عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:
علم مرز مشترک بین خالق و مخلوق است
خبرگزاری رسا ـ عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که پیشرفت علم نه تنها موجب رشد و پیشرفت ماست بلکه موجب رشد و تعالی انسانیت و بشریت است، اظهار داشت: علم مرز مشترک بین خالق و مخلوق است و مخلوق به سبب و واسطه علم است که می تواند خدا را بشناسد، بنابراین علم از جنس الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر جواد صالحی استاد دانشکده برق دانشگاه شریف و عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست تخصصی موضوعی دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سخنرانی خود با عنوان « بیداری علمی » با بیان این که پیشرفت علم نه تنها موجب رشد و پیشرفت ماست بلکه موجب رشد و تعالی انسانیت و بشریت است، اظهار داشت: علم مرز مشترک بین خالق و مخلوق است و مخلوق به سبب و واسطه علم است که می تواند خدا را بشناسد،بنابراین علم از جنس الهی است و در مالکیت کسی نمی تواند قرار بگیرد و در حد اولوهیت می تواند مقدس باشد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که خالق، هنر و رموز خلقتش را به آسانی به دست مخلوق نمی دهد و باید برای کسب آن زحمت کشید گفت: علم از جنس نامحرم است که تنها در برابر عاشق واقعی خود حجاب برمی دارد و عاشق آن، دانشمند جویای علم است و رابطه عمیقی بین علم و عشق و عالم وجود دارد.
وی افزود: وقتی پژوهش به معنی دسترسی به علم و شناخت خالق است، پژوهش نیز مقدس می شود.
صالحی در نقش علم در تمدن ها ابراز داشت: تمدن های دون و تهی، از راه ثروت یا قدرت یا هر دو مستحکم می شوند و آثار خیلی بدی بر بشریت می گذارند و چون بر مبنای دین فرهنگ و هنر نیستند، از بین می روند ولی تمدن های اصیل و ریشه دار علی رغم فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ دارند، هیچ گاه ریشه شان خشک نمی شود و مصداق بارز برای ما ایرانی ها، همین تمدن ایرانی اسلامی ماست که در عین داشتن دوران طلایی و شکوفایی، دوران افولی هم داشته اما ریشه هایش همچنان باقی و دوباره در حال شکوفایی است.
عضو اندیشه کده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در ادامه در تبیین حرکت کلان علمی کشور در 40 سال گذشته به معرفی واژه های جدید علم دفاعی، علم تهاجمی، بسیج علمی و بیداری علمی و معرفی رده بندی دوره های پیشرفت علمی کشور با استفاده از واژه های فوق پرداخت.
وی در تبیین وضعیت علم پیش از انقلاب عنوان داشت: پیش از انقلاب، بیش از 50 هزار دانشجوی بورسیه به آمریکا و 100 هزار دانشجو برای تغییر محور کشاورزی و سنتی به سمت صنعتی و مدرنیزه شدن به اروپا فرستاده شدند ولی تنها 95 درصد این ها بازنگشتند.
صالحی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی، شروع انقلاب فرهنگی باعث مهاجرت قشر عظیمی از اساتید دانشگاه ها شد، بیان کرد: حرکت اول علمی کشور، به دنبال ایجاد امکانات و گسترش فضاهای آموزشی و اعزام 5 هزار نفر بورسیه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز می شود و حرکت دوم علمی کشور با اعطای مجوز برای احداث دانشگاه های غیر دولتی و موسسه های تقویتی و آموزشی و وقتی کشور از لحاظ آموزشی اشباع می شود به سمت تحصیلات تکمیلی در اوایل دهه هشتاد پیش می رود.
وی افزود: در این دوره، دوره های کارشناسی ارشد رشد چشمگیری می کند و دوره دکترا در دانشگاه های کشور جا باز می کند.
این استاد دانشگاه در تبیین حرکت سوم علمی کشور اظهار داشت: عزم کشور با در دست داشتن دو حرکت موفق علمی اول و دوم در ارتقا پژوهش کشور بیش از هر زمان دیگری جزم می شود و دولت با اهدای جوایز مختلف با عناوین مختلف برای تشویق به پژوهش، توسعه امکانات پژوهشی، ایجاد مراکز حمایت از پژوهش مانند صندوق حمایت از پژوهشگران بنیاد علم کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، معرفی قطب های علمی در دانشگاه های کشور و نهضت علمی در زمینه های علم آینده مانند نانو دارو و فضا و سلول های بنیادین و مراکز تفکرات اسلامی و قرآنی موجب رونق و شکوفایی پژوهش در حوزه های مختلف علمی عوامل حرکت سوم علمی کشور را فراهم می کند.
صالحی با بیان این که علم دفاعی شرط لازم هر جامعه تحصیل کرده ای است عنوان داشت: رویکرد تحول گرا و پویای علمی یا علم تهاجمی بر پایه آموزش بنا می شود و این علم تهاجمی است که علمی ثروت ساز و موتور محرک برای رسیدن به قدرت اجتماعی و نظامی در سطح جهان است.
وی در تعریف و تبیین بسیج علمی عنوان داشت: این حرکت به معنی ایجاد امکانات استثنایی در معدود زمینه های علمی با انگیزه رسیدن به قله های رفیع علم و خودنمایی علمی در زمینه های مورد نظر و خاص در سطح جهان می باشد وبسیج علمی در عمل کوتاه کردن مسیر برای رسیدن به مقاصد علمی، سیاسی و اجتماعی می باشد و مزایای بسیج علمی می تواند در حالت های خاص بسیار بالا و ارزشمند باشد.
عضو اندیشه کده علم با بیان این که بیداری علمی به این معنا می باشد که حرکت علمی در کشور در تمامی ابعادش در جامعه طوری رسوخ کرده است که فکر روح و روان رفتار و منش جامعه به "علمی فکر کردن" شدیدا معتقد و وابسته باشد اظهار داشت: همان طور که حرکت های اسلامی با بیداری اسلامی متفاوت است حرکت علمی نیز با بیداری علمی متفاوت است و بیداری علمی حرکتی بنیادین برای رساندن جامعه در سطوح و درجات بالای علمی کشور است، به نحوی که خود جوش می باشد.
وی با ابراز تأسف گفت: به رغم تمامی تلاش ها و فعالیت های سازنده در جهت توسعه علمی کشور، هنوز نشانه های معناداری که حاکی از وجود "بیداری علمی" در کشور باشد، مشاهده نمی شود.
صالحی تاسیس یک مرکز قدرت برای عالمان و نخبگان که هم ردیف با مراکز قدرت دیگر باشد، ایجاد بیش از بیست ستاد علمی در رشته های مختلف، بازنگری بر فرایند انتخاب ریاست های مراکز علمی، پژوهشی و حمایتی، حمایت از فرهنگ و بیداری علمی در رسانه های کشور و حمایت از اساتید و متخصصان در تصنیف کتب پژوهشی ـ آموزشی از دست آورد های علمی شان را از جمله کارهایی دانست که در جهت ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به "بیداری اسلامی" ضروری و لازم الاجراست.
این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: در ایران عزیزمان، طی 30 سال گذشته بعد از انقلاب، گام های مهم و اثر بخشی در پیشرفت و گسترش علم برداشته شده است که باعث مباهات و سربلندی کشور مان در جهان شده است و با توجه به تاثیر عمیق و گسترده بیداری علمی در رشد و اعتلای کشور در زمینه های مختلف، باید "بیداری علمی" نیز برای تکمیل تحول و درخشش علمی محقق شود. /959/ پ202/ع
ارسال نظرات