۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۶۵۵۵۷

افتتاحیه دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ افتتاحیه دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سخنرانی رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
افتتاحیه دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، افتتاحیه دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سخنرانی صادق واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن اصلی کتابخانه ملی برگزار شد.

 

واعظ زاده در سخنرانی خود با عنوان "علم و پیشرفت" جویای علم بودن ایرانی ها و تأکید بزرگان دین و اهل بیت به کسب و تولید علم و رهبری مقام معظم رهبری را از علل رشد علمی کشور در دهه اخیر دانست و عنوان داشت: هیچ کس در دنیا اقتصاد ایران و امور اجتماعی و فرهنگ ما را پیشرفته حساب نمی کند و ما در این حوزه ها مشکلاتی داریم و علیرغم رشد در بخش علمی در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ رشدی که باید رخ نداده است.

 

رییس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت شرایط موجود را برای ورود اندیشمندان به عرصه های نظری تصمیم سازی در کشور مناسب ندانست و عنوان داشت: باید مقدمه ورود اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تصمیم سازی ها فراهم شود.

 

رضا اردکانی نیز در ارائه سخنرانی خود با عنوان "پیشرفت و اخلاق" با بیان این که با پیش آمدن فکر پیشرفت، اخلاق به امری تاریخی که کمال آن باید در آینده متحقق شود و اگر هم نشد چندان اهمیتی ندارد تبدیل شد، عنوان داشت: جمهوری اسلامی نیامده است که صرفاً در راه توسعه اقتصادی اجتماعی با دیگر کشور ها رقابت کند بلکه می خواهد به صورتی از توسعه و پیشرفت برسد که در آن میان، روح و جسم و آزادی و ضرورت، معنی و مفهوم و اخلاق و تمتع تعادلی وجود داشته باشد.

 

وی تأکید داشت: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که رعایت اخلاق که حفظ مصالح کشور نیز در ذیل آن قرار می گیرد باید در راه پیشرفت اقتصادی اجتماعی را هموار سازد و جهان نیز نمی تواند به کلی از اخلاق رو بگرداند زیرا زندگی آدمی به هر صورت که در آید تا حد یک مکانیسم تنزل نمی یابد.

 

حجت الاسلام علی اکبر رشاد نیز در سخنرانی خود با عنوان "مبانی فرهنگ الگوی پیشرفت" به تبیین مبانی فرهنگی برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و ضمن تعریف از فرهنگ به بیان شیوه های سنجش فرهنگ پرداخت و بر ضرورت مهندسی فرهنگی و تسلط مهندسی فرهنگی بر تمام جوانب جامعه تأکید کرد و عنوان داشت: ما انقلاب کردیم که انقلابمان فرهنگی باشد و خواستیم فرهنگ اسلامی مان را در همه حوزه ها وارد کنیم ولی در این 34 سال این محقق نشد و همه چیز ما غیر فرهنگی شد و حتی فرهنگمان هم سیاسی شد و لازم است که این رویه را با مهندسی فرهنگی اصلاح کنیم.

 

این کنفرانس در نشست های تخصصی در سه سالن مجزا با سه موضوع "اصول و ارکان پیشرفت"،"مفاهیم و مبانی عمومی پیشرفت" و "اصول و مبانی پیشرفت در حوزه اقتصاد" امروز و فردا ادامه خواهد داشت./959/پ202/ب

ارسال نظرات