۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۶۹۸۸۶
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نامزدهای انتخاباتی با رعایت نکردن اخلاق مشروعیت و مقبولیت خود را از دست می‌دهند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که اسراف در تبلیغات کاری غیر اخلاقی است، گفت: اسراف در نقطعه مقابل تعادل است که نشان می‌دهد اسراف‌گر از حد اعتدال خارج شده است.
سيد جواد ايزدهي

 حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای رسا با اشاره به این‌که در دو فرایند اصل انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی باید اخلاق اسلامی رعایت شود، گفت: تمکین به قانون و نظر اکثریت مردم بعد از انتخابات از سوی نامزدهای ریاست جمهوری از مسایل اخلاقی فرایند اصل انتخابات است.


وی با بیان این‌که طبق اسلام هدف مطلوب و صحیح وسیله را توجیه نمی‌کند و عدم ترور ابن زیاد از سوی جناب مسلم بن عقیل(ع) شاهد این پیش فرض اسلامی است، بیان داشت: کاندیدا‌ها برای رسیدن کرسی خدمت نمی‌توانند در تبلیغات از هروسیله‌ای استفاده کنند و از رعایت اخلاق سر باز زنند، بلکه نامزدها واقعیت‌ها را به مردم بگویند.

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که تدلیس در اسلام حرام و مذموم است، خاطرنشان کرد: نامزد انتخاباتی که در معرفی خود بزرگ‌نمایی کند دچار تدلیس شده است.

وی با بیان این‌که اسراف در نزد شرع و عرف امری ناپسند و مردود و نشان‌دهنده خروج فرد از تعادل است، ابراز داشت: اسراف در اسلام حرام و همچنین اسراف‌کننده علاوه بر از دست دادن مشروعیت شرعی مقبولیتش در نزد مردم نیز از بین خواهد رفت بنابراین همه نامزدها از اسراف در تبلیغات به صورت جدی پرهیز کنند.

این استاد حوزه علمیه برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما و فضاهای مجازی را مثبت اما غیر مکفی دانست و افزود: تبلیغات و پخش پوستر و برنامه‌ها از این طریق در فضاهای انتخاباتی لازم است و نمی‌توان فضا را از این‌گونه تبلیغات خالی کرد.

وی با بیان این‌که جذب رای افراد به اصطلاح خاکستری که رای‌های بر زمین مانده است، امری مطلوب است ولی نباید به هرقیمتی این‌کار صورت بگیرد، گفت: نامزدی که برای کسب رای، ارزش‌های انقلاب را زیر سؤال ببرد و اخلاق را رعایت نکند از لحاظ شرعی مشروعیتش را از دست می‌دهد و همچنین در صورت پیروزی، این بداخلاقی‌ها دامن دولت وی را هم خواهد گرفت./921/ت302/ع

ارسال نظرات