۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۴۳۸۹
در حوزه علمیه خواهران مشهد بررسی شد؛

مادری و رسالت های اجتماعی زن در فرهنگ غرب و اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با تأکید بر این که فکر زن باید در جامعه و زیبایی او در خانه نمود داشته باشد، گفت: زنان برای جمع کردن میان جایگاه مادری و همسری با حضورشان در جامعه، باید اولویت بندی، نظم و کیفیت حضور در خانه و بیرون را مدنظر داشته باشند.
زن در تاريخ و انديشه هاي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن، میزگرد  علمی «مادری و رسالت های اجتماعی زن در فرهنگ غرب و اسلام» با حضور اساتید حوزه در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد برگزار شد.

 

خانم رئوف، دبیر این همایش اظهار داشت: با توجه به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند «تمدن سازی، هدف نهایی بیداری اسلامی است و زنان در تمدن سازی و یبداری اسلامی نقش های بس عظیمی دارند» ، بررسی رسالت های اجتماعی و خانوادگی زن در اسلام و غرب بیش از پیش ضرورت می یابد.

 

وی افزود: فرهنگ حاکم در غرب، تفکر فمینیسیم است و از جمله دیدگاه های این مکتب، تساوی همه جانبه برای زن و مرد، آزادی مطلق برای زنان و نفی وابستگی برای مرد محسوب می شود. متاسفانه این تفکر در جامعه دینی ما نیز رسوخ کرده و این مسأله لزوم توجه بیشتر به تبیین رسالت های اجتماعی زنان را روشن می سازد.

 

در ادامه، خانم مقدسی، مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی با اشاره به این که حضور زن در جامعه نه تنها جایز بلکه گاهی واجب می شود، ابراز داشت: امام خمینی(ره) در بحبوحه انقلاب می گفتند خانم ها پیشاپیش آقایان بودند.


این کارشناس مسائل زنان افزود: با توجه به این که اسلام دینی جهانی است، هم زن و هم مرد هر دو باید حضور فعال داشته باشند؛ در سیاسی ترین لحظه های سرنوست ساز،  حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) خطبه های قرّائی در جمع همه ایراد کرده اند.

 

بانوان برای حضور اجتماعی خود، اولویت بندی، نظم و کیفیت حضور در خانه و بیرون را مدنظر داشته باشند
مقدسی، آیات حجاب را جواز حضور زن در جامعه دانست و تصریح کرد: فکر زن در جامعه باید نمود داشته و زیبایی او بایستی در خانه ظهور کند.


این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، ادامه داد: پیغمبر(ص) در جواب سوال زنی که می پرسد چرا جهاد برای مردان واجب است اما بر زنان واجب نیست و آنان باید به امور خانه بپردازند؟، ضمن تحسین این زن از جهت پرسش، فرمودند: «هر خانمی که امور خانه را انجام می دهد با آن مردی که در راه خدا می جنگد و شهید می شود از نظر درجه با هم برابرند».


وی یاداور شد:  زنان برای جمع کردن میان جایگاه مادری و همسری با حضورشان در جامعه، باید اولویت بندی، نظم و کیفیت حضور در خانه و بیرون را مدنظر داشته باشند.


در ادامه این میزگرد، خانم هاشمی از استادان این مدرسه در مورد ابعاد معنوی مادری از دیدگاه اسلام تصریح کرد: همه اقوام و قبایل در دنیا همیشه نقش مادر را مورد اکرام قرار می دادند، زیرا  زنان ما الگوی خود را حضرت زهرا(س) قرار  می دهند و شغل همسری و مادری را برای خود ارزش می دانند و اسلام این تکالیف را مناسب با ظرفیت او در نظر گرفته است. برخلاف فمینیست ها که این نقش ها را مانع برای تکامل می دانند.


وی با اشاره به آیه  «و قضی ربک الا تعبدوا الا إیاه و بالوالدین احسانا»، بیان  کرد: خداوند در این آیه شریفه در مقام تبیبن نکاتی است نخستی این که بعد از خود، خلقت را در وجود زن قرار داده است و او سبب پرورش فرزند است و دیگر این که در مقام بخشش نعمت ها هیچ توقعی از بنده ندارد همان گونه که پدر و مادر اجری نمی خواهند،سوم این که خداوند امر می کند به والدین احترام بگذاریم.


هاشمی  ادامه داد: خداوند در آیه 15 سوره احقاف به سلامت جسمی زن توجه داشته است، زحمت هایی که در دوران بارداری و شیر دهی می کشد را بیان می کند، و زن مسلمان باور دارد اگر از نظر معنوی و ایمانی خود را تقویت کند، اجر و ثواب او باقی می ماند، کاری که دیدگاه فمینیستی آن را در نظر نگرفته و مشکلات زیادی را نیز بر جای گذاشته است.


در پایان با حضور مشاور فرمانداری و یکی از بانوان عضو شورای شهر مشهد، از کتاب های «حقوق اقتصادی زن در قرآن» و «تقسیمات تفسیری» که به همت پژوهشکده این حوزه تدوین شده بود، رونمایی شد./930/پ201/س

ارسال نظرات