۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۶۴۷۵۹
استاد حوزه و دانشگاه:

پایداری در مسیر انقلاب و ارزش ها رمز خلق حماسه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل امور پژوهشگران و مراکز پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به الزامات تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی، برخورد مبنایی با شعارهای سال رهبر معظم انقلاب و نصب‌العین قرار دادن آن در همه فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار داد.
حجت‌الاسلام حسن امير انصاري

حجت‌الاسلام حسن امیر انصاری، دبیر کمیته کرسی‌های نظریه‌پردازی المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان الزامات تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی پرداخت و شعارهای سال رهبر معظم انقلاب را براساس یک راهبرد کلی ترسیم شده برای نظام و واقعیتی که براساس یک مبنا، وضعیت کلان جامعه اسلامی را رصد می‌کند، عنوان کرد.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب براساس رصدی که در داخل و خارج کشور انجام می‌دهند، فرایندی را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی مدنظر قرار داده و براساس آن فرایند، برنامه‌هایی را در سطح کلان تدبیر و شعارهایی را در رأس آن برای رسیدن به برنامه‌های مورد نظر اعلام می‌کنند که متأسفانه برخی برخورد شعاری با آن دارند.

 

شعارهای سال برگرفته از شعور عمیق سیاسی

 

این استاد و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه شعارهای رهبر معظم انقلاب براساس مبانی ارزشی، عمیق، علمی و با یک متودولوژی خاص تعریف می‌شود، نسبت به برخورد شعاری برخی از مجریان و دستگاه‌ها با آن اعتراض کرد و گفت: شعارهای سال برگرفته از یک شعور عمیق سیاسی است که باید خودمان را با آنها تطبیق داده و در راستای تحقق آن حرکت کنیم.

 

وی برخورد مبنایی با شعارهای سال رهبر معظم انقلاب و نصب‌العین قرار دادن آن در همه فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: رهبر معظم انقلاب با نگاه به گذشته جمهوری اسلامی و دنیای اسلام و نیز پیشرفت‌های انجام شده، برای حرکت رو به جلو ملت و اهداف راهبردی جامعه شعارهایی را بر مبنای راهبردهای کلان نظام طراحی می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام امیر انصاری خواستار اصلاح نگاه مسؤولان و مردم به شعارهای سال رهبر معظم انقلاب شد و گفت: شعارهای اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به صورت زنجیروار پشت سر یکدیگر است و هر کدام در کنار هم تعریفمی‌شود که اگر به ثمر برسد، نوبت به حماسه سیاسی و اقتصادی می‌رسد.

 

خودباوری اصل اول در خلق حماسه

 

وی در ادامه به بیان الزامات تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: نخستین اصل که در حوزه حماسه مطرح می‌شود،‌ خودباوری و اعتماد به نفس است، پیروزی انقلاب اسلامی بر همین اساس رخ داد و مردم باید براساس اعتماد به نفس، خودباوری و با شناخت ویژگی‌ها و توانمندی‌های مسلمانان و ظرفیت‌های دین اسلام و جهان حرکت کنند تا انقلاب، روز به روز به پویایی بیشتر برسد.

 

خداباوری اصل دوم در خلق حماسه

 

این استاد حوزه و دانشگاه از خداباوری و اعتماد به مبدأ هستی به عنوان اصل دوم در حوزه حماسه نام برد و گفت: اگراعتقادمان قوی باشد و خداباوری را همراه اخذ خودباوری در کارها داشته باشیم،‌حماسه‌ای مانند دفاع مقدس رخ می‌دهد که افراد با شناخت خود به اعتماد به نفس رسیدند و با اتکای به خدای متعال و ایمان به ذات باریتعالی حماسه آفریدند.

 

وحدت اصل سوم در خلق حماسه

 

وی با بیان اینکه وحدت از ملزومات تحقق یک حماسه است، ابراز کرد: خلق حماسه بدون وحدت امکان‌پذیر نیست، هیچ‌گاه یک انسان به تنهایی خلق حماسه نمی‌کند، حتی پیامبران الهی هم اگر موفق به خلق حماسه شدند به سبب همراه و همگرا کردن تعداد بسیاری از مردم بود.

 

داشتن نگاه راهبردی به مسائل اصل چهارم در خلق حماسه

 

حجت‌الاسلام امیر انصاری، داشتن نگاه راهبردی به مسائل کلان را مورد نظر قرار داد و گفت: ‌همانطور که رهبر معظم انقلاب به مسائل کلان جمهوری اسلامی و جهان اسلام به صورت کلان نگاه می‌کنند و چشم‌انداز بیست ساله نظام را در عرصه منطقه و جهان می‌بینند، اگر بخواهیم تعریفی از حماسه سیاسی و اقتصادی ارائه دهیم، بدون این راهبرد به جایی نمی‌رسیم.

 

تلاش مضاعف اصل پنجم در خلق حماسه

 

وی از تلاش مضاعف‌ به عنوان اصل دیگر در حماسه یاد کرد و با بیان اینکه رسیدن به یک حماسه بدون تلاش امکان‌پذیر نیست، افزود: تنها با حرف و صرف شعار نمی‌توان به حماسه رسید، حماسه نیازمند تلاش و همت است و این امر نیاز به تقویت روح و جسم دارد؛ همواره باید روح خود را با اعتماد به نفس تقویت کرد و جسم خود را برای دوران سخت مبارزه تنومند نگاه داشت.

 

استفاده از خرد جمعی اصل ششم در خلق حماسه

 

مدیرکل امور پژوهشگران و مراکز پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه، استفاده از خرد جمعی را در خلق حماسه سیاسی و اقتصادی ضروری دانست و با تأکید بر دوری از فردگرایی و پیوستن به جمع و جمعی اندیشیدن، گفت: استفاده از خرد جمعی، نیاز به تمرین دارد و یکی از جاهایی که می‌شود این تمرین را نهادینه کرد مسجد است.

 

اقتدا به رهبر اصل هفتم در خلق حماسه

 

وی با بیان اینکه وحدت، همگرایی و هم‌اندیشی، زمانی منجر به خلق حماسه می‌شود که همگان به یک رهبر اقتدا کنند، حضور پررنگ در عرصه‌های علمی و فرهنگی، تحمل نظر مخالف، مشورت با عالمان و اندیشمندان، نشاط و روحیه بالای فردی و اجتماعی، ولایت‌پذیری، دوری از استبداد رأی، بصیرت‌ و تحمل سختی‌ها را از دیگر اصول مهم در خلق حماسه برشمرد.

 

حجت‌الاسلام امیر انصاری حماسه‌ را یادآور عزت، شکوه، عظمت و قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان این‌که حماسه‌ها در پیروزی، شکل‌گیری و تثبیت انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند، گفت: تا زمانی که به ارزش‌های انقلاب، امام، دین و تشیع پایدار باشیم، هیچ‌گاه از بحران‌ها شکست نمی‌خوریم و همواره می‌توانیم حماسه خلق کنیم. /920/ت301/ج

ارسال نظرات