۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۶۴۵۳۱
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

جهان اسلام میدان رقابت و برخورد نیست/ دانش بدون وحی به عرفان‌های کاذب می‌انجامد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه مهم‌ترین تلاش غرب را برافراشتن پرچم تفرقه و گسترش سوء ظن و تکفیر در بین امت اسلام دانست و گفت: به همه متفکران و علمای مذاهب اسلامی این ندا را می‌دهیم که ما اهل منطق و سخن هستیم و تکفیر را نمی‌پسندیم.
حجت الاسلام عليرضا اعرافي رييس جامعه المصطفي العالميه حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در نوزدهمین اجلاس سالانه اساتید جامعةالمصطفی العالمیه که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، مواجهه صحیح با چالش‌های پیش‌رو و وضعیت فارغ‌التحصیلان در شرایط موجود را از انتظارات المصطلفی خطاب به استادان حوزه برشمرد.

 
وی با بیان اینکه جهان اسلام به سبب موج بیداری اسلامی در یک شرایط مواجهه تمدنی با غرب قرار دارد، این شرایط تاریخی را در عرصه بین‌الملل و بین‌الملل اسلامی بسیار پیچیده عنوان و اظهار کرد: استادان جامعة المصطفی با دانش‌پژوهان و طلابی روبه‌رو هستند که باید در این عرصه بسیار حساس، ایفای نقش کنند.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه مدیریت فرصت‌های بزرگ و بیداری‌های ارزشمند را بسیار مهم و به دست علما، اندیشمندان و متفکران اسلامی، عملی دانست و گفت: این مواجهه سرد و ساده نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد، سیل‌های مواجهه در عالم به سمت اسلام و تخریب مبانی و اعتقادات ارزش‌ها و هویت جهان اسلام نهادینه شده است.
 
وی تصریح کرد: اگر حوزه، دانش‌پژوهان و طلاب علوم دینی از یک نگاه عمیق برخوردار نباشند در این مواجهه کم خواهیم آورد، امروز انقلاب اسلامی و موج خیزش اسلامی در عالم بسیاری از حساسیت‌ها را برانگیخته است، امروز غرب با غرب پنجاه سال پیش بسیار متفاوت می‌اندیشد.
 
جهان اسلام میدان رقابت و برخورد نیست
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: جهان غرب بسیاری از آنچه در دو قرن اخیر به دست آورده را طی سی سال از دست داده و محور قدرت غرب یعنی اسرائیل در معرض تهدیدهای فراوانی است؛ دشمنی که این همه شکست را تجربه کرده بیکار نخواهد نشست و قطعا راهبرد جدی داشته و توطئه‌های بزرگی را تدارک دیده است.
 
وی با بیان اینکه غرب برای برانگیختن انواع چالش‌ها در جهان اسلام و تغییر موازنه قدرت و تبدیل آن به برخورد درونی شیعه و سنی تلاش می‌کند، این خطر را بسیار عمیق دانست و از استادان جامعةالمصطفی العالمیه خواست که با درک و شناخت عمیق نسبت به جهان امروز، سرداران و سربازان این مواجهه عظیم را تربیت کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه سخنان پیشین خود، جهان اسلام را میدان رقابت و برخورد ندانست و گفت: امروز در جای جای عالم اسلام از عراق و سوریه و لبنان تا مصر و دیگر کشورهای مسلمان، دست پنهانی را می‌بینیم که در میدان بزرگ اسلام که میدان رقابت و برخورد نیست، بازی می‌کند، این برخورد در آن میدان به زیان همه امت اسلام است.
 
تکفیر و افراط ابزار غرب در ایجاد برخورد مذهبی
 
وی اظهار کرد: آمریکا و غرب ابزار تکفیر و افراط را در برخورد مذهبی برافراشته‌اند تا خود را نگهدارند، نباید شک کرد که اگر در درون خود دچار این تفرق‌های طایفه‌ای و مذهبی نشویم و با حکمت و تدبیر عمل کنیم، دشمن در آن مواجهه تمدنی عقب خواهد رفت و از این ظلم و ستمی که در یکی دو قرن بر امت اسلام روا داشته‌ کوتاه می‌آید.
 
