۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۶۷۲۱۴
امام جمعه مشهد:

شانتاژبازی های تبلیغاتی با ادبیات اعتقادی و ولایتمداری سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که احراز صلاحیت، احراز خوبی و بدی افراد نیست بلکه تشخیص توانمندی مدیریت جامعه دینی است، اخلاق، عمل، فکر سالم، توان جسمی و عدم وابستگی به اجنبی را از دیگر ملاک های احراز صلاحیت برشمرد.
آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر امام رضا(ع)، رحلت عالم ربانی، حضرت آیت الله سیدمحمدعزالدین زنجانی(ره) را ضایعه ای دردناک عنوان کرد و گفت: ایشان از مفاخر شیعه و شخصیت های اندیشمند و نوآور در عرصه فکر  و فرهنگ اسلامی بودند.

 

 

وی در ادامه با اشاره به مراحل مختلف انتخابات از ثبت نام کاندیداها تا اعلام نتایج، اظهار داشت: حضور جریان های گوناگون فکری در مرحله اول بر شور و نشاط انتخاباتی جامعه افزوده است.

آیت الله علم الهدی، بررسی صلاحیت ها را مرحله مهمی در روند انتخابات ارزیابی و تصریح کرد: انتخاب شدن برای آحاد مردم یک حق است اما مانند حق کسب و پیشه وری نیست که هر کس حق داشته باشد هر شغلی را انتخاب کند. ریاست جمهوری در همه جای دنیا نیاز به کسب یک سری صلاحیت ها دارد و نهادهایی نیز برای تشخیص صلاحیت برای اصل این مسؤولیت خطیر در نامزدها وجود دارد که در ایران، این نهادها، شامل وزارت کشور و شورای نگهبان است.

 

احراز صلاحیت به معنای تشخیص توانمندی نامزدها برای مدیریت جامعه دینی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شورای نگهبان، صلاحیت کسی را رد یا تأیید نمی کند بلکه احراز صلاحیت برای اداره کشور می کند که ممکن است با واقعیت متفاوت باشد، احراز نشدن صلاحیت به معنای این نیست که این افراد، انسان های بدی هستند و به درد هیچ مسؤولیتی نمی خورند.

 

وی با بیان این که احراز صلاحیت، احراز خوبی و بدی نیست بلکه تشخیص توانمندی مدیریت جامعه دینی است، اخلاق، عمل، فکر سالم، توان جسمی و عدم وابستگی به اجنبی را از ملاک های احراز صلاحیت برشمرد و  افزود: کار ریاست جمهوری، بسیار پیچیده و سنگین و متفاوت از کار هشت ساعته اداری است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که هیچ جای دنیا مکانیسم احراز صلاحیت مانند نظام ما نیست که شش مجتهد مطلق عادل در احراز صلاحیت ها نقش داشته باشند، یاداور شد: این بالاترین جرم است که به خاطر برخی شانتاژبازی ها، فرد ناتوانی را توانمند معرفی کنند و با انتخاب مردم به ریاست جمهوری برسد.

 

شانتاژبازی های تبلیغاتی با ادبیات اعتقادی و ولایتمداری ما سازگار نیست

امام جمعه مشهد با اشاره به شانتاژبازی های تبلیغاتی که در هر انتخابات صورت می گیرد، گفت: نباید در مقابل عدم احراز صلاحیت برخی، طلبکار شورای نگهبان باشیم چرا که این امر به معنای تهمت و افترا به افراد نیست.

 

وی اهانت کنندگان به فقهای شورای نگهبان را اراذل و اوباش خواند و افزود: این رفتارها با ادبیات اعتقادی و ولایتمداری ما نسبت به اهل بیت(ع) سازگار نیست.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این سخن رهبری که فرمودند «من به هیچ وجه توصیه نمی کنم کسی در برابر افرادی که می خواهند در برابر قانون گردن کلفتی کنند، کوتاه بیاید»، تمکین در برابر شورای نگهبان را، تمکین به قانون دانست و گفت: امید است مردم با بصیرت و هوشیاری این مرحله مهم را نیز پشت سر بگذارند.

 

وی در خطبه نخست نماز جمعه نیز در تفسیر آیه پایانی سوره جمعه در مورد نهی خداوند از پرداختن مردم به لهو و تجارت در هنگام نماز جمعه، ابراز داشت: این آیه شریفه به جریانی در زمان رسول اکرم(ص) اشاره دارد که وقتی ایشان در حال قرائت خطبه نماز روز جمعه بودند، با بلند شدن صدای یکی از تجار، مردم به سوی او شتافته و پیامبر(ص) را رها کردند.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: خداوند در این آیه، این عمل را مایه انحطاط و سقوط دانسته و به اهمیت محوریت عبادت خدا در زندگی مؤمنان اشاره دارد.

 

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: امام حسین(ع) نیز در کربلا در تبیین این معنا می فرمایند مردم بندگان دنیایند و دین سر زبانشان می چرخد، هرجا با زندگی و دنیایشان سازگاری نداشت، آن را کنار می گذارند.

 

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رجب و فضیلت این ماه، یادآور شد: مراد از رجبیون، کسانی هستند که با ورود ماه رجب به عنوان موقعیت خاص بندگی خدا، زندگی شان متحول شده و همه مسائل را فرع عبودیت خداوند قرار می دهند./930/پ201/ج

 

ارسال نظرات