۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۱۷۴۴۵۲
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

انحراف معنویت با استفاده از جاذبه‌های حیوانی عرفان‌های نوظهور

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزه عرفان و اخلاق گفت: معنویت ابزاری شده است برای فعال سازی مغناطیس حیوانی، یعنی به نظر می‌رسد که معنویت هیچ جایگاه و افق بالاتری ندارد و این تباه کردن معنویت است.
حميد رضا مظاهري سيف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس و پژوهشگر حوزه عرفان و اخلاق، در برنامه راه و بیراه که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: بحث در جایی است که جریان‌های مختلف معنوی یا مدعی معنویت گرایی از هیپنوتیزم استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین بار فردی به نام مسمر از هیپنوتیزم، آن هم برای درمانگری از چیزی مثل آهن ربا استفاده کرد، او در اتاق‌های خاصی که شرایط ویژه‌ای در آنجا حاکم بود آهنربایی را حول بدن بیماران می‌چرخاند و معتقد بود که درمان می‌شوند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: مسمر در ابتدا فکر می‌کرد که قطب مثبت و منفی آهنربا و امواج مغناطیسی باعث این تأثیرات می‌شود، به این روش، روش مسمر می‌گویند، اما بعد از مدتی متوجه شد اگر آهنربا نباشد، یک اتاق با یک شرایط خاص مثلاً نیمه تاریک باشد و خودش هم با لباس‌های عجیب وارد شود و شروع به کار کند، بیمار در یک شرایط خاص و متمرکز قرار می‌گیرد.

وی افزود: مسمر بعداً متوجه شد، بدون وجود آهن ربا هم می‌تواند تأثیراتی روی بیمار بگذارد، این یک مغناطیسی است که در خودش موجود بوده است که همان مغناطیس حیوانی یا جاذبه حیوانی است، یعنی نیروی مغناطیسی خود فرد که در کالبد او وجود دارد، تأثیرگذار است.

این کارشناس عرفان واره‌ها در ادامه گفت: مسمر از همان جا به چنین چیزی معتقد شد، از این‌رو اسمش را انیمال مگنتیسم گذاشت و الآن هم با همین عنوان در بسیاری از عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور حضور دارند، به خصوص هنگامی که این معنویت‌ها وارد عرصه زندگی روزمره می‌شود و می‌گویند شما با چه نیرویی زندگی خود را تغییر دهید، از جاذبه حیوانی استفاده می‌کنند که بعدها به تدریج این جاذبه با عنوان هیپنوتیزم شناخته شد.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف اظهار داشت: هیپنوتیزم یعنی تمرکز بسیار زیاد در حدّی که فرد، دیگر اراده و تفکرش تقریباً متوقّف شده و در شرایط تلقین پذیری کامل قرار می‌گیرد، البته داخل پرانتز می‌توان گفت: که امروزه در پزشکی از این وضعیت روانی و عصبی استفاده می‌کنند، برای اینکه دیگر بیمار را بیهوش نکنند، با همین حالت هیپنوتیزم شده و احساس درد را در او کاهش داده یا به صفر می‌رسانند.

وی ابراز داشت: در حوزه مامایی از این روش، زیاد استفاده می‌شود، در سایر حوزه‌ها هم می‌خواهند استفاده کنند، اینکه با چه ضوابط و اصولی و در چه ابعادی و چگونه استفاده شود، در حال بررسی است، مسمر از این روش استفاده کرد و بعد از آن معنویت‌های نوظهور شروع کردند و از این موضوع جذبه یا جاذبه فردی استفاده کردند، در حال حاضر، طیف متنوعی از جاذبه در انسان شناسایی شده است و از طرف این افراد، در عرفان‌های کاذب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مظاهری بیان داشت: ما معتقدیم این جاذبه وجود دارد، اما الآن در مورد اینکه آیا استفاده از آن درست است یا خیر بحث نمی‌کنیم، بلکه در مقام توصیف هستیم، یعنی اینکه در عرفان‌های کاذب چه اتفاقی می‌افتد، طیف‌های زیادی از جاذبه در کالبد انسان شناسایی شده است؛ از جاذبه های جنسی گرفته تا جاذبه های کاریزماتیکی که رهبران معنوی و سیاسی دارند.

وی ادامه داد: اینکه یک شخصیت سیاسی وارد شهری می‌شود، هیجان زیادی به وجود می‌آورد، یک سطحی از جاذبه حیوانی است و در سطح جنسی هم جاذبه های جنسی ممکن است انسان را به هیجان بیاورد و توجه‌ها را جلب کند، در حال حاضر در عرفان‌های کاذب از همه این‌ها استفاده می‌شود.

این پژوهشگر اخلاق و عرفان اظهار داشت: عرفان به عنوان یک انرژی معنوی درون انسان شناسایی شده است و می‌گویند برای تغییر در زندگی، برای رسیدن به موفّقیّت، بهبود روابط، کسب و کار، افزایش درآمد و ثروت و رونق در کاسبی، می‌توان از آن استفاده کرد و همه این‌ها دارد به عنوان معنویت مطرح می‌شود، یعنی می‌گویند؛ انسان هرچقدر معنوی‌تر باشد، می‌تواند از این‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: این افراد می‌گویند برای اینکه کسی به این نیروها دست پیدا کند، نیاز به معنویت دارد، در همین جا می‌توان نقدی به این عقیده وارد کرد و آن اینکه: معنویت ابزاری شده است برای فعال سازی این مغناطیس حیوانی، یعنی به نظر می‌رسد که معنویت هیچ جایگاه و افق بالاتری ندارد و این تباه کردن معنویت است.

وی در پایان گفت: بر فرض که جاذبه‌ای که می‌گویید، وجود دارد و در همه موارد، باید از آن استفاده کرد، آیا باید معنویت به این درجه تقلیل پیدا کند، که بشود ابزاری برای فعال سازی این جاذبه؟ پس ظرفیت عظیم معنوی و افق متعالی که انسان می‌تواند داشته باشد، با این دیدگاه در خدمت جاذبه حیوانی قرار گرفته و از بین خواهد رفت، این حمله به انسانیّت است و آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت./9194/پ202/ن

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
ایشان با طرح ادعای بی پایه و اتهام زدن به مسائل علمی چه چیزی را اثبات می کنند ؟
1
0