رییس جامعةالمصطفی با بیان اینکه مهم‌ترین تلاش امروز غرب برافراشتن پرچم تفرق و گسترش سوء ظن و تکفیر در بین امت اسلام است، افزود: علمای اسلام و حوزه‌های علمیه به همه متفکران و علمای مذاهب اسلامی این ندا را می‌دهند که ما اهل منطق و سخن هستیم، تکفیر را نمی‌پسندیم و ترور و برخورد تروریستی را به هیچ نحو در میان مسلمانان نمی‌پذیریم.
 
وی از جهان اسلام و همه مسلمانان خواست تا این نگاه دوستانه و منطبق بر منطق قرآن را بشنوند و ادامه داد: افتخارمان این است و بدون تقیه می‌گوییم که بخش عظیمی از تلاش جامعةالمصطفی در راستای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است، اما این به معنای بی‌توجهی به وظایف دیگر و ایجاد تفرقه، تشطط و نزاع نیست.
 
اساتید دستگیر طلاب در حوزه اخلاق و تعالیم دینی
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استادان دستگیر طلاب در حوزه اخلاق و تعالیم دینی بوده‌اند که باید همچنان استوار بمانند، گفت: طلاب و فضلایی را باید پرورش دهیم که در عین اصالت و استواری در مبانی اصیل مذهب از نگاه باز و تعامل مثبت با سایر مذاهب و دیگران برخوردار باشند.
 
وی سبک زندگی استادی را یک سلوک ریشه‌دار در سنت سلف صالح دانست و با بیان چند نکته درباره علم و دانش از نگاه قرآن، اظهار کرد: علم و دانش از مهم‌تربن نعمت‌های الهی است، همه عالم و جلوه‌های گوناگون آن از نعم خدا به شمار می‌آید اما آن نعمتی که انسان خاکی را به عالم افلاک و جهان غیب متصل می‌کند، معرفت، شناخت و دانش بشری به ویژه دانش دینی و معرفت آسمانی است.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: آنچه انسان را از مرتبه حیوانیت و عالم مادی پرواز می‌دهد و دریچه‌ای به عالم غیب و آسمان باز می‌کند، وحی الهی از یک طرف و قدرت فهم، درک، بینش و معرفت انسانی از طرف دیگر است که اگر این قدرت و توانایی بسیار شگرف انسانی نبود، هرگز از سطح این عالم پرواز نمی‌کرد.
 
علم و دانش بدون وحی مساوی ترویج عرفان‌های کاذب
 
وی با بیان اینکه حوزه متکفل علم و دانش و استاد پرچمدار دانش و محتوا است، ابراز کرد: علم و دانش قابل برنامه‌ریزی، مدیریت و مهندسی است، علم با محیط و شرایط محیطی ارتباط دارد و در محدوده و مجموعه‌ای از عوامل مزاحم و مساعد قرار می‌گیرد و آسیب‌هایی علم را بی‌خاصیت، از مسیر خود خارج و به جهل مبدل می‌کند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه علم بدون همراهی وحی هدایت‌گر نیست، بلکه باید در پرتو وحی و همراه با اخلاق و آداب باشد، گفت: عالمان بیش از هرچیزی باید به ویژگی‌های علم و مجموعه‌ای از آنها که پیرامون علم را فرا گرفته‌‌اند آشنا باشند.
 
وی نسبت به ترویج عرفان‌های کاذب و روشنفکری‌های غرب‌گرایانه و سوق افراد به سمت خرافات و موهومات و فرقه‌‌سازی هشدار داد و گفت:‌ این خطر نه تنها ملت ایران را تهدید می‌کند بلکه از درون حوزه هم رقم می‌خورد؛ این خطر امت اسلام را تهدید می‌کند. /920/پ201/ج
ارسال نظرات