۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۷۰۶۹۶
استاد حوزه علمیه:

ماه شعبان آغاز حرکت به سوی رستگاری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، درباره اهمیت ماه شعبان گفت: ماه شعبان سر آغاز یک حرکت جدید به سمت خوبی و رستگاری است.
ماه شعبان آغاز حرکت به سوی رستگاری است

حجت‌الاسلام محمدرضا حاتمی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فضیلت و اهمیت ماه شعبان گفت: همان گونه که مکان‏های مقدسی بر روی زمین وجود دارد، ساعات و روزها و ماه‏های مقدسی هم وجود دارد و یکی از ماه‏های مقدس، ماه شعبان است.

این استاد حوزه علمیه قم درباره فضیلت این ماه گفت: برای هر روز این ماه، اعمالی گفته شده است، روایت داریم حضرت محمد(ص) در روز اول شعبان دیدند گروهی در مسجد نشسته بودند و سخنان بیهوده می‏گفتند و جنجالشان مسجد را پر کرده بود، حضرت فرمودند: این سخنان را رها کنید، که امروز اول شعبان است.

علت نام‏گذاری

وی درباره وجه تسمیه این ماه اظهار داشت: این ماه، شعبان نامیده شده است چرا که مرکز شعبه و شاخه‏های نیکی‏ها است، شاخه‏ها‏ی مبارکی همچون زکات، نماز، امر به معروف، نیکی به پدر و مادر و همسایگان، صدقه به نیازمندان و اصلاح بین مردم از کارهایی است که در این ماه سفارش شده است و چون این ماه، ماه پر خیر و برکتی است، انجام کارهای خیر ثواب فراوانی دارد.

حجت‏الاسلام حاتمی تصریح کرد: از پیامبر(ص) روایت شده است که وقتی روز اول ماه شعبان می‏شود، خدا امر می‏کند درهای بهشت باز شود و به درخت طوبی دستور می‏دهد که شاخه‏ها‏یش را به مردم نزدیک کند و منادی ندا می‏دهد که شاخه‏ها‏ی درخت طوبی در دسترس شما است، آن‏ها را‏ بیابید که شما را به سوی بهشت می‏برد.

عاقبت کار خیر در ماه شعبان

وی به آثار این ماه اشاره کرد و گفت: آیت‏الله حق شناس می‏فرمود در ماه شعبان، وقتی می‏گویند شاخه‏های درخت طوبی نزدیک می‏شوند شخصی بود که مردمی که کارهای خیر انجام می‏دادند و به شاخه‏ها‏یش آویزان شده‏اند را می‏دید.

 این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در باب ماه شعبان روایات زیادی وارد شده است، پیامبر(ص) دراین‏باره فرمودند: سوگند به خدایی که مرا برای رسالت برگزید، هر کس در این روز به سراغ یکی از کارهای خیر برود، به یکی از شاخه‏های درخت طوبی در آویخته که او را به سوی بهشت می‏کشاند و هر کس به سراغ یکی از کارهای شر برود، به یکی از شاخه‏های درخت زقّوم چنگ زده که او را به سمت دوزخ می‏کشاند.

 کلید رستگاری

وی ادامه داد: پیامبر فرمودند: هرکس در این ماه علاوه بر نماز‏ها‏ی واجب روزه مستحبی یا نماز مستحبی بخواند یا میان دو همسر یا خویشاوندان و دوستان صلح و صفا ایجاد کند یا به یتیمی رسیدگی کند، قرآن بخواند، بیماری را عیادت کند و مؤمنی را تشییع جنازه کند به یکی از شاخه‏های درخت طوبی در آویخته است.

 حجت‏الاسلام حاتمی یادآور شد: باید از کارهای شر و گناه، مانند کوتاهی در نمازهای واجب و یا اینکه نیازمندی به نزد او انسان بیاید و او توان حل مشکلش را داشته باشد، ولی کوتاهی کند و دست او را نگیرد یا عذر بدهکاری را نپذیرد و یا میان فرزند و پدر و مادر اختلاف بیندازد یا غیبت کند و بدهی خود را به مردم انکار کند یا به سمت مراسم لهو و حرام برود یا گناهان خویش را سبک بشمرد و به آن افتخار کند، اجتناب کنیم همه این‏ها سبب در آویختن انسان به شاخه‏های درخت زقوم می‏شود و انسان را به تباهی نزدیک می‌سازد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد:خداوند متعال و بلند مرتبه‌ در ماه های دیگر هم ما را به انجام کارهای خیر سفارش و دستور داده است ولی ماه شعبان سر آغاز یک حرکت نو و جدید به سمت خوب شدن و رستگاری است./979/ ت302/ن

ارسال نظرات