سوال کنید، پس این عمل واجب است، در درجه اول این مربوط به دین ما است که اگر یاد نگیریم نمی‌توانیم عمل کنیم،  خداوند می‌فرماید اگر شما تخصص ندارید و عالم نیستید از عالم بپرسید، اگر تقلید واجب نبود خداوند دستور نمی‌داد، چون او به لغو دستور نمی‌دهد پس حجت است و باید تقلید کنیم. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات