۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۶۷۷۸۱
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری:

مساجد به عنوان پایگاه صیانت از اخلاق انتخاباتی به میدان بیایند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با ارائه راهکارهایی درباره پیوند انتخابات با مسجد گفت: بهسازی تقویت برگزاری انتخابات در مساجد است، تامین کارگزاران مردمی و معتمدین مساجد در انتخابات و حضور فعال مساجد در ترویج گفتمان اخلاقی مورد نیاز اخلاق انتخاباتی است.
حجت الاسلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش اخلاق انتخاباتی و حماسه سیاسی که در صبح سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه با تاکید بر این‌که باید برای اخلاق انتخاباتی برنامه‌ریزی کنیم و نگاه عالمانه و دقیق در این عرصه مهم داشته باشیم گفت: ما باید برای بررسی نقش مسجد در انتخابات باید در ابتدا نگاهی کوتاه به مسجد و پس از آن نگاه کوتاهی به انتخابات و اخلاق انتخاباتی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که مسجد، خانه خدا، خانه مردم و و پایگاه امامت و ولایت است اظهار داشت: این سه جمله ارزش مسجد را در فرهنگ اسلامی بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به این‌که نامیدن خانه خدا، جنبه قدسی و ملکوتی مسجد را بیان می‌کند ابراز کرد: نامیدن خانه مردم نقش مسجد را در بین مردم و نقش اجتماعی آن‌را بیان می‌کند و نامیدن آن به پایگاه امامت و ولایت نقش آن‌را در مسأله ولایت بیان می‌کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به این‌که در جنبه عبادی مسجد، نقش قدسی و معنوی آن تعریف شده است افزود: همچنین نقش تربیتی آن در تربیت انسان الهی و همچنین نقش آن در مسائل معرفتی و اجتماعی و سیاسی تعریف شده است.

وی با بیان این‌که در نگاه دین، مسجد یک نهاد اجتماعی، فعال، موثر و حاضر در صحنه است، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی مساجد ما احیا شدند و به میدان نقش آفرینی در میان مردم آمدند که در این احیاگری آثار مسجد را در بیداری اسلامی مشاهده می‌کنید، پس با این اوصاف باید نقش مساجد را در انتخابات در نظر بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به وجود حاکمیت نبوی در کشور گفت: انتخاباتی با مدل حضور فعال و مؤثر مردم در تمام عرصه‌های حاکمیت اسلامی تعریف شده است و این از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: انتخابات از عوامل مؤثر در تأمین آبرو، عزت ملی، اعتماد عمومی، نشاط اجتماعی و تامین کرامت ملی می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که انتخابات، مدل بروز شده بیعت است ابراز داشت: می‌شود آن‌را به زبان قرآن یکی از مصادیق امر جامع دانست و باید آن‌را واجب شرعی، عقلی و ملی دانست.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: در حاکمیت اسلامی خود، ما از سایر کشورهایی که ابتکار لنتخابات را داشتند در مدل مردم‌سالاری دینی  پیش افتاده‌ایم و  انتخابات در کشور ما حاوی معارف زیاد و برگرفته از اولیا خدا است اما ما در رابطه با آن دچار چالش‌هایی هستیم و باید برای برگزاری یک انتخابات تراز دینی، فاطمی و علوی، هم‌فکری کنیم.

وی با بیان این‌که در زمان انتخابات اخلاقی که بد و قبیح شمرده می‌شوند زیاد می‌شود اظهار داشت: علت چالش‌های موجود این است که انتخابات یک مسأله وارداتی است و خود ما نیز ضعف‌هایی داریم اما در علاج این مساله امام(ره) و مقام معظم رهبری رهنمودهایی داشته‌اند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر این‌که یکی از بهترین راه‌ها برای حل این چالش‌ها گره‌خوردن انتخابات با مساجد است ابراز داشت: هرچه ارتباط انتخابات با مساجد بیشتر شود جلوی این‌آسیب‌ها گرفته می‌شود و امنیت برقرار می‌شود.

وی در ادامه در ارائه راهکارهایی درباره پیوند انتخابات با مسجد گفت: بهسازی تقویت برگزاری انتخابات در مساجد است، تامین کارگزاران مردمی و معتمدین مساجد در انتخابات و حضور فعال مساجد در ترویج  گفتمان اخلاقی مورد نیاز اخلاق انتخاباتی است.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری گفت: چیزی که در انتخابات نیاز است اخلاق جوانمردی است و مساجد به عنوان پایگاه صیانت از اخلاق انتخاباتی به میدان بیایند و رفتارهای زشت را به شدت تقبیح کنند.

وی در ادامه افزود: تهمت، غیبت، تخریب انسان‌ها، افشای اسرار مردم، مسخره کردن، کنایه، اختلاف افکنی، دروغ، فریب و ناامیدی ملی را از بداخلاقی‌های حال حاضر انتخابات دانست و در کنار آن کار فاخر که به رخ عالم می‌کشیم این زشتی‌ها هم دیده می‌شود و مساجد می‌توانند این زشتی‌ها را تقبیح کنند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این‌که مساجد می‌توانند با تربیت کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند و انتخاب کننده‌ها و برگزار کنندگان آن و بازگویی اخلاق وارد اهداف بلند مدت شوند گفت: ما می‌توانیم این آثار عظیم را انجام دهیم اما باید آن‌را برای انتخابات آینده بررسی کنیم./9595/پ202/ص

ارسال نظرات