۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۷۰۶۱۷
لاریجانی:

انتخابات ستون مردم سالاری دینی است/ کاندیداها زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم نکنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که کاندیداها باید توجه کنند در تبلیغات شرایطی به وجود نیاورند که دشمن از آن سوء استفاده کند، گفت: انتخابات باید انرژی و قدرت جدید به کشور بدهد.
دكتر علي لاريجاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در همایش آموزشی ناظران چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، انتخابات را یکی از موضوعات مهم کشور دانست و گفت: یک ضلع انتخابات ناظران هستند.
وی با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و رستا، ابراز کرد: این همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری نخستین تجربه ما است و فلسفه این همزمانی این است که مستمرا فضای کشور انتخاباتی نباشد.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشور هر سال یک انتخابات برگزار می‌شود و مبنای همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و شهر و روستا این بود که چون این انتخابات دو سیستم نظارتی لازم داشت و با سختی‌هایی مواجه بود هر دو سال یک انتخابات در کشور برگزار شود.
انتخابات شوراها تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت‌الشعاع ریاست جمهوری قرار گرفته است، اظهار کرد: فضای رسانه‌ای کشور بر روی انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده در حالی که انتخابات شوراها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
لاریجانی عمران و آبادانی شهرها و روستاها را از وظایف مهم شوراهای اسلامی و شهر و روستا دانست و گفت: گرچه قانون باید به شوراهای اسلامی وظایف بیشتری را محول کند اما همین وظایف فعلی نیز بسیار مهم است و شوارهای اسلامی رکن آبادانی شهرها و روستاها هستند.
وی با بیان این که هیاهوی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از نظر سیاسی مانند ریاست جمهوری نیست، ابراز کرد: جنس کار شوراهای اسلامی سیاسی نیست و کار آنها آبادانی شهرها است و این امر بسیار با ارزش است.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهرهای مختلف شهرداران اختیارات فراوانی برای آبادانی شهرها دارند و اگر از این فرصت به خوبی استفاده کنند می‌توانند خیزهای بزرگی برای آبادانی شهر بردارند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که همه بحث‌های سیاسی باید منتج به آبادانی شهرها و مناطق کشور شود، اظهار کرد: اگر رقابت سیاسی هم هست باید منتهی به آبادانی شود و این وظیفه آبادانی برعهده شوراهای اسلامی است.
انتخابات ستون مردمسالاری دینی است
لاریجانی انتخابات را ستون مردم سالاری دینی خواند و گفت: کسانی که کار نظارتی انتخابات را بر عهده دارند وظیفه مهمی در صیانت آن برعهده دارند؛ اگر انتخابات انجام نگیرد یا ناقص برگزار شود این ستون صدمه می‌بیند.
وی بر ضرورت توجه به آداب انتخابات تأکید کرد و ابراز داشت: انتخابات به حفظ و اقتدار نظام اسلامی کمک می کند و دلبستگی مردم به نظام اسلامی را قوی تر می‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی حضور 277 نفر در انتخابات شوارهای اسلامی شهر و روستا را مورد توجه قرار داد و گفت: حضور این افراد برای خدمت و عمران و آبادانی قم را باید به فال نیک گرفت هرچند کار نظارتی و شمارش آراء با سختی مواجه خواهد شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که برای معرفی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید فضای معرفی به وجود آورد، گفت: چون انتخابات ریاست جمهوری همزمان با شوراها شده فکر قالب در رسانه‌ها ریاست جمهوری است و باید مسؤولان اجرایی شهرها توجه فراوانی به معرفی کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا داشته باشند تا انتخاب درستی انجام شود.
لاریجانی با بیان این که تنوع در انتخابات شهر و روستا زیاد است، بر ضرورت دقت مردم برای انتخاب افراد اصلح تأکید کرد.
وی برگزاری انتخابات سالم را از دیگر آداب انتخابات ذکر کرد و گفت: بخشی از این امر مربوط به مسؤولان اجرایی و بخشی نیز به ناظران بر می‌گردد؛ در نصوص اسلامی آمده بدترین خیانت، خیانت به مردم است، اگر در انتخابات که ستون مردم سالاری دینی است خللی به وجود بیاید خیانت در امانت است و جزو بزرگ ترین خیانت‌ها است.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خلل در انتخابات و خیانت در امانت سبب نا امیدی مردم شده و اصالت انتخابات را از بین می‌برد، گفت: مسؤولان اجرایی و نظارتی مراقب باشند که برای دنیای فردی آخرت خود را از بین نبرند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است ناظران انتخابات فرد خاصی را مد نظر داشته باشند اما باید توجه کنند اینجا حساب امانتداری است و خیانت در امانت بدترین خیانت‌ها است، از این رو همه باید دقت کنند که این امانت به درستی به دست صاحب آن برسد.
وی تأکید کرد: ناظران باید مانع از حضور افرادی شوند که در اطراف صندوق‌ها تبلیغ می‌کنند این امور به انتخابات طلمه می زند هرچند ممکن است تأثیری نداشته باشد اما لکه ننگی است برای انتخابات؛ اگر می خواهیم ستون مردم سالاری درست انجام شود باید به آداب آن توجه کرد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به شرایط ویژه کشور، گفت: فشارهای بین المللی و مشکلات اقتصادی بر کشور حاکم و شیطنت‌های خارجی بیشتر شده و گاهی برخی از مسؤلان غربی نسبت به انتخابات سخنانی را مطرح می کنند که نشانه حساسیت آنها است و با تبلیغات به دنبال فضای یأس هستند ما باید فضایی به وجود بیاریم که بازی شطرنج آنها از بین برود.
وی با سنگین ارزیابی کردن وظیفه مردم و کاندیداها در انتخابات، گفت: کاندیداها باید توجه کنند در تبلیغات شرایطی به وجود نیاورند که دشمن از آن سوء استفاده کند؛ انتخابات باید انرژی و قدرت جدید به کشور بدهد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای خدمت کردن نباید انرژی‌ها را از بین برد، اظهار کرد: گاهی حرف هایی مطرح می‌شود که سایش به وجود می‌آورد و دیگران از آن سوء استفاده می کنند.
لاریجانی با اشاره به تأکیدات رهبری و شرایط کشور همگان را به مراقبت در انتخابات توصیه کرد و گفت: امیدواریم نتایج انتخابات سبب خیر و برکت و بلوغ  برای کشور شود و ‌آبادانی در حوزه سیاست را به همراه داشته باشد./927/پ201/ج
ارسال نظرات